Według danych NBP w I kwartale 2017 na rynku znajdowało się 37,7 mln kart płatniczych. Przeprowadzono wtedy 855 mln transakcji bezgotówkowych co jednak stanowi spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. Czy to oznacza, że nasze zaufanie do nich maleje?
Korzystanie z karty płatniczej jest wygodne, ale pozostawia po nas pewien ślad. Dzięki temu łatwo jest sprawdzić gdzie się poruszamy, co kupujemy i w jakich sklepach oraz w jakich porach. Biling z naszej karty płatniczej to źródło cennych informacji. Wiemy kiedy jesteśmy chorzy bo odwiedzamy apteki i płacimy w nich kartą. Możemy się dowiedzieć gdzie jesteśmy gdy powinniśmy być w domu na zwolnieniu bo przecież zapłaciliśmy gdzieś naszą kartą. Jest to kopalnia wiedzy o nas samych.
Czy zatem karty płatnicze oprócz wygody mogą mieć inne zalety? Jest jedna, o której warto wiedzieć i może ona czasem uratować pieniądze. Chodzi dokładnie o usługę chargeback.
Niezależnie od tego w jakim banku jesteśmy i gdzie dokonaliśmy płatności kartą przysługuje nam w każdym przypadku prawo do skorzystania z usługi chargeback. Kiedy może nam to pomóc?
Weźmy na przykład sytuację, że kupujemy coś w serwisie aukcyjnym i wybieramy płatność kartą. Niestety towar do nas nie przychodzi, a kontakt ze sprzedającym się urwał. Aby odzyskać pieniądze możemy zwrócić się do banku. Zostaliśmy oszukani więc przysługuje nam prawo do zwrotu środków z tytułu chargeback. W naszym imieniu procedurę prowadzi bank, wystarczy z nim się skontaktować i zgłosić uzasadnioną skargę.
Procedura wygląda następująco. Posiadacz karty zgłasza do banku reklamację wynikającą z np. faktu nieotrzymania towaru, za który zapłacił kartą płatniczą w Internecie. Następnie wydawca karty czyli bank sprawdza reklamację, nadaje jej kod chargeback i przekazuje ją do agenta rozliczeniowego (np. Visa). Ten przelewa kwotę reklamacji na konto wydawcy i ustala nieprawidłowości. Teraz to osoba, od której kupiliśmy towar musi udowodnić, że go wysłała. Gdy tego nie zrobi pieniądze trafią na nasze konto, czyli posiadacza karty. Pamiętajcie o tym gdy będziecie robić zakupy. Czasem lepiej jest skorzystać z karty gdy nie jesteśmy do końca pewni.