10 niebezpiecznych skutków ubocznych niewystarczającej ilości snu

Zdrowie Data publikacji: 11 czerwca 2017

Ciężko pracujemy, żyjemy w stresie i przez to nie wysypiamy się. Większość z nas nie przesypia odpowiedniej ilości czasu. To niesie za sobą wiele niebezpiecznych dla zdrowia problemów.

1. Spowalnia się Twój czas reakcji

Nawet nie muszę mówić jakie niebezpieczeństwo może to za sobą nieść jeśli jesteś kierowcą. Włącznie z narażeniem życia Twojego lub innych uczestników ruchu. Mercola.com przytacza badania, w których jak okazuje się senność za kierownicą jest równie niebezpieczna jak jeżdżenie po alkoholu.

2. Pogorszenie pamięci

Całą nasza zdolność do jasnego myślenia zmniejsza się podczas gdy nie jesteśmy wyspani. Mamy więcej problemów z utrwalaniem informacji, przetwarzaniem ich i podejmowaniem decyzji. Gdy do tego dojdzie stres możemy podejmować negatywne dla nas decyzje. Dlatego warto wyspać się przed ważnymi dniami w pracy.

3. Osłabianie układu odpornościowego

Podczas snu organizm wytwarza substancje ochronne takie jak cytokiny. Substancje te są w stanie odeprzeć bakterie i wirusy, które atakują nasz organizm. Gdy śpimy zbyt mało organizm nie ma wystarczająco dużo czasu by je wytwarzać. Wtedy spada nasza odporność, a my częściej zaczynamy chorować.

4. Negatywnie wpływa na serce

Sen odgrywa istotną rolę w utrzymaniu naszego serca w zdrowiu. Ludzie, którzy się nie wysypiają dużo częściej zapadają na choroby układu krążenia. Śpiąc za mało narażasz się na ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

5. Może powodować depresję

Według badań naukowych z 2007 roku gdy przebadano 10 tyś ludzi wyłoniono wniosku, że osoby cierpiące na bezsenność były 5x bardziej narażone na depresję niż te, które się wysypiają. Brak snu jest istotnym czynnikiem, który może wpływać na stany depresyjne.

6. Prowadzi do nadwagi

Według Harvard Medical School brak snu obniża poziom hormonu leptyny, który odpowiada za odkładanie tłuszczu. Zwiększa się tym samym poziom hormonu greliny, który zwiększa uczucie głodu.

7. Problemy z cukrzycą

Harvard Medical School wyjaśnia również, że sen ma istotny wpływ na to jak organizm przetwarza glukozę. Badania wykazuję, że osoby które śpią tylko 4 godziny w ciągu doby przetwarzają glukozę wolniej. Osoby dorosłe, które śpią mniej niż 5 godzin na dobę mają dużo wyższe ryzyko wystąpienia cukrzycy.

8. Mniejsze libido

To dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn. Mniejsza ochota na seks może wynikać właśnie z braku odpowiedniej ilości snu i ogólnego wyczerpania organizmu.

9. Starzenie się

Przysadka uwalnia hormon wzrostu podczas snu i wysokiej intensywności ćwiczeń. Jednak gdy pozbawimy organizm odpowiedniej ilości snu spowolnimy ten proces co przyczynia się do przedwczesnego starzenia. Wtedy uwalnia się też więcej kortyzolu, który jest hormonem stresu. Wpływają one na ilość kolagenu co może powodować uwydatnianie się zmarszczek.

10. Krótsze życie

Zgodnie z badaniami Harvard Medical School osoby, które śpią mniej niż 15 godzin dziennie narażają się na około 15% krótsze życie niż osoby, które wysypiają się.

Chcesz wiedzieć ile godzin snu potrzebuje Twój organizm? Poniżej znajdziesz odpowiednie informacje. W zależności od wieku zmienia się ilość godzin snu jakich potrzebuje nasz organizm.

Ile powinnam spać?

  1. 0-3 miesiące – od 14 do 17 godzin snu
  2. 4-11 miesięcy – od 12 do 15 godzin snu
  3. 1-2 lata – od 11 do 14 godzin snu
  4. 3-5 lat – od 10 do 14 godzin snu
  5. 6-13 lat – od 9 do 11 godzin snu
  6. 14-17 lat – od 8 do 10 godzin snu
  7. 18-25 lat – od 7 do 9 godzin snu
  8. 26-64 lat – od 7 do 9 godzin snu
  9. powyżej 65 lat – od 7 do 8 godzin snu

Źródło artykułu: http://remedydaily.com/2017/05/31/10-dangerous-side-effects-of-not-getting-enough-sleep-/

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły