Ciecierzyca – zobacz dlaczego warto ją pokochać, nie tylko na diecie!

Kategoria: Zdrowie
Tagi: brak tagów
Data publikacji: 2017-10-10

Ciecierzyca, którą nazywamy też cieciorką to małe kulki, które posiadają liczne dobre dla zdrowia właściwości. Ciecierzyca jest również bardzo smaczna i jest świetnym dodatkiem podczas diety. Nie tylko do dań głównych, ale również do robienia przekąsek.

Ciecierzyca należy do rodziny roślin bobowatych i pochodzi z Azji zachodniej. Nie znajdziecie jej jednak rosnącej dziwko w przyrodzie. Jest rośliną, którą uprawiamy na specjalnych plantacjach tak naprawdę już od 9200 lat p.n.e. Starożytni Rzymianie czy też Grecy zajadali się nią tak samo jak my ziemniakami. Stanowiła podstawowy składnik ich jadłospisu.

Zaobserwuj nas na Facebooku

Ciecierzyca zawiera sporo białka, które jest bardzo sycące. Na 100g ugotowanej ciecierzycy przypada ok. 9g białka. W takiej samej ilości znajdziemy również 2,5g tłuszczu, 27g węglowodanów i 7,6g błonnika. Przekłada się to na 164 kcal czyli w porównaniu do wartości odżywczych jest to bardzo dobra statystyka.

Jakie witaminy zawiera ciecierzyca

  • Witamina C
  • Tiamina
  • Ryboflawina
  • Niacyna
  • Witamina B6
  • Kwas foliowy
  • Witamina A
  • Witamina K

Jakie minerały zawiera ciecierzyca

  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Cynk
  • Sód
  • Potas
  • Fosfor

źródło: USDA National Nutrient Database

Jakie właściwości ma ciecierzyca

  1. jest dobrym dodatkiem do diety
  2. poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów
  3. wpływa pozytywnie na układ immunologiczny
  4. wspomaga trawienie
  5. zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego

Dlaczego warto jeść ciecierzycę

Ciecierzyca zawiera dużo wartości odżywczych, daje uczucie sytości, uzupełnia minerały oraz witaminy, a jednocześnie też nie ma zbyt wielu kalorii. Jednak należy uważać, wszystko zależy od tego jak ją przygotujemy i w jakiej ilości. Wiadomo, wszystko jest dla ludzi, ale nie można przesadzać.

Ciecierzyca dzięki zawartości błonnika świetnie pływa na perystaltykę jelit. Wspomaga walkę z zaparciami. Posiada również niski indeks glikemiczny, zaledwie 30. Sprawia to, że jest dobra dla osób, które cierpią na cukrzycę i nie powoduje dużego wyrzutu cukru do krwi. Dzięki temu oddaje nam energię stopniowo i przez dłuższy czas.

Jak przygotować ciecierzycę

Oczywiście najbardziej znaną potrawą z ciecierzycy jest hummus. Nie zalecam jednak kupować gotowego, a samej nie chce mi się go za bardzo robić. Ciecierzycę najczęściej jem w dwóch postaciach. Albo słonej przekąski a’la orzeszki solone, albo smażoną z przyprawami.

Zobacz również: Przepis na hummus

Ciecierzyca pieczona

Pieczona ciecierzyca z przyprawami smakuje jak orzeszki :) Świetna przekąska do filmu w wersji fit. Ciecierzycę należy ugotować albo kupić ugotowaną. Mieszamy ją z 4 łyżkami oliwy, papryki, kurkumy i innych ulubionych przypraw. Jeśli jest z puszki nie dodawaj już soli. Następnie wysypujemy na blachę z papierem i pieczemy pół godziny w 200 stopniach. Przekąska gotowa :)

Ciecierzyca z patelni

W tej formie jem ją najczęściej. Czasami robię ją sobie tak do obiadu, czasami po prostu jako samodzielne danie na kolację. Rozgrzewam patelnię z łyżką oliwy. Powinna być dosyć mała, aby ta oliwa nam starczyła. Ciecierzycę z puszki odlewam, wysypuję na patelnie i dodaję kurkumę oraz słodką paprykę w dosyć dużej ilości. Teraz na małym ogniu podsmażam, aż zrobi się rumiana i chrupiąca skórka. Czasami mieszam.

Ciecierzycę kupuję w Lidlu, ma dobry skład bo tylko wodę, ciecierzycę no i sól. Musi jednak zawierać jakiś konserwant więc dobrze, że jest nią sól, a nie coś innego. Jednak pamiętaj by dodatkowo jej nie solić.

Ile czasu gotować ciecierzycę

Ciecierzycę namaczamy w wodzie przez 12 godzin. Do wody dodajemy łyżeczkę sody oczyszczonej. Jeśli chcemy zjeść ją na surowo moczymy 24 godziny. Następnie gotujemy przez ok. 1,5 godziny. Zaleca się chociaż raz podczas gotowania zmienić wodę, ale ja tego nie robię. Ze względu na długi czas przygotowania najczęściej kupuję już gotową w puszce.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły