13 sierpnia 2021

Wpływ oświetlenia na zdrowie i samopoczucie

Światło jest nam potrzebne na co dzień. Jeśli dzień jest słoneczny, pomieszczenie, w którym się znajdujemy jest wystarczająco oświetlone przez słońce, nie potrzebujemy dodatkowego oświetlenia, jednak gdy go brakuje, musimy zaopatrzyć się w lampy, które nam je zastąpią. Od naszego wyboru światła sztucznego wiele zależy, dlatego też warto zainwestować w oświetlenie najwyższej jakości, takie jak Milagro lampy.  

Światło naturalne a światło sztuczne 

Światło naturalne jest ważniejsze dla organizmu niż nam się wydaje. Oprócz dostarczania do naszego organizmu energii do wytwarzania witaminy D3, ma dość spory wpływ na nasze samopoczucie, ponieważ przy odpowiedniej jego dawce poziom zadowolenia z życia wzrasta, co jest zauważalne w cieplejszych porach roku, inaczej jest zimą, kiedy to jest go mniej. Światło wyrównuje poziom serotoniny – hormonu szczęścia oraz poziom melatoniny, regulującej okres snu i czuwania,wspomaga metabolizm oraz sprawia, że oczy są w dobrej kondycji. Jego niedobór natomiast prowadzi do wahania poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu, przez co człowiek staje się senny. Światło dzienne można bez problemu zastąpić światłem sztucznym, jednak musi być dobrze dobrane. 

Żarówki najbardziej zbliżone barwą do światła naturalnego 

Żarówki wolframowe to żarówki, które swą barwą są najbardziej zbliżone do światła naturalnego. Z tego względu są najbardziej przyjemne dla wzroku człowieka, jednak przez to, że są bardzo energochłonne oraz mają niską wydajność i małą żywotność (mogą działać jedynie przez około 1 000 godzin), lepszym wyborem będą nowocześniejsze rozwiązania. 

Żarówki LED – praktyczne i nowoczesne 

Nowoczesne żarówki LED pobierają bardzo mało mocy, przy czym są bardzo efektywne, co z pewnością pozwoli nam zaoszczędzić trochę pieniędzy. Cechuje je również o wiele dłuższa żywotność niż żarówki wolframowe, gdyż LEDy mogą świecić aż do około 30 000 – 45 000 godzin. Kolejną zaletą żarówek LED jest to, że można je nabyć w wielu rozmiarach, są wytrzymałe, nie tak szybko ulegają zniszczeniu przy upadku, czy uderzeniu. Wspaniałą opcją jest również to, że LEDy są dostępne w wielu kolorach, więc spokojnie możemy dobrać je do swoich preferencji i potrzeb. 

Oświetlenie LED – niebezpieczne dla wzroku? 

Z pewnych względów jednak oświetlenie LED może być niebezpieczne dla wzroku, ale tylko gdy jego jakość jest zła. Istnieje wtedy zagrożenie, że światło będzie migotać, co potrafi być bardzo uciążliwe i może powodować zmęczenie wzroku, zawroty i bóle głowy, pieczenie, swędzenie, ból oczu, ciężkość powiek, złą ostrość widzenia, problemy z koncentracją, nadpobudliwość. Mocne światło generowane przez LEDy może oślepiać, a zbyt duża ilość emitowanego niebieskiego światła może doprowadzić do chorób wzroku. Aby uniknąć tego typu problemów, warto zakupić żarówki Ledowe znanych marek, wytwarzających produkty dobrej jakości . 

Barwa światła a samopoczucie 

Spory wpływ na człowieka ma barwa światła, którą na szczęście możemy sami wybierać. Wyróżniamy trzy rodzaje barwy oświetlenia, wyrażonej w Kelwinach, określających temperaturę barwową: barwa zimna (5 000 – 6 500 K) – sprzyjająca koncentracji, silnie pobudzająca, dobrze sprawdza się jako oświetlenie punktowe w pomieszczeniach biurowych, stosując na przykład lampki gabinetowe, barwa neutralna (3 500 – 4 500 K) – również działająca pobudzająco, idealnie oddaje kolory przedmiotów znajdujących się w oświetlanym pomieszczeniu oraz barwa ciepła (2 700 – 3 300 K) – sprzyjająca wypoczynkowi, wprowadzająca w stan relaksu. 
 

Jak widać, nie każde oświetlenie może nam pasować, aby więc zadbać o siebie, swoje zdrowie i samopoczucie powinniśmy zagłębić się w temacie światła sztucznego lub poprosić o pomoc przy jego wyborze specjalistę. 

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.