28 lutego mija termin na wysłanie PIT-11 przez pracodawcę. Co zrobić gdy pracodawca nie wysłał mi PIT-11 na czas? Dzisiaj podpowiemy Wam jak w takiej sytuacji postąpić.
Najgorsze w tej całej sytuacji jest to, że niedostarczenie na czas PIT-11 przez pracodawcę nie zwalnia nas z rozliczenia się z fiskusem na czas. Dlatego gdy nie otrzymamy PIT-a na czas, musimy reagować. I to szybko bo tak naprawdę również my możemy ponieść niemiłe konsekwencje z tego tytułu.
Czym jest PIT-11? Jest to nic innego jak informacja o tym jakie dochody od pracodawcy uzyskaliśmy w poprzednim roku podatkowym. Jest to nam niezbędne do złożenia zeznania podatkowego, które wypełnimy w formie PIT-37. Do tego jednak musimy wiedzieć co jest w PIT-11. Gdy go nie dostaniemy na czas, musimy podjąć pewne kroki.
Pamiętajmy o tym, że jest to obowiązek pracodawcy, a niewywiązanie się z niego jest po prostu złamaniem prawa. Takie zaniechanie wiąże się z dużą kartą finansową dla pracodawcy, maksymalnie może ona wynieść 180 stawek dziennych. Czyli tak naprawdę półroczne dochody. Jednocześnie pamiętaj, że ty nadal musisz rozliczyć się z fiskusem na czas. Co więc w takiej sytuacji zrobić?
Pierwszą czynnością jest jak najszybsze skontaktowanie się z pracodawcą. Być może wysłał go albo gdzieś się zapodział. Warto spróbować się dowiedzieć co się stało. Jeśli jednak pracodawca nam go nie chce wysłać musimy sami zgromadzić informacje o naszych dochodach.
Czy takie dane będą prawidłowe? Oczywiście nie muszą. Zawsze możemy popełnić błąd. Jednak to zawsze lepiej niż nie wysłać PIT-37 w ogóle. Błędy zawsze możemy poprawić, a PIT musimy złożyć do końca kwietnia.
Warto w takiej sytuacji udać się do biura księgowego aby nam pomogli rozliczyć PIT. Przygotować jednocześnie wyciągi z banku. Dzięki temu i doświadczeniu księgowych może udać nam się uniknąć błędów. Rozliczenie PIT nie jest drogie i zazwyczaj kosztuje do kilkudziesięciu złotych.
Przygotuj sobie również podkładkę pod to, że nie otrzymałaś PIT-11. Czasami takie pismo już wystarczy by pracodawca zadzwonił i powiedział, że wysłał ale musiało się zapodziać i nawet osobiście nam go dostarczy. Pisząc pismo nie zapomnij aby stworzyć go w dwóch kpiach i na dole zawrzeć zapis „Do wiadomości”, w którym podamy pracodawcę, ale również Naczelnika naszego Urzędu Skarbowego. Po takim piśmie wielu pracodawców szybko się reflektuje i naprawiają swoje zaniedbanie.