Czy wiesz, że nasiona chia mogą być niebezpieczne dla zdrowia?

Kategoria: Zdrowie
Tagi: brak tagów
Data publikacji: 2017-09-17

Główny Inspektorat Sanitarny wydał komunikat ostrzegający przed spożywaniem szałwii hiszpańskiej (nasion chia) w większych ilościach. Nasiona chia to ostatnio bardzo modny dodatek wielu produktów, które chcą być fit. Dlatego możemy znaleźć je w jogurtach, pieczywie, batonikach, sokach, mieszankach owoców itd.

Poza pieczywem, przetworami śniadaniowymi, sokami, mieszankami owoców i opakowaniami nasion do 15g, ziarna szałwii hiszpańskiej nie mogą być sprzedawane.

Zaobserwuj nas na Facebooku

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w 2009 roku wydał opinię, w której wskazuje na niebezpieczeństwo w spożywaniu tych popularnych nasion. Dane z badań toksykologicznych wskazują, że może to nieść niepożądane skutki zdrowotne dla ludzi. Dlatego nasiona te dopuszczone zostały do zastosowania wyłącznie do pieczywa. Całą opinię możecie przeczytać tutaj. Następnie w 2013 roku lista ta została rozszerzona do wcześniej wspominanych kategorii produktów. Jednak ilość nie mogła przekraczać 10g. W 2015 roku znów rozszerzono dozwolone stosowanie nasion chia do soków oraz mieszanek soków owocowych i może ich być do 15 g na 450 ml soku.

Czy nasiona chia szkodzą zdrowiu?

Można zastosować tutaj znane nam wszystkim przysłowie. Wszystkie jest dla człowieka, ale z umiarem. Nasiona chia są bez wątpienia czymś nowym na rynku spożywczym. Dlatego aż tak dużo o nich nie wiemy, a z czasem ich zakres dozwolenia w produkcji różnych kategorii produktów spożywczych jest rozszerzany.

Dlatego jeśli decydujemy się kupować nasiona i stosować na własną rękę musimy pamiętać o tym, że w większej ilości mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Podstawowymi problemami w spożywaniu nasion chia w zbyt dużej ilością są zaparcia i biegunki. Również osoby biorące leki powinny skonsultować to z lekarzem. W przypadku leków na nadciśnienie mogą one zaburzać ich działanie.

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia czyli inaczej szałwii hiszpańskiej pochodzą z Meksyku oraz Gwatemali. Powołuje się często na ich długą historię uprawy bo wykorzystywali je już Aztekowie w czasach prekolumbijskich. W tamtych częściach świata są one nadal popularne, a u nas stają się trendem w zdrowej żywności od paru lat.

Najczęściej są one składnikiem odżywczych napojów i żywności, która ma za zadanie usunąć poczucie głodu, a jednocześnie nie przynosić nam zbyt dużej ilości kalorii. Dzieje się tak dlatego, że nasiona chia zawierają dużo białka, tłuszczu i błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Dlatego wydają się być po prostu idealnym dodatkiem do diety osób dbających o linię.

Są one również źródłem wielu cennych dla zdrowia witamin takich jak E, B1, B3 oraz składników ważnych dla naszego organizmu, m.in.: wapnia, żelaza, magnezu, cynku, fosforu czy kwasów tłuszczowych omega-3.  Dzięki zawartości tych składników mają one silne właściwości antyoksydacyjne i dlatego chętnie są wykorzystywane jako składnik dietetycznych jogurtów, sałatek czy koktajli.

Właściwości zdrowotne nasion chia

Przede wszystkim docenia się je za wartości odżywcze i mała ilość kalorii. Kolejną rzeczą, która jest ceniona przez wszystkich zwolenników szałwii hiszpańskiej jest zawartość przeciwutleniaczy, które jak wiemy hamują rozwój wolnych rodników i wspierają nasze zdrowie oraz młodość nie tylko samego organizmu, ale również tę wizualną.

Warto również zaznaczyć, że praktycznie wszystkie węglowodany, które zawarte są w nasionach chia pochodzą z błonnika, dlatego też sprawiają, że sa one tak dietetyczne. Błonnik bowiem nie podnosi poziomu cukru we krwi więc nie powinien być klasyfikowany jako węgle. Do tego błonnik w nasionach chia potrafi przyswoić 12 razy więcej wody. Dlatego nasiona chia robią się galaretkowate gdy nasiąkną wodą. To sprawia, że zapychają żołądek, co również jest efektem pożądanym wśród osób na diecie.

Reasumując. Wiemy wiele o ich dobrych właściwościach. Informacje o negatywnym ich działaniu są dla nas raczej czymś nowym. Biorąc pod uwagę, że społeczeństwa rdzenne w miejscach, których się je uprawia jedzą je od setek lat może trochę uspokajać. Jednak dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa warto zachować umiar.

Źródło artykułu: https://gis.gov.pl/o-nas/aktualnosci/539-chia

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły