Zobacz dlaczego warto jeść kapustę kiszoną!

Kapusta kiszona nazywana też jest często kwaszoną, ale to tak naprawdę dwie różne rzeczy. Jest to poszatkowana kapusta poddana kiszeniu przez zasolenie i fermentację. W efekcie powstaje kapusta, która przez długi czas jest świeża i kwaśna w smaku. Kapusta kiszona  jest bardzo zdrowa, zawiera bowiem liczne metabolity. Jest źródłem witaminy C, E, wapnia i fosforu. Do tego znajdziemy w niej naturalne przeciwutleniacze i bakterie rozkłądające cukry w kwas mlekowy. Do tego działa bakteriobójczo oraz grzybobójczo. To sprawia, że warto ją jeść i dzisiaj powiemy Wam dlaczego.

Dlaczego warto jeść kapustę kiszoną

Zawartość witaminy C w kapuście kiszonej sprawia, że wzmacnia ona naszą odporność. Dlatego warto jesienią i zimą włączyć ją na stałe do swojej diety. To okres, w którym bardziej niż zwykle narażeni jesteśmy na działanie wirusów i bakterii. Dlatego powinniśmy zadbać o to by nasza odporność chroniła nas przed chorobami. Do tego sama witamina C jest przeciwutleniaczem. Wspiera więc naturalne procesy obronne komórek człowieka i pomaga zapobiegać wielu chorobom takim jak nowotwory czy choroby serca.

Pamiętaj o tym, że nasz organizm nie ma umiejętności magazynowania witaminy C ani jej wytwarzania, dlatego musimy ją dostarczać mu codziennie. Dorosły człowiek powinien spożywać od 45 do 90 mg witaminy C na dobę. Kapusta kiszona zawiera jej 20 mg w 100 g produktu. Niedobór witaminy C może objawiać się krwawieniem dziąseł, wypadaniem zębów, kruchością i pękaniem naczyń krwionośnych, zmniejszoną odpornością, bólami stawów czy powolnym gojeniem się ran.

Kapusta kiszona działa również jak naturalny antybiotyk. Dlatego nie tylko pomoże nam zapobiec chorobie, ale gdy już coś złapiemy, może pomóc nam szybciej z choroby wyjść. Dodatkowo wzbiera florę bakteryjną układu pokarmowego, co ważne jest dla naszego zdrowia. Wspomaga to oczyszczanie organizmu z toksyn, ale też co ważne dla osób, które odchudzają się – przyśpiesza przemianę materii. Jedząc codziennie kapustę kiszoną szybciej chudniesz! Nie musisz się nawet przejmować bo jest ona niskokaloryczna i zawiera jedynie 16 kcal w 100g, to o połowę mniej niż świeża!

Jeśli jesteśmy przy kwestii odchudzających właściwości kapusty kiszonej, warto wspomnieć o zawartości błonnika i jego roli w diecie. 100g kapusty kwaszonej zawiera 2,1g błonnika, a ten daje nam uczucie sytości. Oprócz tego wspiera układ pokarmowy i ułatwia wypróżnianie. Oprócz tego kapusta zawiera przecież probiotyki, jak każda kiszonka. Te nie tylko odpowiedzialne są za budowanie naszej odporności, ale też obniżają apetyt co zdecydowanie pomaga schudnąć.

Jako kobieta na pewno dbasz o swój wygląd. Stosujesz maseczki oraz kremy. Kupujesz drogie kosmetyki, ale okazuje się, że może niepotrzebnie. Kapusta kiszona wpływa pozytywnie na wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Możesz wykonać z niej nawet maseczkę! Ściąga ona pory i rozjaśnia skórę. Działa odświeżająco, a jej przygotowanie jest banalnie proste i szybkie. Wystarczy drobno posiekać kiszoną kapustę, a następnie nałożyć ją na twarz i po 10 minutach ściągnąć, a twarz umyć (dopiero po godzinie od ściągnięcia maseczki).

Kapusta kwaszona, a kapusta kiszona

Na początku wspomnieliśmy, że kapusta kiszona często jest nazywana kwaszoną, a to dwie różne rzeczy. Faktycznie tak jest. Kapusta kiszona powstaje w wyniku fermetnacji mlekowej i to temu właśnie zjawisku zawdzięcza swoje cenne właściwości. Kapusta kwaszona jest po prostu doprawiana octem i cukrem czmeu zawdzięcza swój smak, ale za to nie ma tych samych właściwości i dobroczynnych bakterii co kapusta kiszona.

Kapustę kwaszoną bardzo łatwo jest odróżnić od kiszonej. Kapusta kiszona ma żółty kolor, im dłużej fermentu tym bardziej jest żółta. Kapusta kwaszona natomiast ma cały czas biały kolor, taki sam jak surowa kapusta. Do tego jest mniej kwaśna od kapusty kiszonej i nie zmienia swojego smaku. Kapusta kiszona zawiera bakterie kwasu mlekowego, dlatego gdy leży, jej smak się zmienia i staje się bardziej wyrazisty.

Jeśli nadal nie jesteś pewna powąchaj kapustę. Jeśli wyczujesz zapach octu, to oznacza, że jest to kapusta kwaszona. Oczywiście możesz ją jeść, nic Ci się nie stanie. Ale jeśli zależy Ci na dobrych dla zdrowiach właściwościach kapusty, to kupuj kiszoną.

Skomentuj

Zobacz dlaczego warto jeść kapustę kiszoną!