Jak odróżnić dobre węglowodany od złych? Węglowodany złożone i proste.

Zdrowie Data publikacji: 26 maja 2018

 

Warto zacząć od tego, że węglowodany to nic innego jak cukru. Cukry proste i cukry złożone, dlatego też na węglowodany często mówimy proste i złożone. Są one praktycznie wszędzie dlatego jeśli chcemy schudnąć powinniśmy nauczyć się, po które z nich sięgać.

Z węglowodanów nie powinniśmy rezygnować, są one potrzebne bo z nich czerpiemy energię, która roznoszona jest do wszystkich komórek. Są istnym paliwem dla naszego ciała, które stanowi aż 50% zasobów energetycznych. Gdy jemy ich za mało czujemy się głodni i zmęczeni. Organizm zaczyna łaknąć cukru i wtedy często sięgamy po niezdrową przekąskę np. batonika. Zastrzyk energii jest szybki, ale niestety krótki.

Jednak to co warto wiedzieć to to, że węglowodany nie są sobie równe. Dlatego gdy sięgamy po węglowodany powinniśmy wybierać te, które będą dla nas dobre. Często wydaje nam się, że węglowodany to jedynie pieczywo, tak nie jest. Są one w bardzo wielu produktach, a stosowanie ich jako półprodukty sprawia, że pojawiają się praktycznie wszędzie.

Główne źródła węglodanów

  1. Chleb i produkty mączne
  2. Ryż, kasza i makaron
  3. Orzechy i nasiona
  4. Warzywa i owoce
  5. Mleko i nabiał
  6. Soki i napoje
  7. Słodycze

Wiemy już, że węglowodany dzielimy na złożone oraz proste. Które zatem są tymi dobrymi? Węglowodany złożone to te, po które powinniśmy sięgać.  Zawierają one dużo błonnika i sprawiają, że nasz organizm pracuje ciężej, żeby je strawić. To sprawia, że uzyskujemy energię, która z nich pochodzi przez dłuższy czas więc nie musi być magazynowana w postaci tłuszczu.

Gdy jemy węglowodany proste energia jest uwalniana bardzo szybko. Prowadzi to do wahań insuliny, a to sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Do tego są to zazwyczaj produkty wysoko przetworzone i ubogie w składniki odżywcze. Dlatego jedząc węglowodany proste szybciej tyjemy. Dlatego węglowodany powinniśmy jeść wtedy kiedy energia jest istotna, dlatego jeśli chcemy schudnąć lepiej nie jeść ich na kolację.

Węglowodany złożone

  1. Dużo błonnika
  2. Niski indeks glikemiczny
  3. Dają uczucie sytości
  4. Przyśpieszają metabolizm

Węglowodany proste

  1. Mało błonnika
  2. Wysoki indeks glikemiczny
  3. Puste kalorie, powodują tycie
  4. Zwiększają poziom glukozy we krwi

Jak odróżniać węglowodany proste od złożonych

Praktycznie wszystko co jemy zawiera węglowodany (cukry). Jak je zatem odróżnić aby kupować te zdrowe, a nie te złe? Podstawowym źródłem węglowodanów złożonych są warzywa i produkty pełnoziarniste. Oznacza to, że właśnie po nie powinniśmy sięgać i starać się nie stosować półproduktów, a posiłki przygotowywać od podstaw.

Główne źródła węglowodanów prostych to biała mąka, cukier rafinowany i owoce. Tak, owoce to też cukier – fruktoza. Nie można z nimi przesadzać, ale oczywiście zawierają one wiele cennych dla nas składników odżywczych, dlatego warto je jeść w ograniczonych ilościach.

Biała mąka i cukier rafinowany sprawiają, że węglowodany proste znajdują się we wszystkich niezdrowych przekąskach, które lubimy i białym pieczywie. Dlatego warto je ograniczać.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły