Jeśli Twój dowód osobisty zaginie, zostanie skradziony lub uszkodzony musisz jak najszybciej zgłosić to w urzędzie gminy. Nie musisz jednać udawać się do niego, a możesz zrobić to po prostu przez Internet.
Oczywiście w przypadku kradzieży możemy zgłosić to od razu na policji, a wtedy dowód osobisty unieważniony zostanie z dniem zgłoszenia kradzieży.
W przypadku, gdy dowód zgubimy możemy też unieważnić go czasowo, a po odnalezieniu go wycofać zgłoszenie. Dotyczy to jednak tylko e-dowodów, które wydawane były po 4 marca 2019 roku.
Aby zgłosić utratę dowodu przez Internet musimy posiadać profil zaufany. Gdy go mamy wchodzimy na stronę gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod. Następnie na stronie klikamy „Wyślij zgłoszenie”.
Zostaniemy przekierowani na stronę logowania, w której wybieramy Profil Zaufany lub e-dowód jeśli taki posiadamy.
Po zalogowaniu zostaniemy przekierowani do formularza, w którym wybieramy powód zgłoszenia. Może to być utrata dowodu lub uszkodzenie dowodu.
Następnie zobaczymy zdjęcie naszego dowodu osobistego i upewniamy się, że dane znajdujące się na poniższym podglądzie są właściwe. Gdy wszystko się zgadza na dole strony klikamy „Unieważnij dowód„.
Teraz system przekieruje cię do e-podpisu. Potwierdź zgłoszenie profilem zaufanym, a wtedy status twojego dowodu osobistego zmieni się. Potwierdzenie otrzymamy na naszą skrzynkę ePUAP. W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu, a nie utraty, trzeba go dodatkowo wysłać do urzędu pocztą lub zanieść uszkodzony dowód osobiście. Po zgłoszeniu możemy również złożyć wniosek o wyrobienie nowego dowodu osobistego.
Możemy sprawdzić status swojego dowodu osobistego na stronie gov.pl/web/gov/Sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-uniewazniony-lub-zawieszony. Wchodzimy na stronę i klikamy „Sprawdź dowód osobisty”.
Następnie zobaczymy formularz, w którym należy wpisać serię i numer dowodu osobistego.
W ten sposób możemy dowiedzieć się czy dowód występuje w wykazie unieważnionych i zawieszonych dowodów. Możemy w ten sposób sprawdzić każdy dowód, a więc potwierdzić czy osoba, która przedstawia nam swój dowód osobisty nie posługuje się czasem nieaktualnym dowodem.
Pamiętaj o tym, że zgłosić może jedynie posiadacz dowodu osobistego. Gdy nasz dowód został skradziony np. wraz z portfelem, to wystarczy zgłosić to na policji. Nie musimy wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy, a dowód zostanie unieważniony wraz z momentem zgłoszenia tego na policję.
Usługa jest oczywiście bezpłatna, a zmiana statusu dowodu następuje natychmiast po zgłoszeniu. Zaletą zrobienia tego przez Internet jest to, że dzieje się to od razu niezależnie od pory pracy urzędu.
Pamiętajcie, że po kradzieży lub zgubieniu dowodu warto zgłosić to w banku. Dzięki temu bank może przekazać tę informację innym instytucjom co może uchronić Cię przed próbą oszustwa i wzięcia na Ciebie kredytu.