10 rzeczy, które osłabiają odporność Twojego dziecka

Parenting Zdrowie Data publikacji: 18 marca 2017

Układ immunologiczny naszego dziecka narażony jest na czynniki, które powodują jego osłabienie. Wtedy dziecko częściej choruje, nie może chodzić do żłobka lub przedszkola. Dla wielu rodziców to wielki problem, dlatego warto zadbać o to by dziecko miało jak najlepszą odporność.

1. Smażenie

Jeśli smażysz jedzenie na głębokim tłuszczu to wraz z tym powstają tłuszcze trans i wolne rodniki. Te natomiast bardzo mocno wpływają na kondycję układu immunologicznego naszej pociechy. Dziecko powinno zatem jeść jak najmniej smażonych rzeczy, a już na pewno z głębokiego tłuszczu. To samo dotyczy spożywania produktów, które zawierają tłuszcze trans np. chipsy.

2. Uboga dieta

Gdy dieta dziecka jest uboga w składniki odżywcze oraz witaminy to możemy mieć pewność, że układ odpornościowy dziecka jest osłabiony. Jeśli dziecko spożywa więcej tłuszczy i węglowodanów (ciasta, chrupki, pieczywo) niż warzyw i owoców to jest to coś co powinniśmy bardzo szybko zmienić.

3. Stres

Dziecko również narażone jest na stres, które obniża odporność. Dla dziecka stresowe są zupełnie inne rzeczy niż dla nas. Np. wyjście rodzica do pracy, brak swojej ulubionej zabawki. Dlatego powinniśmy wypatrywać czynników stresogennych u swojego dziecka i w miarę możliwości starać się je ograniczać. Np. uczyć dziecko, że gdy wychodzimy do pracy to po obiadku wrócimy aby dziecko się w tym czasie nie martwiło i znało czas naszego powrotu.

4. Zbyt częste leczenie antybiotykami

Jeśli Twój pediatra jest zwolennikiem terapie antybiotykowych to warto o tym z nim porozmawiać. Zbyt częste przyjmowanie antybiotyków niszczy florę bakteryjną układu pokarmowego, który ma niezwykle ważną rolę w budowaniu odporności dziecka.

5. Nadmiar soli

Sól zawiera praktycznie wszystko, nawet słodkie przekąski potrafią ją zawierać. Znajdziecie ją oczywiście też w szyneczkach, kiełbasach, parówkach oraz innych przekąskach, które je dziecko. Bardzo łatwo jest przekroczyć normy spożycia sol w ciągu dnia. To natomiast wpływa negatywnie na odporność naszego maluszka. Dlatego powinniśmy dbać o to by dziecko spożywało jak najmniej soli więc jadło obiady przygotowane przez nas. Powinniśmy zrezygnować z gotowych posiłków, nie stosować półproduktów. Sprawdzać składy na opakowaniach i wybierać zdrowsze przekąski dla naszego dziecka.

6. Mleko modyfikowane

Mleko modyfikowane, chociaż reklamowane jest jako zastępstwo dla mleka matki to tak naprawdę nawet się do niego nie umywa. Jeśli tylko masz możliwość staraj się karmić swoje dziecko piersią. Nic nie zbuduje odporności dziecka tak dobrze jak mleko matki. Nawet jeśli dziecko początkowo nie chce brać piersi to warto walczyć o to by je do tego przekonać. W szkołach rodzenia znajdziecie specjalistów, którzy pomogą. Położne pokażą jak przystawiać dziecko do piersi. Być może to problem dziecka np. zbyt krótkie wędzidełko, które uniemożliwia odpowiednie zassanie piersi. Wtedy wykonuje się prosty zabieg, który rozwiązuje problem. Często problem mają dzieci z cesarki, które nie przeszły kanału rodnego. Mają wtedy jeszcze silne odruchy obronne. Warto wybrać się do neurologopedy, który sprawdzi poprawność odruchów dziecka i zaleci odpowiednie ćwiczenia. One naprawdę działają i dziecko zaczyna brać pierś chociaż my straciliśmy już nadzieję.

7. Produkty probiotyczne

Reklamy kuszą nas „zadbać o odporność swoją i dziecka”, a my im ślepo wierzymy. Problem w tego typu produktach jest jeden, mają one faktycznie bakterie, które wzmacniają naszą odporność, ale przez to upośledzają nasz układ immunologiczny i tak naprawdę uzależniamy go od nich. Po co ma je produkować i dbać o nie skoro i tak je dostarczamy? Dlatego dużo lepiej jeść naturalne probiotyki jak jogurt naturalny lub kefir.

8. Zbyt dużo białka zwierzęcego

Białko zwierzęce zwiększa wydzielanie pewnego hormonu, który osłabia układ odpornościowy. Dietetycy zalecają by w dziennym bilansie kalorycznym dziecka nie więcej niż 10% stanowiło mięso.

9. Nie odpowiednie ubieranie dziecka

To działa w obydwie strony. Dziecka nie można ani przegrzać, ani wyziębić. Dlatego musimy uważnie zwracać uwagę na to jak ubieramy dziecko i mieć jakąś możliwość reakcji gdy temperatura nagle się obniża lub podwyższa. Tak samo gdy wchodzimy do sklepu gdy na dworze było zimno, a wewnątrz jest ciepło. Nawet jeśli to przysłowiowe 5 minut, dziecko powinniśmy rozebrać.

10. Cukier

Cukier obniża odporność, a do tego wiele napojów, które je zawierają ma też polepszacze smaku, barwniki, konserwanty i aromaty. Wszystko to obniża odporność naszego dziecka, a też wzmaga pragnienie. Najlepszymi napojami dla dziecka jest woda mineralna, herbatki i ręcznie wyciskane soki.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły