Na czym najlepiej smażyć placki ziemniaczane?

Kuchnia Data publikacji: 25 listopada 2022

Placki ziemniaczane to popularne danie w krajach Europy Wschodniej, zwłaszcza w Polsce. Są również popularne w kuchni żydowskiej i kuchni izraelskiej. Placki ziemniaczane można podawać z różnymi dodatkami, takimi jak kwaśna śmietana, cukier.

Placki ziemniaczane są przygotowywane z tartych ziemniaków zmieszanych z mąką i jajkami. Następnie smażymy je na na tłuszczu, aż zarumienią się z dwóch stron. Pytanie brzmi, na jakim oleju najlepiej je smażyć, tak by były najsmaczniejsze?

Na jakim oleju smażyć placki ziemniaczane?

Olej słonecznikowy to olej roślinny o wysokiej zawartości kwasu oleinowego, o łagodnym smaku i niskiej zawartości tłuszczów nasyconych. Ma drugi najwyższy poziom wielonienasyconych kwasów tłuszczowych po olejach sojowym, rzepakowym i kukurydzianym. Chociaż zawiera mniej tłuszczów nasyconych niż oliwa z oliwek, ma więcej tłuszczów wielonienasyconych od niej.

Smażąc na nim możemy wydobyć z placków ziemniaczanych najlepszy smak, nie wpływając na ich naturalny aromat przez sam smak tłuszczu. Smażone na oleju kokosowym lub oliwie oliwek posiadałyby ich specyficzny aromat.

Ma on również wysoką temperaturę dymienia. Dzięki temu możemy podgrzać go do wysokich temperatur. To sprawi, że placki będą chrupiące i nie nasiąkną mocno samym olejem, gdy masę przełożymy na już dobrze rozgrzany olej słonecznikowy.

Zamiast oleju słonecznikowego, możemy użyć oleju rzepakowego. Olej rzepakowy jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Omega 3 i omega 6 są niezbędne dla dobrego zdrowia, ale organizm nie może ich sam wytworzyć, więc muszą być spożywane. Olej rzepakowy zawiera dużą ilość tych tłuszczów, ale z niską zawartością procentową tłuszczów nasyconych.

O czym warto pamiętać podczas smażenia placków ziemniaczanych?

Bardzo ważne jest to, aby olej był odpowiednio mocno nagrzany, zanim przełożymy na patelnię masę z ziemniaków. Dzięki temu masa szybko się zetnie, a to sprawi, że nie będzie ona wchłaniać w nadmiernych ilościach oleju z patelni.

Jeśli położymy ją na zimny olej, wtedy placki wyjdą bardzo tłuste, a przez to nie będą apetyczne. Zwiększy się również kaloryczność całej potrawy. 100 gram usmażonych placków ziemniaczanych ma ok. 270 kcal. Ilość ta odpowiada mniej więcej dwum plackom o średniej wielkości.

Nie powinniśmy pozostawiać ziemniaków zbyt długo po utarciu, gdyż zaczną ciemnieć. Jeśli nie możemy od razu usmażyć placków, wtedy możemy przysypać je mąką ziemniaczaną i wstawić do lodówki. Wtedy nie będą tak szybko ciemniały. Niektórzy dodają również kawsku cytrynowego, ale wówczas pamiętać należy o tym, że nie odbędzie się to bez wpływu na ich smak. Cytrynowy aromat pozostanie po usmażeniu.

Podobne artykuły