29 grudnia 2020

Postanowienia noworoczne 2021 – jak ich dotrzymać? 5 sprawdzonych sposobów!

Nowy Rok to moment, w którym często podejmujemy ważne dla nas decyzje, które mają na celu zmianę naszego życia. Nazywamy je postanowieniami noworocznymi. Problem z nimi jest jednak taki, że ciężko jest nam ich dotrzymać. Towarzyszy nam słomiany zapał i chwilowy przypływ entuzjazmu szybko wypala się, a postanowienie spada na dalszy plan i w końcu nie zostaje zrealizowane. Dzisiaj chcielibyśmy podpowiedzieć Wam co zrobić, aby dotrzymać postanowień i je zrealizować.

1. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę

Postanowieniu noworocznemu towarzyszy duży bagaż emocji. Początkowo nasza motywacja jest bardzo duża. Zaczynamy starać się. Niestety szybko spotyka się ona z szarą rzeczywistością. Zaczyna brakować nam czasu na realizację postanowienia. Nie widzimy efektów naszych działań, robimy sobie przerwę, a po niej już nie potrafimy wrócić do realizacji naszego wcześniejszego planu.

Jednym z koronnych przykładów jest tutaj zawsze odchudzanie. Kupujemy karnet na siłownię, ubranie sportowe, sprzęty do ćwiczeń w domu. Zaczynamy ćwiczyć dość intensywnie bo chcemy zrealizować nasze postanowienie. Niestety okazuje się, że nasza motywacja spada. Ćwiczenia są trudne, a na efekty trzeba czekać. To dlatego, że rzucamy się na zbyt głęboką wodę.

Duże postanowienia powinniśmy podzielić na małe kroki, które możemy realizować i odhaczać. Dzięki temu będziemy czuć ciągły postęp. Nie musimy od razu ćwiczyć godzinę dziennie każdego dnia tygodnia, aby schudnąć i zrealizować nasze postanowienie.

Możemy zacząć przez pierwszy miesiąc chodzić na spacery co drugi dzień. Ograniczyć tłuste jedzenie i słodkie przekąski. Zobaczycie, że efekty przyjdą, wasza motywacja zamiast wygasać, będzie rosnąć.

Wtedy przyjdzie czas na kolejne etapy. Bardziej rygorystyczną dietę, plan treningowy dla początkujących. Często okazuje się, że wyzwanie, które przed sobą postawiliśmy nas po prostu przerasta. Dlatego nie warto rzucać się od razu na głęboką wodę. Lepiej podzielić cały proces na mniejsze kroki i starać się sukcesywnie je realizować.

Sprawdź również czy w ogóle jesteś w stanie osiągnąć zamierzone cele. Być może postanowienie, które zamierzasz sobie wyznaczyć nie jest możliwe do osiągnięcia w tak krótkim czasie, albo wymaga dużych nakładów finansowych, których nie możesz poczynić. Postanowienia powinny być realne.

2. Spisz postanowienia i określ sobie cele do realizacji w określonym czasie

Postanowienia, które sobie postawisz na Nowy Rok powinny zostać spisane. Następnie powieszone w miejscu, w którym będą nam o sobie przypominać. Tak byśmy stale czuli presję samokontroli nad ich realizacją.

Jeśli zamierzasz schudnąć postaw sobie jakieś konkretne cele jednocześnie pamiętając o wcześniejszej regule. Załóż, że przez pierwsze trzy miesiące będziesz chudnąć po pół kilograma tygodniowo i do tego dąż. Zapisuj wyniki, aby wiedzieć czy udaje Ci się zrealizować postanowienie.

Powiesz może, że pół kilogram to nie dużo, po co właściwie robić coś na pół gwizdka? To bardzo dobrze. Cel ma być stosunkowo łatwy do osiągnięcia, ale efekt ma przynieść Ci duża satysfakcję i mobilizację. Spójrz na tę ilość kilogramów przez pryzmat 3 miesięcy. Wtedy okaże się, że schudniesz już 6 kg! Jeśli utrzymasz to tempo przez cały rok możesz schudnąć nawet 24 kg, a to przecież tylko pół kilograma tygodniowo.

3. Kontroluj efekty

Spisanie postanowień, wyznaczenie celi określonych w czasie jest bardzo ważnym elementem realizacji noworocznych obietnic, które sobie składamy. Nie mniej ważna jest również kontrola efektów jakie osiągamy. Warto więc, aby postanowienia same w sobie były mierzalne, a więc podzielone na cele, które można w jakiś sposób zmierzyć.

Następnie w określonym czasie sprawdzajmy jak udało nam się sprostać wyzwaniu. Jeśli zamierzasz zdobyć więcej umiejętności i wiedzy zawodowej nie stawiaj sobie postanowienia, że zaczniesz się uczyć. Skonkretyzuj je i ustal, że w miesiącu przeczytasz jedną książkę lub przerobisz jeden kurs. Zaznacz w kalendarzu przy ostatnim dniu miesiąca sprawdzenie efektów i przystąp do rachunku sumienia. Jeśli udało Ci się osiągnąć cel, możesz odhaczyć go na liście.

4. Znajdź kompanów

Czasami łatwiej jest realizować pewne postanowienia, gdy znajdziemy osoby, z którymi będziemy je realizować. Jeśli ustalimy, że w poniedziałki, środy i piątki wychodzimy na 2 godzinny spacer to trudniej będzie nam go pominąć, jeśli będziemy na niego umówieni z koleżanką, która również próbuje schudnąć. Jest to taki element wzajemnego dyscyplinowania się przez poczucie wstydu, które towarzyszyłoby porażce.

Możesz postarać się o znalezienie takiego towarzystwa do każdego z postanowień jakie masz na Nowy Rok. Jeśli jest to nie możliwe, dobrym sposobem jest choćby powiedzenie komuś bliskiemu o naszym postanowieniu. Wtedy będzie nas mobilizować to do jego realizowania, bo co odpowiemy tej osobie, gdy zapyta nas jak nam idzie nasze postanowienie, podczas gdy my nic nie robimy w kierunku jego realizacji.

5. Nagradzaj się

Nagradzanie jest normalnym sposobem motywowania. Nie bez powodu dostajemy pochwały od szefa, gdy zrobimy coś dobrze. Podwyżka również jest formą motywacji, która ma sprawić, że będziemy pracować wydajniej.

To samo możemy zrobić w przypadku postanowień noworocznych. Gdy uda nam się osiągnąć jakiś krok milowy w ich realizacji możemy nagrodzić się w jakiś sposób.

Może to być wolny wieczór, który poświęcimy na ulubione hobby. Możemy też kupić sobie prezent, o którym marzymy lub wybrać się na zakupy i kupić sobie parę ładnych nowych ubrań – zwłaszcza, gdy udało nam się już zrzucić kilka kilogramów i możemy założyć o rozmiar mniejsze ubrania. Wtedy taka nagroda będzie jeszcze większym motywatorem i sposobem docenienia swoich starań.