Domowy sposób na zatwardzenie

Szukasz sposobu na zatwardzenie? Zatwardzenie czy inaczej zaparcie, obstrukcja to utrudnienia w wydalaniu kału. Gdy defekacja następuje rzadziej niż dwa razy w tygodniu mamy do czynienia z zatwardzeniem. Nie powinno się tego lekceważyć bo w skrajnych przypadkach sytuacja taka potrafi doprowadzić nawet do zgonu. Osoba zdrowa wydala stolec 1-2 razy dziennie. Chociaż jego kształt, konsystencja i kolor mogą nam dostarczyć lepszych informacji, ale o tym pisaliśmy tutaj. Zaparcia nie są spowodowane (zwykle) poważnymi problemami zdrowotnymi. Jest najczęściej związane z tym, że pijemy za mało wody lub spożywamy zbyt mało błonnika. Do tego dochodzi siedzący tryb życia. Zaparcia mogą być spowodowane niedrożnością jelit czy alergią np. na mleko krowie. Nawet stres może w niektórych przypadkach powodować obstrukcję. Dlatego jeśli zdarza nam się to często, warto mimo wszystko skonsultować się z lekarzem.

Domowe sposoby na zaparcia

Gdy mamy do czynienia z zatwardzeniem możemy spróbować poradzić sobie z nim bez wizyty lekarza. Pamiętajcie jednak, że jeśli problem jest nawracający konsultacja byłaby jak najbardziej wskazana. Jest wiele domowych sposobów, które ułatwiają defekację. Niektóre z nich na pewno znacie, być może poleciły Wam je babcie, które są mistrzyniami jeśli chodzi o znajomość naturalnych rozwiązań radzenia sobie, z niektórymi przypadłościami zdrowotnymi.

Zioła na zatwardzenie

Gdy dojdzie do zatwardzenia możesz przygotować sobie napar ziołowy, który ułatwi wypróżnienie. Pamiętaj jednak by zrobić to w momencie gdy nie przeszkodzi nam to, ciężko bowiem wyobrazić sobie skorzystanie z nich podczas podróży i potem nagłe szukanie toalety. Zioła, które zwalczają zaparcia to melisa, rumianek czy kminek. Wystarczy zaparzyć sobie herbatę z rumianku i wypić, a następnie odczekać, aż zacznie działać. Oczywiście często nie wystarczy wypicie jednego kubka, dlatego zaleca się wypicie jej trzy razy dziennie.

Błonnik

Zaleca się też zjedzenie pokarmów bogatych w błonnik. Błonnik stymuluje pracę jelit i ułatwia wypróżnianie. Gdy macie go za mało w diecie możecie mieć częste problemy z zaparciami, dlatego jeśli powtarzają się, możecie spróbować zwiększyć spożycie błonnika. Jest to bardzo proste, można np. jeść owsiankę na śniadanie, która jest w niego bogata. Dobrym źródłem błonnika jest siemię lniane. Wystarczy zjeść 100 g siemienia lnianego aby zapewnić dzienne zapotrzebowanie organizmu na błonnik. Bardzo dobrym pomysłem jest przygotowanie z niego naparu. Przygotuj 1 łyżkę siemienia oraz szklankę wody. Gotuj je przez 15 minut w rondelku, a następnie odcedź sam wywar, który następnie wystarczy wypić.

Suszone śliwki

Ten sposób na pewno znacie od swoich babć. Suszone śliwki skutecznie pomagają w przypadku zatwardzeń. Dzieje się tak dlatego, że po ususzeniu są one też bardzo dobrym źródłem błonnika. Mają go siedem razy więcej niż owoce świeże, dlatego zjedzenie kilku suszonych śliwek pomoże w walce z zaparciami.

Jak zapobiegać zatwardzeniom

Oprócz doraźnych metod, które pomagają się wypróżnić warto pamiętać o profilaktyce, zwłaszcza gdy problem często nas dotyka. W tym celu wystarczy bardziej uważnie jeść i zastosować się do kilku wskazówek związanych z naszą dietą. Oto one.

  1. Pij 1.5 l wody dziennie (przynajmniej)
  2. Jedz dużo owoców i warzyw np. śliwki, jabłka, pomarańcze, pomidory, marchew, szpinak
  3. Jedz kiszonki kilka razy w tygodniu np. kiszone ogórki, kiszona kapusta
  4. Jedz produkty bogate w błonnik np. siemię lniane, owsianka, orzechy i nasiona
Skomentuj

Domowy sposób na zatwardzenie