Dieta strukturalna — założenia, zalety, efekty

Dieta strukturalna to sposób odżywiania, który ma na celu poprawić strukturę tkanek w organizmie, a także przyczynić się do ich szybszej regeneracji. Tę dietę stosuje się do spowolnienia procesów starzenia się ustroju, a także wzmocnienia tempa przemiany materii. W konsekwencji nasz wygląd na dłużej pozostanie młody, a masa ciała spadnie. Zanim jednak zdecydujesz się na zastosowanie się do diety strukturalnej, warto byś zapoznał się z jej zasadami. Dzięki temu łatwiej będzie ci określić, czy jej długotrwałe stosowanie będzie miało dobry wpływ na zdrowie. Sprawdźmy więc co jeść i jakie zalety posiada popularna dieta strukturalna.

Założenia i zasady diety strukturalnej

Twórcą diety strukturalnej jest Makr Bardadyn, którego zdaniem, jest to nowa filozofia stylu odżywiania, w której liczy się dobieranie zdrowych składników pokarmowych, które wyróżniają się wysoką gęstością odżywczą. Dieta ta ma nie być jedynie kolejnym sposobem na odchudzanie, ale modelem odżywczym, którego stosowanie niesie za sobą szereg korzyści, takich jak:

  • Lepsza regeneracja organizmu,
  • Zahamowanie starzenia się,
  • Zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia,
  • Obniżenie masy ciała.

Przepisy na diecie strukturalnej składają się z produktów, które dostarczają niezbędną energię do organizmu, ale przede wszystkim są źródłem cennych składników odżywczych. To więc oznacza, że muszą one być bogate w składniki mineralne, witaminy, błonnik i polifenole. Warto również wspomnieć, że są to głównie pokarmy niskokaloryczne. Dieta składa się z produktów strukturalnych, które powinny stanowić niemal połowę żywności, którą spożywamy codziennie. Na początku tej diety konieczne jest regulowanie pór, w których spożywamy posiłki. Założeniem diety strukturalnej, jest spożywanie posiłków co dwie godziny. Każdy posiłek nie powinien przekraczać dziesięciu minut. Jeżeli w ciągu tego czasu nie uda nam się spożyć wszystkiego co zostało przyrządzone, to część, która została na talerzu powinna zostać odpuszczona i nie powinno się jej zjadać do końca. Dodatkowo w ciągu dnia zaleca się zamianę jednego głównego posiłku na koktajl strukturalny. W kolejnym tygodniu diety nie powinno się spożywać więcej niż pięć posiłków w ciągu doby, nadal wszystkie posiłki powinny być spożywane co dwie godziny, a jeden z nich spożywany musi być w formie koktajlu. Ważne jest to, by składniki diety należały do grupy strukturalnych. Pierwsze dwa tygodnie diety to czas, kiedy widać największe efekty utraty masy ciała.

Jadłospis diety strukturalnej powinien składać się z produktów, które dostarczają do organizmu małe ilości kalorii, ale w zamian zawierają duże stężenia składników odżywczych. Pokarmy powinny bazować na produktach nieprzetworzonych, które nie powinny składać się z dodatków takich, jak konserwanty, czy zbędne barwniki. Zalecane składniki pogrupowane są na poszczególne pokarmy:

  • Produkty zbożowe: chleb pełnoziarnisty, kasza gryczana, makaron razowy, musli bez cukru, kasza jaglana.
  • Produkty białkowe: fasola, groch, jajka, łosoś, mintaj, pstrąg, soczewica, soja, śledzie, tuńczyk, tofu, wątróbka cielęca, jogurty, kefir.
  • Warzywa: brokuły, czosnek, kapusta, marchew, papryka, pietruszka, pomidory, szpinak, ziemniaki, sałata, rzodkiewki.
  • Owoce: ananas, banany, cytryna, jagody, kiwi, maliny, morele, pomarańcze, truskawki, winogrona, wiśnie, żurawina.
  • Napoje: zielona i czerwona herbata, mleko sojowe, domowe soki owocowe i warzywne, woda mineralna, napar ze skrzypu polnego, wino czerwone.
  • Inne: masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany.

Dieta strukturalna powinna składać się z koktajli. Przynajmniej jeden z posiłków w ciągu doby powinien być przetworzony w koktajl strukturalny. Do przygotowania tego napoju można wybrać świeże owoce i warzywa, jogurt, kefir, mleko sojowe, orzechy i pestki.

Zalety diety strukturalnej

Bez wątpienia stosowanie się do zasad diety strukturalnej jest zaletą, ponieważ prowadzi do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Spożywanie wartościowych produktów, które są bogate w składniki odżywcze daje wiele korzyści dla organizmu człowieka. Dieta przyczynia się do zwiększenia stężenia błonnika w jadłospisie, a to pozwala na regulowanie rytmu wypróżnień, przyśpiesza oczyszczanie ustroju ze szkodliwych substancji, zapewnia długotrwałe uczucie sytości, a także obniża stężenie cholesterolu. Błonnik jest składnikiem odżywczym, który zbawiennie wpływa na mikroflorę jelit. Zastosowanie tego programu żywieniowego sprawia, że zostaje ograniczona ilość przyjmowanych przez nas kalorii, a dzięki temu staje się to dieta redukcyjna. Jeżeli w trakcie jej trwania dopilnujemy, by została zachowana odpowiednia wartość energetyczna, to przyniesie ona efekt spadku masy ciała. Dodatkowo stosowanie się do jej zasad zmniejszy ryzyko występowania tak częstego i uciążliwego efektu jo-jo. Nie można jednak liczyć na spektakularne efekty, takie jak 10 kilogramów tygodniowo. To ile kilogramów uda nam się schudnąć na diecie strukturalnej, jest kwestą indywidualną. Koleją zaletą diety strukturalnej, jest to, że dostarcza ona wysokie stężenia składników mineralnych, witamin i polifenoli do ustroju ludzkiego. To właśnie dzięki nim możliwe jest zmniejszenie masy ciała, stopniowa i bezpieczna redukcja. Składniki odżywcze zmniejszają ryzyko rozwoju poszczególnych chorób, takich jak cukrzyca, niektóre odmiany nowotworów i miażdżyca. Ten model żywienia ćwiczy w nas nawyk do zdrowego odżywiania się, przez co poprawia się nasze samopoczucie i wygląd. Warto pamiętać, że zasady diety strukturalnej pokrywają się z zasadami zdrowego odżywiania, które zalecane są przez specjalistów z całego świata.

Dieta strukturalna – efekty

Dieta strukturalna doskonale nadaje się dla osób, które w rozsądny i stopniowy sposób chcą zredukować swoją masę ciała. Pozwala ona na spadek od jednego do czterech kilogramów na tydzień. Podczas jej stosowania, twórca diety nie zaleca liczenia kalorii. Jego zadaniem zmiany w sposobie żywienia doprowadzą do przyspieszenia pracy metabolizmu i uregulowania funkcjonowania jelit, co ma zapewnić szybką utratę zbędnych kilogramów. Uzyskanie redukcyjnego efektu diety strukturalnej, jest możliwe, ponieważ w trakcie jej stosowania spożywa się głównie produkty niskokaloryczne. To sprawia, że każdy jest w stanie utrzymać ujemny bilans kaloryczny, a to jest właśnie najważniejsze podczas odchudzania. Twórca jednak w niektórych przypadkach zaleca zastosowanie określonej ilości kalorii (800,1000,1200,1600 kcal) ma to dać przyśpieszony efekt spalania zbędnych kilogramów.

Skomentuj

Dieta strukturalna — założenia, zalety, efekty