Naukowcy udowodnili, że wielkość i kolor talerza ma znaczenie na diecie!

Zdrowie Data publikacji: 26 maja 2018

Czy wiesz, że wielkość talerza, a nawet kolor zastawy mogą mieć wpływ na Waszą dietę? Potwierdzają to badania naukowe. Istnieje taki termin jak gastrofizyka, to dyscyplina, która bada w jaki sposób otoczenie wpływa na nasze nawyki żywieniowe. Począwszy od kształtu sztućców na wielkości talerza kończąc. To wszystko ma znaczenie i wpływa na to ile jemy, a zarazem jak szybko tyjemy lub chudniemy.

Wielkość talerza

Ostatnie badania wykazały, że nawet gdy wielkość pokarmu jest taka sama, to gdy podamy go na większym talerzu będziemy czuć się mniej najedzeni i sięgniemy po dokładkę. Gdy jednak tą samą ilość pożywienia podamy na mniejszym talerzu porcja będzie wydawała się na obfitszą i szybciej poczujemy się syci.

Czy wiesz, że już sama zmiana talerza może zmniejszyć ilość spożytych kalorii już o 22%? To naprawdę dużo, a to jedynie jeden trik optyczny, dzięki któremu możemy zacząć chudnąć.

Kolor również jest ważny

O kolorach można powiedzieć wiele i ich znaczenie jest już bardzo dawno znane restauratorom. Czy zauważyliście, że restauracje zazwyczaj są w kolorach, które pobudzają apetyt? Pizzahut – czerwony, Sphinx – żółty. Oprócz tego apetyt pobudzają takie kolory jak pomarańczowy, zielony czy brązowy. Dlatego zastawa na stole nie powinna być w znaczących odcieniach tych kolorów np. obrus. Ale talerzy dotyczy całkiem inna zasada – zasada kontrastu.

Badania wykazały, że jeśli wybierzemy talerze, które bardziej kontrastują z jedzeniem bo wtedy zwyczajnie nakładamy sobie mniej. Jeśli kolor pożywienia zlewa się z kolorem talerza to jesteśmy skłonni nakładać większe porcje bo nie wyglądają one wtedy już na takie duże zlewając się z tłem. Badania wykazały, że stosowanie kontrastowych talerzy zmniejszyło porcje badanych nawet o 30%.

Zasada mówi, że im większy kontrast między talerzem, a jedzeniem tym lepiej. Można też zastosować kolory, które tłumią apetyt np. niebieski.

Picie wody przed posiłkiem

Bardzo dużo możesz zyskać pijąc szklankę wody przed posiłkiem, a najlepiej dwie. Nie tylko napełni ona żołądek, dzięki czemu apetyt się zmniejszy, ale również przyśpieszy przemianę materii. Picie 0,5 l wody pomaga również spalić około 30% więcej kalorii w godzinę po jedzneiu. 

Źródło artykułu: https://brightside.me/inspiration-health/scientists-defined-2-principles-that-let-you-lose-weight-without-even-trying-516160/

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły