15 listopada 2020

Dlaczego nie chudnę mimo, że się odchudzam?

Starasz się chudnąc, ale mimo wszystko nie udaje Ci się osiągnąć efektów? Powodów może być wiele. Najczęściej jednak jest to po prostu nasza wina i niewłaściwe podejście do odchudzania. Dzisiaj przybliżymy Wam ten temat i powiemy o błędach, które często popełniamy. Postarajcie się je wyeliminować, a z pewnością zaczniecie zauważać efekty swoich starań.

Nie śpisz wystarczająco długo

Pewnie zastanawiasz się jakie znaczenie ma sen podczas odchudzania? Ma i to bardzo duże. Brak odpowiedniej ilości snu spowalnia metabolizm. Dlatego staraj się spać 7-8 godzin dziennie.

Jeśli mały śpimy w nocy podjadamy, co jest również powodem tego, że nie możemy schudnąć. Brak snu zwiększa poziom hormonu (greliny), który pobudza nasz apetyt, a jednocześnie zmniejsza poziom leptyny, która odpowiada za uczucie sytości. Dlatego w nocy często zdarza nam się spoglądać do lodówki.

Pomijasz śniadanie

Nie wysypiasz się, a rano nie jesz śniadania bo inaczej nie zdążysz już do pracy? To częstym schemat i niestety zabójca efektów w odchudzaniu. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.

To ono pozwala zaprogramować nasz organizm na cały dzień. Dlatego warto zjeść obfite i zdrowe śniadanie, a wtedy w ciągu dnia zaczniesz spalać więcej kalorii, niż gdybyś go nie zjadła.

Mechanizm działania naszego organizmu jest dość prosty, a jego celem jest zapewnienie nam przetrwania. W przeszłości dostępność pożywienia nie była tak prosta jak dzisiaj, dlatego pewne mechanizmy pozostały. Gdy nie dostarczamy organizmowi regularnie energii w postaci pożywienia, ten zacznie gromadzić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej, które będzie mógł zużyć w momencie, gdy nie możemy nic zjeść. Gdy nasi przodkowie musieli polować miało to sens, ale dzisiaj, gdy wystarczy wyskoczyć do sklepu, nie jest to już tak przydatne. Dlatego nie omijaj śniadania, a zobaczysz, że zaczniesz chudnąć szybciej.

Jesz zbyt mało

Jak można przytyć jedząc zbyt mało? Można i to bardzo łatwo. Załóżmy, że przygotujesz sobie zdrowy obiad, ale po prostu porcja jest dla Ciebie zbyt mała. Do następnego posiłku masz kilka godzin. Niestety głód czujesz wcześniej. Co wtedy robisz? Sięgasz po przekąskę. Zamiast dołożyć do obiadu więcej warzyw, które mają mało kalorii, sięgasz po szybką przekąskę, która ma ich kilkakrotnie więcej.

Dlatego ważne jest to by podczas każdego z posiłków najeść się na tyle, aby bez problemu wytrzymać do kolejnego. Oczywiście w tym przypadku istotne jest to co jemy. Na diecie wiele osób jest zdziwionych, że je więcej niż przed dietą. Zwłaszcza jeśli jest to dieta rozpisana przez dietetyka. Jemy regularnie pięć posiłków dziennie, a każdy z nich jest dość spory. Dlaczego tak się dzieje?

Bo tak naprawdę jeśli chcemy schudnąć nie liczy się to ile jemy, ale co jemy. Jakość jedzenia jest tu niezwykle ważna. Wysokokaloryczne produkty zamieniamy na niskokaloryczne i nawet możemy zwiększyć ich ilość na talerzu, a bilans kaloryczny i tak będzie niższy.

Spożywasz kalorie w płynie

Na nic nawet najlepsza dieta, jeśli po posiłkach w ciągu dnia wypijesz karton słodkiego soku. Jeśli odchudzasz się i chcesz naprawdę osiągnąć najlepsze efekty picie wody powinno stać się dla Ciebie standardem. Wszystkie inne napoje, które pijesz nie powinny zawierać cukru.

Możesz więc dla smaku napić się niesłodzonej herbaty, kawy (najlepiej czarnej) czy świeżo wyciskanego soku. Woda jednak jest podstawa jeśli chodzi o nawadnianie organizmu. Jest zdrowa i nie zawiera kalorii. Jeśli natomiast szukasz soków, staraj się wybierać te z jak najmniejsza ilością kalorii – poniżej 50 kcal w 100 ml. Najlepsze są oczywiście soki z krótkim terminem przydatności do spożycia – świeżo tłoczone i tak zwane „jednodniowe”.

Spożywasz zbyt mało kalorii

Wiąże się to trochę z poprzednim punktem o jedzeniu zbyt małej ilości pożywienia. Nasz organizm posiada tak zwany metabolizm podstawowy. Pewna ilość kalorii jest po prostu potrzebna do funkcjonowania naszego organizmu. Zużywamy je nawet podczas snu, gdy w naszym ciele zachodzą jeszcze różne procesy i musi ono również zostać ogrzane.

Podstawową przemianę materii można obliczyć z prostego wzoru. Wzór ten różni się w zależności od płci.

Kobieta – (10 x waga w kg) + (6,25 x wzrost w cm) – (5 x wiek w latach) – 161
Mężczyzna – (10 x waga w kg) + (6,25 x wzrost w cm) – (5 x wiek w latach) + 5

Dla przykładu, 30-letnia kobieta ów zroście 170 cm i wadze 65 kg posiada dzienne zapotrzebowanie na poziomie 1 401 kcal.

Wzór ten również posiada mnożniki, które stosujemy w przypadku różnych aktywiści fizycznych.

  1. Siedzący tryb życia – x 1,2
  2. Mała aktywność 1-3 razy w tygodniu – x 1,375
  3. Średnia aktywność 3-5 razy w tygodniu – x 1,55
  4. 6-7 treningów, ćwiczeń w tygodniu – x 1,725
  5. Całodniowa praca fizyczna – x 1,9

Wracając więc do naszego przykładu, ta sama kobieta, która większość czasu spędza przed komputerem, nie będzie miała dużo wyższego metabolizmu podstawowego i będzie potrzebować 1 681 kcal. jeśli jednak zacznie trenować i chodzić na godzinne spacery 3-5 razy w tygodniu, wtedy jej zapotrzebowanie wzrośnie do 2 171 kcal.

Co to oznacza dla nas? Jeśli regularnie będziesz jeść zbyt mało kalorii, nie tylko przestaniesz chudnąć, ale sprawisz, że Twój organizm zacznie gromadzić kalorie na ciężkie czasy. To ten sam wcześniej wspomniany przez nas mechanizm. Dlatego odpowiednią dieta powinna uwzględniać Twoją podstawową przemianę materii.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.