17 czerwca 2021

10 trików, które pozwolą Ci przetrwać upały

Wszyscy kochamy lato, ale upały bywają czasami nieznośne. Są one również groźne dla naszego zdrowia. Podczas upałów nasz organizm szybciej się odwadnia. Powinniśmy więc spożywać dużo więcej płynów. Długie przebywanie na słońcu może spowodować, iż doznamy udaru cieplnego. Dlatego warto nosić nakrycie głowy. Objawia się on zaburzeniami świadomości, szybszym tętnem czy utratą przytomności.

1. Przygotuj wodę w buteleczce z atomizerem

Woda pomaga nam się schłodzić. Dlatego w wielu miastach na czas upałów wystawiane są kurtyny wodne. Lekka mgiełka opada na naszą skórę i daje nam ochłodę. Możesz wykorzystać ten sposób i mieć przy sobie buteleczkę z atomizerem wypełnioną wodą.

Spryskaj twarz oraz dekolt, gdy będzie Ci gorąco, a da Ci to uczucie ochłody. Jeśli jesteś w domu, warto również wziąć prysznic w chłodnej wodzie, która znacząco obniży temperaturę naszego ciała i da nam trochę ulgi podczas upałów.

2. Połóż się na swojej podłodze

Podłoga zwykle jest chłodniejsza. Wykorzystują to zwierzęta, które podczas upałów dużo chętniej kładą się na niej, niż w swoim legowisku. Jeśli jest Ci gorąco, możesz skorzystać z ich rady i położyć się na podłodze. Ciepłe powietrze jest lżejsze i unosi się do góry. Dlatego im bliżej podłogi, tym będzie chłodniej.

3. Śpij pod naturalną pościelą

Wysokie temperatury utrudniają nam sen. Nie czujemy się komfortowo w łóżku. Gdy przykryjemy się kołdrą lub nawet samą poszewką, robi nam się gorąco. Dlatego latem najlepiej jest pod naturalnymi materiałami np. bawełną. Przepuszcza ona powietrze i jednocześnie zmniejsza uczucie gorąca. Dlatego warto zainwestować w dobrej jakości pościel na lato.

4. Pij dużo wody

Picie dużej ilości wody, nie tylko pomoże nam uniknąć odwodnienia. Podczas upałów nasz organizm schładza się poprzez wydzielanie potu. Jest wiec bardzo ważne, aby zapewnić odpowiedni dzienny bilans spożytej wody. Zaleca się picie nawet 2-3 litrów dziennie. Można wspomóc ją napojami zawierającymi potas. Dużo tracimy go podczas upałów.

5. Ubierz się lekko

Podczas upałów ubieraj lekkie i zwiewne ubrania, które wykonane są z naturalnych materiałów przepuszczających powietrze. Świetnie sprawdzą się rzeczy wykonane w 100% z bawełny. Nie ubieraj ciemnych rzeczy, w których jest nam goręcej. Zdecyduj się na jasne sukienki, koszulki i spodenki. Wszystko to co pozwoli Ci poczuć się lżej i chłodniej. Warto ją zawsze mieć pod ręką.

6. Zadbaj o cień

Podczas spędzania upalnych dni w ogrodzie warto zadbać o zacienione miejsca, w których możemy schronić się przed mocnym słońcem. Jest to ważne szczególnie dla dzieci i osób starszych, które podczas upałów najbardziej narażone są na ich negatywne skutki.

Wybierając się na spacer możemy zabrać ze sobą parasolkę, która po rozłożeniu da nam cień. Warto również co jakiś czas schronić się w miejscu zacienionym np. pod drzewem. Unikaj również mocno zabudowanych powierzchni. Staraj się spacerować na zielonych skwerach. Temperatura będzie tam niższa niż w przypadku betonowej dżungli.

7. Zadbaj o lekką dietę

Latem należy spożywać produkty lekkie. Dlatego unikamy produktów tłustych, fastfoodów oraz słonych przekąsek. Jedz dużo ryb, warzyw i owoców. Na upały świetnie sprawdza się dieta śródziemnomorska. Tłuste potrawy obciążają nasz układ trawienny. Ich trawienie wymaga od naszego organizmu większej energii, a to wpływa na zwiększenie temperatury naszego ciała. Dlatego jedząc odpowiednie produkty możemy również się schładzać.

8. Wachlarz lub wiatraczek

Podczas upałów możemy skorzystać z gadżetów, które przyniosą nam ulgę. Zwykły wachlarzyk pomoże nam zażyć chwili orzeźwienia. Jeśli nie lubimy wachlować, możemy wyposażyć się w wiatraczek na baterie. Gadżety te z racji małych rozmiarów łatwo schowasz w torebce. Wiatraczki takie mogą być zasilane bateriami, wyposażone w akumulator lub nawet podłączone do naszego telefonu, z którego będą czerpać energię do pracy.

9. Unikaj wysiłku fizycznego

Wysiłek fizyczny podczas upałów nie jest wskazany. Dlatego jeśli nie musimy czegoś zrobić, lepiej jest przełożyć pracę na inny nieco chłodniejszy dzień. Grozi nam przegrzaniem organizmu i udarem cieplnym. Jeśli nie możemy przełożyć obowiązków na inny dzień, warto wykonywać je wcześnie rano lub wieczorem, a w ciągu dnia, gdy temperatury są najwyższe zająć się innymi rzeczami lub po prostu odpoczywać.

10. Schłodź stopy

Zanurzenie stóp w zimnej wodzie przynosi natychmiastową ulgę podczas upałów. Warto więc wykorzystać ten sposób, gdy będzie nam gorąco i moczyć stopy w misce z wodą. Okazję tę możemy wykorzystać, aby zadbać o nasze stopy.

Kąpiel stóp z solą pozwoli zmiękczyć naskórek. Dodatek sody zabije nieprzyjemne zapachy, a różnego rodzaju zioła i olejki zadbają o kondycję naszej skóry i paznokci.