Pokarmy, które chronią serce – zobacz co jeść by zadbać o swoje serce

Oto lista pokarmów, które chronią nasze serce. Jak podaje GUS w Polsce umiera około 385 tysięcy osób. Prawie połowa wszystkich zgonów to choroby serca. Dlatego nie możemy lekceważyć problemu i należy jak najwcześniej zacząć dbać o nasze serce oraz naszych bliskich.

Nasze serce to istna pompa, która rozprowadza krew po całym organizmie. Składa się ono z czterech jam – dwóch przedsionków i dwóch komór. To ono rozprowadza krew po naszym układzie krwionośnym. Jest to układ zamknięty, w którego skład wchodzą naczynia krwionośne dzielące się na żyły, tętnice oraz włosowate naczynia krwionośne. Krew wypływa z serca tętnicami, a wraca żyłami. Najczęstsze choroby układu krążenia, które szkodzą sercu to miażdżyca, żylna choroba zakrzepowo-zatorowa czy choroba Bürgera.

Statystyki są nieubłagane, nie dbamy o swoje serca. Dane GUS opracowane na podstawie zgonów z powodu układu krążenia pokazują jak duża jest skala problemu.

  1. 45,7% zgonów to choroby układu krążenia (180,3 tys. osób).
  2. 54% zajmują kobiety, 46% mężczyźni. Kobiety są bardziej narażone.
  3. 27% stanowią zgony poniżej 65 roku życia, 52% powyżej 65 roku życia. Bardzo dużo młodych osób ma dzisiaj problemy z sercem!
  4. 2x więcej osób umiera na choroby serca niż na nowotwory.

Nie przedstawiamy tych statystyk aby Was przerazić. Chcę Wam po prostu uzmysłowić jaka jest skala problemu. Dzisiaj już wcale nie jest dla nikogo żadnym novum, że 30 letni mężczyzna dostanie zawału. Często to bagatelizujemy, ale przecież możemy temu po prostu zapobiec zmieniając jakość naszego życia.

Dlatego zacznijmy dbać o nasze serce od strony naszego talerza. Dzisiaj podpowiemy Wam jakie produkty pomogą Wam sprawić aby Wasze serca długo cieszyły się zdrowiem.

Pokarmy, które chronią serce

Warzywa

Produkty, które chronią serce to głównie pokarmy bogate w antyoksydanty. Z witamin A, C i E to właśnie ta ostania ma najlepszy wpływ na nasze serce. Co ciekawe Witamina E stosowana jest przez kardiologów jako lek. Zastanawiacie się w czym ją znajdziemy? Oto pokarmy bogate w Witaminę E.

  1. oleje roślinne
  2. kapusta biała
  3. papryka czerwona
  4. pomidor
  5. szpinak
  6. jabłko
  7. migdały
  8. orzechy laskowe
  9. nasiona słonecznika
  10. pestki dyni

Nie można jednak nie doceniać Witaminy C, która bądź co bądź wzmacnia nasze serce. Dlatego również warto spożywać ją w produktach, które codziennie przyjmujemy. Dobrym źródłem witaminy C będzie wcześniej wspominana czerwona papryka, ale również:

  1. czerwona papryka
  2. pomarańcze
  3. papaja
  4. jarmuż
  5. brukselka
  6. brokuły
  7. pożeczki
  8. kiwi
  9. truskawki
  10. kapusta
  11. mango

Beta-karoten, który jest prekursorem witaminy A również będzie bardzo dobrym suplementem diety dla każdego, kto chce dbać o swoje serce. Dobrymi źródłami beta-karotenu będą:

  1. marchew
  2. jarmuż
  3. pietruszka
  4. szpinak
  5. papryka czerwona
  6. dynia
  7. mango
  8. suszone morele

Jak widzicie pogrubiłam czerwoną paprykę, nie bez powodu. Tak naprawdę spełnia ona trzy ważne zadania i uzupełnia w naszym organizmie wszystkie te trzy ważne dla serca witaminy. Jest tak więc warzywem uniwersalnym. Jedz ją, a ochronisz swoje serce, układ krwionośny, ustabilizujesz ciśnienie i poprawisz krążenie w mózgu.

Czosnek oraz cebula to dwa warzywa, o których warto wspomnieć jeśli mówimy o zdrowiu naszego serca. Dlaczego? Są to warzywa, które od tysięcy lat cieszą się dobrą sławą jeśli chodzi o ich naturalne zdolności lecznicze. Już wtedy stosowano je jako środek zapobiegający chorobom serca, więc i dzisiaj możemy wykorzystać ich moc.

Tłuszcze

Dla zdrowia naszego serca ważne są również tłuszcze. Jak dobrze już wiecie tłuszcze dzielimy na te dobre i złe. Pokarmy bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe jak oleje roślinne, oliwa z oliwek czy ryby, które są źródłem kwasów omega-3 są dla nas bardzo dobre i dla naszego serca również.

Źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych

  1. ryby morskie (sardynki, makrel, łosoś)
  2. siemię lniane
  3. olej lniany
  4. produkty sojowe
  5. orzechy włoskie
  6. oleje roślinne np. kukurydziany, słonecznikowy, sojowy
  7. soja
  8. oliwa z oliwek
  9. migdały
  10. awokado

Kawa i wino

Kardiolodzy przebadali 20 tysięcy osób i okazało się, że kawa faktycznie przedłuża życie. Badania trwały 18 lat i chociaż kawa ma też swoje negatywne oblicza to trzymając umiar można skutecznie wzmocnić swoje serce. Badania rozpoczęto w roku 1999, a każdy z uczestników badania był obserwowany przez 10 lat.

W wyniku zgromadzonych materiałów badawczych i przeprowadzeniu wnikliwej analizy okazało się, że osoby, które codziennie piły cztery filiżanki kawy dziennie były narażone na przedwczesną śmierć aż o 64 procent mniej niż osoby, który kawy nie piją.

Zauważyli również, że im człowiek jest starszy tym kawa lepiej na niego działa i jest większe powiązanie pomiędzy długością życia, a piciem kawy. Dlatego warto pić kawę. Dla mnie to dobra wiadomość bo piję 3-4 filiżanki dziennie.

Co do wina, na pewno słyszeliście jak nie raz ktoś tłumaczył się “tylko lampkę na serce”? Faktycznie miał wtedy rację. Czerwone wino zwalcza wolne rodniki, a to pomaga dbać o nasze serce. Chodzi tu jednak tylko o czerwone wino gdyż ma ono 10 razy więcej antyoksydantów niż białe.

Zawiera ono flawonoidy, które chronią przed miażdżycą i zakrzepami, które mogą być powodem udaru czy zawału. Co oczywiście miałoby bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie, a nawet zagrażałoby życiu. Pomaga również zwalczać nadciśnienie, zapobiega palpitacjom serca i ogólnie pozytywnie wpływa na serce. Badania prowadzone przez holendrów przez 40 lat potwierdziły, że osoby, które piły wino żyły średnio 5 lat dłużej od abstynentów.

Pamiętajmy jednak, że chodzi tu o mała ilość czerwonego wina. Jedna lampka wina dziennie to maksimum na jakie powinniśmy się skusić by dbać o nasze serce.

Skomentuj

Pokarmy, które chronią serce – zobacz co jeść by zadbać o swoje serce