Co mają ze sobą wspólnego narty i zdrowie?

Kategoria: Zdrowie
Tagi: brak tagów
Data publikacji: 2017-10-06 / Aktualizacja: 2017-11-08

Narciarstwo to sport stary prawie tak jak sama ludzkość. Znaleziska archeologiczne pozwalają sądzić, że jako pierwsi nart używali przodkowie Wikingów zasiedlający około 4000 lat temu tereny dzisiejszej Norwegii. Jednak sport ten stał się popularny na świecie dopiero około 150 lat temu. I bardzo dobrze, gdyż ma zbawienny wpływ na organizm człowieka, i to na co najmniej kilka sposobów. Jakie korzyści płyną dla nas z uprawiania narciarstwa?

Bezpieczny dla każdego

Zaobserwuj nas na Facebooku

Narty, czy snowboard to sporty bezpieczne dla każdego wystarczy jedynie nauczyć się odpowiedniego poruszania po stoku. Zaawansowani narciarze, którzy niegdyś sami musieli się uczyć mogą osobiście pomóc swoim znajomym, rodzinie, czy dzieciom w zdobyciu nowych horyzontów. Tym z kolei, którzy trochę lub wcale nie potrafią szarżować po stoku polecamy kursy z instruktorem narciarstwa. Dlaczego ten wariant? Przede wszystkim zajęcia z instruktorem to pewność, co do doświadczenia, odpowiedniego podejścia oraz dopilnowania bezpieczeństwa podczas szkolenia. W prosty sposób nawet w formie zabawy można nauczyć się w szybkim tempie jeździć na nartach. Kolejnym aspektem jest fakt, iż na takie zajęcia prowadzone są dla dzieci, młodzieży i dorosłych miłośników zimowego szaleństwa. Dlatego planując wyjazdy narciarskie, jeśli nauka jazdy nie jest naszą najmocniejszą stroną warto zapisać się do szkoły narciarskiej. Ważnym aspektem jest jednak to, aby dokładnie sprawdzić jej opinie, ofertę oraz dokładny plan nauczania.

Zdrowie, a narty

Uprawiając narciarstwo czerpiemy wiele korzyści począwszy od przyjemnych, po zdrowotne. I o ile nie zdajemy sobie z tego sprawy jazda na nartach pozytywnie wpływa na organizm, krążenie, mięśnie i stawy. Zatem jakie dobrodziejstwa czerpiemy?

Układ mięśniowy

Jazda na nartach angażuje wszystkie partie mięśni do wzmożonego wysiłku: mięśnie nóg, rąk, grzbietu i brzucha. Pamiętać należy, że jest to sport bardzo wymagający pod względem wytrzymałości i pozwala spalać ogromne ilości energii. Jeśli zaczniesz trenować narciarstwo, Twoje mięśnie szybko wzmocnią się, a Twoja sylwetka uzyska piękną rzeźbę – stanie się smukła, giętka i umięśniona. Warto zwrócić uwagę na to, jak wyglądają sylwetki osób uprawiających narciarstwo, nawet tylko rekreacyjnie. Są one pięknie wyrzeźbione i harmonijnie umięśnione, pozbawione widocznego tłuszczu. Silne mięśnie i elastyczne ścięgna nadają ich ruchom sprężystości. Jeśli chcesz, by Twoje ciało wyglądało tak samo – ruszaj na stok.

Układ krążeniowo – oddechowy

Wzmożony wysiłek fizyczny siłą rzeczy prowadzi do poprawienia wydolności układów oddechowego i krążeniowego. Zaczynają one działać na wyższych obrotach: pojemność płuc zwiększa się, podobnie jak wydolność serca. Krew szybciej krąży w żyłach, dotleniając cały organizm. Ponieważ jazda na nartach wymaga ogromnego wysiłku i przyspiesza metabolizm, prowadzi także w prostej linii do przyspieszonego spalania tłuszczu oraz obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Może więc pośrednio zapobiegać cukrzycy i zakrzepicy żylnej, a bezpośrednio – nadwadze i otyłości.

Ruch na świeżym powietrzu

Nie da się przecenić wpływu, jaki na nasze ciała wywiera ruch na świeżym powietrzu. I nie chodzi tu tylko o dotlenienie organizmu i podniesienie jego odporności na infekcje. Równie ważna jest kwestia emocjonalnych korzyści. Ruch bowiem, zwłaszcza na świeżym powietrzu, powoduje wytwarzanie w naszych organizmach znacznych ilości endorfin – hormonów nazywanych hormonami szczęścia. Oznacza to, w uproszczeniu, że aktywność fizyczna w 100% uszczęśliwia.

Odporność

Warto pamiętać także o tym, że ruch na powietrzu wzmacnia siły obronne organizmu. To niezwykle istotne dla osób, które większość dnia spędzają zamknięte w biurze lub domu. W takich warunkach drobnoustroje chorobotwórcze namnażają się w szybkim tempie, powodując wzrost zachorowań szczególnie jesienią i zimą. Aby się przed nimi bronić, nie musimy łykać suplementów diety dostępnych w aptekach, i zwykle nieskutecznych. Alternatywą dla nich jest właśnie uprawianie sportu na świeżym powietrzu, które mobilizuje siły obronne organizmu do walki z zagrożeniami.

Narciarstwo to sport dość niebezpieczny, lecz także satysfakcjonujący i ze wszech miar korzystny dla ciała i ducha. Zima nadchodzi – to doskonała okazja by spróbować swych sił na stoku.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły