15 września 2021

Pomysł na biznes – mobilna gastronomia

Coraz częściej w polskich miastach możemy zobaczyć wózki i rowery gastronomiczne. To nowy, ale jakże ciepło przyjęty element kulinarnej mapy Polski. Mobilna gastronomia cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno klientów, jak i inwestorów. Czy to dobry pomysł na biznes? Tłumaczymy krok po kroku, dlaczego warto

Jak działa mobilna gastronomia?

Wózek czy rower gastronomiczny to zarówno sposób na pierwszy własny biznes, jak i rozwinięcie dotychczasowej kariery. Pozwala na prowadzenie działalności na świeżym powietrzu i uwalnia od licznych kosztów, które zazwyczaj wiążą się z gastronomią. Do sprzedaży żywności w tej formie niezbędne są zezwolenia sanepidu, pozwolenie na rozstawienie się na danej posesji i przede wszystkim pojazd dostosowany do przyrządzania posiłków lub napojów.

Najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest zamówienie wózka lub roweru w wyspecjalizowanej firmie. W Polsce również takie istnieją – na przykład Foodbike, który oferuje na specjalne życzenie spersonalizowane pojazdy. Można w nich dopasować nie tylko stronę wizualną (od szyldu po kształt), ale także wyposażenie. Ponadto warto skorzystać z możliwości zamówienia dwóch lub więcej zestawów sprzętu, dzięki czemu można zmienić ofertę w zależności od potrzeb rynku.

Działaj kiedy i gdzie chcesz

To największy atut mobilnej gastronomii. Wózek lub rower gastronomiczny możesz ustawić w dowolnym miejscu, jeśli uzyskasz pozwolenie od właściciela działki. Jednego dnia możesz zarobić na sprzedaży na plenerowym festiwalu, innym razem możesz ustawić się pod kluczowym biurowcem w Twoim mieście, a następnie wybrać miejscowy deptak i przyciągać spacerowiczów. Ważne jest też to, że mobilny punkt gastronomiczny z czasem staje się rozpoznawalny i dorabia się grona stałych klientów. A może będzie to sposób na to, by zacząć własny biznes w świecie stacjonarnej gastronomii, korzystając z marki zbudowanej w ten sposób?

Zmiana oferty w dowolnym momencie

Rowery i wózki gastronomiczne to najbardziej elastyczna forma gastronomii. Oferta też może być płynna. Tę strategię wybiera wielu przedsiębiorców: wystarczy wykupić dwa lub więcej zestawów wyposażenia. Dzięki temu możesz prowadzić biznes przez cały rok. Latem sprzedajesz lemoniadę czy lody, następnie wyczuwasz moment zmiany i przez resztę roku sprzedajesz street food taki jak zupy, zapiekanki czy frytki albo gorące napoje. Kreatywność jest w cenie.

Niskie koszty stałe

Mobilna gastronomia wiąże się z niskimi kosztami stałymi. Nie ma tu mowy o czynszu za lokal, który potrafi wynieść w dużym mieście nawet kilkanaście tysięcy złotych za miesiąc. Wystarczy zezwolenie na prowadzenie sprzedaży, wydane przez właściciela posesji – koszty to zwykle kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Poza tym ponosisz koszty związane z własnym biznesem gastronomicznym, czyli zaopatrzenia. Mobilna gastronomia jest jednak znacznie tańsza od stacjonarnej. Wyposażenie restauracji generuje ogromne koszty – za same stoły płaci się od około tysiąca złotych, a kuchnia gazowa kosztuje nawet siedem tysięcy złotych.

Tak jak mówiliśmy, możesz prowadzić sprzedaż przez cały rok lub skupić się na konkretnym okresie i po prostu schować wózek lub rower gastronomiczny do garażu – wówczas poza sezonem nie ponosisz absolutnie żadnych kosztów.

Szybki zwrot kosztów inwestycji

Cena pojazdu do mobilnej gastronomii zwraca się zazwyczaj bardzo szybko. Czas ten zależy od wielu czynników – zarówno samej oferty, jak i specyfiki danego miasta. Najczęściej zwrot kosztów inwestycji następuje w ciągu jednego sezonu. Co więcej, można także sporo zarobić w krótkim czasie. Sprawny przedsiębiorca zarobi na wózku lub rowerze gastronomicznym nawet około 20 tysięcy złotych miesięcznie – wystarczy płynnie podążać za potrzebami grupy docelowej, a z takim pojazdem masz tę możliwość.

Foodbike – spersonalizowane wózki i rowery gastronomiczne

Jeśli masz pomysł na mobilny biznes gastronomiczny, Foodbike ma dla Ciebie gotowe rozwiązania. Marka specjalizuje się w tworzeniu pojazdów ze specjalistycznym wyposażeniem, dzięki którym możesz prowadzić sprzedaż kiedy, gdzie i czego chcesz. Wykorzystuje najwyższej jakości materiały, które nie zawiodą Cię w żadnej sytuacji. Estetyka wykonania przyciąga klientów w całej Polsce. Wejdź na stronę Foodbike i dowiedz się więcej na temat mobilnych punktów gastronomicznych!