Zobacz co się stanie z Twoim ciałem gdy przez tydzień będziesz jeść seler

Zdrowie Data publikacji: 09 czerwca 2018

Seler zwyczajny uprawiany jest od ponad 200 lat. Oprócz stosowania go w sztuce kulinarnej wykorzystywany jest również jako roślina lecznicza. Zawiera olejki złożone w 90% z terpenów i seskwiterpenów. Zawiera dwa razy więcej witaminy C niż owoce cytrusowe. Do tego jest źródłem witaminy B kompleks, kwasu foliowego i witaminy PP, K i E. Wśród warzyw korzeniowych ma najwięcej fosforu, ale znajdziemy w nim też wapń, potas oraz cynk.

Właściwości lecznicze selera

Oprócz dostarczenia organizmowi witamin oraz minerałów, seler stosowany jest też jako wzmocnienie dla organizmu. Ma działanie rozwalniające i leczy kolki żołądkowe. Łagodzi wzdęcia, sklerozę i pomaga przy problemach z pęcherzem moczowym. Potrafi nawet łagodzić nieprawidłowości miesiączkowania. Działa przeciwszkorbutowo i leczy reumatyzm.

Jest warzywem, które zalecane jest dla osób, które chcą schudnąć. Seler przyśpiesza przemianą materii, dzięki temu wspomaga proces odchudzania. Działa również odmładzająco na nasz organizm i skórę. Poprawia pracę nerek, wzmacnia serce i nadaje się do spożycia przez cukrzyków.

Najlepiej jest spożywać seler w formie świeżej. Po ugotowaniu traci część swoich właściwości, ale oczywiście nadal wpływa pozytywnie na nasze zdrowie. Niestety po ugotowaniu zwiększa się również jego indeks glikemiczny, z 35 do aż 85. Dobrze wiemy, że powinniśmy unikać produktów z IG większym niż 50 jeśli chcemy schudnąć.

Świetnie nadaje się do sałatek, można go pokroić na mniejsze kawałki i dodać do sałatki lub surówki do obiadu. Często przygotowujemy surówkę z selera z rodzynkami, na którą przepis podamy pod koniec artykułu.

Seler jest niskokaloryczny. To sprawia, że tak naprawdę można go jeść w dowolnej ilości. 100 g selera zawiera jedynie 21 kcal. To sprawia, że jest idealnym dopełnieniem posiłków i zapychaczem. Gdy nie możecie najeść się na obiad dołóżcie do niego selera. Kaloryczność niewiele wzrośnie bo cały korzeń selera ma zaledwie 68 kcal, a najeść można się nim bardzo dobrze. Tym bardziej, że zawiera 5g błonnika w 100 g produktu. Błonnik daje nam uczucie sytości, a jednocześnie poprawia pracę układu trawiennego.

Czy wiesz, że seler zapewnia 33% dziennego zapotrzebowania na witaminę K, jeśli zjemy go zaledwie 100g? Braki tej witaminy powodują osteoporozę, niektóre nowotwory czy problemy z próchnicą.

Oprócz tego seler stymuluje produkcję żółci, a to jednocześnie zapobiega powstawaniu kamieni przez jej zastóp w woreczku. Ułatwia też trawienie co również jest bardzo ważne dla osób, które mają z tym problemy.

Korzyści ze spożywania selera

  1. Pomaga zrzucić nadwagę
  2. Odtruwa organizm
  3. Pomaga leczyć stawy
  4. Zwalcza nadciśnienie
  5. Ma właściwości przeciwskórczowe
  6. Poprawia apetyt
  7. Ułatwia trawienie
  8. Działą moczopędnie (wpływa na retencję wody)
  9. Zwalcza zapalenia stawów
  10. Chroni przed kamicą moczową i pomaga ją leczyć

Jak widzisz, seler ma wiele cennych właściwości dla zdrowia. Jeśli będziesz go stosować przez tydzień, a przy tym zachowasz zdrową dietę, możesz spodziewać się efektu odchudzenia. Po części będzie to woda, której pozbędziesz się z organizmu, ale jednocześnie eliminacja toksyn i właściwości selera przyśpieszające metabolizm, przysłużą się spaleniu tkanki tłuszczowej.

Oprócz tego seler potrafi pozytywnie wpłynąć na nasz organizm i poradzić sobie z wieloma dolegliwościami. Dlatego warto go zacząć jeść częściej.

Surówka z selera

Składniki

  • 1 seler
  • 1 jbałko
  • 4 łyżki rodzynek
  • 4 łyżki jogurtu naturalnego gęstego (lub 1:1 majonez z jogurtem – mniej FIT)
  • sól
  • pieprz

Przygotowanie

  1. Seler i jabłko obieramy
  2. Seler należy zetrzeć z jabłkiem na dużych oczkach
  3. Dodajemy namoczone wcześniej rodzynki
  4. Doprawiamy do smaku i dodajemy „sos”

Źródła

  1. takprosto.cc
  2. wikipedia.org
  3. poradnikzdrowie.pl
  4. beszamel.se.pl

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły