29 października 2021

Jak dbać o zdrowie jelit?

Czym jest mikroflora jelitowa, jakie pełni funkcje oraz czym objawia się dysbioza? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Skład flory jelitowej

Skład flory jelitowej jest inny u każdego z nas i zależy od wielu czynników. Jakich?

  • Typu porodu – przy porodzie naturalnym mamy kontakt z dobroczynnym mikrobiomem zasiedlającym drogi rodne matki, natomiast przy cesarskim cięciu jesteśmy od razu wystawieni na drobnoustroje znajdujące się w pomieszczeniu, w którym przychodzimy na świat.
  • Rodzaju pokarmu otrzymywanego przez pierwsze miesiące po urodzeniu.
  • Codziennej diety.
  • Ilości i intensywności stresu.
  • Aktywności fizycznej.
  • Jakości codziennego wypoczynku.
  • Zaburzeń hormonalnych.
  • Przyjmowania niektórych leków (np. antybiotyków czy antykoncepcji hormonalnej).
  • Zażywania lub rezygnacji z probiotyków.

 Aby dowiedzieć się więcej na temat czynników wpływających na skład naszej mikroflory jelitowej, zwróćmy się o poradę do lekarza lub farmaceuty. Jeśli zaś zależy nam na zrozumieniu, jaki wpływ mają na nią probiotyki, zasięgnijmy wiedzę z szeroko dostępnych źródeł internetowych, wśród których jednym z najpopularniejszych jest portal lakcid.pl.

Czym jest mikroflora jelitowa?

Skoro wiemy już, od czego zależy skład naszej mikroflory, to sprawdźmy teraz, co tak naprawdę kryje się pod tym tajemniczym pojęciem.

 Mikroflora jelitowa inaczej nazywana mikrobiomem to po prostu ogół wszystkich mikroorganizmów wyścielających jelita człowieka. Wśród nich znajduje się wiele rodzajów bakterii, wirusów, grzybów, drożdży, pierwotniaków, a także innych typów drobnoustrojów, z których niektóre mają pozytywny wpływ na naszą ogólną kondycję, a inne mogą istotnie ją pogorszyć. W jelitach zdrowego człowieka mikroflora składa się w dużej większości z neutralnych lub pozytywnych mikroorganizmów, które hamują proces namnażania się tych szkodliwych, tym samym chroniąc organizm przed rozwojem poważnych chorób. W odwrotnej sytuacji – gdy mamy do czynienia ze wzrostem liczby negatywnych bakterii, wirusów czy grzybów – często dochodzi do wystąpienia różnego typu dolegliwości.

Jakie funkcje pełni mikrobiom?

Do funkcji, które spełnia w organizmie mikrobiota jelitowa, należą przede wszystkim:

  • hamowanie procesów namnażania się szkodliwych drobnoustrojów, których zwiększona ilość może doprowadzić do rozwoju wielu groźnych chorób;
  • wspomaganie utrzymania prawidłowej gospodarki hormonalnej;
  • wspomaganie pracy układów odpornościowego i nerwowego;
  • wspomaganie procesów metabolicznych;
  • zwiększanie przyswajalności witamin i minerałów;
  • udział w powstawaniu witaminy K oraz witamin z grupy B;
  • wzmacnianie błon śluzowych oraz uszczelnianie ścian jelitowych;
  • neutralizacja toksyn;
  • przyspieszanie perystaltyki;
  • łagodzenie stanów zapalnych układu pokarmowego;
  • wspomaganie działania niektórych leków;
  • poprawa ogólnej kondycji całego organizmu.

Jak rozpoznać dysbiozę jelit?

Choć wielu z nas przykłada dużą wagę do dbania o skład swojej mikroflory, to czasami zdarza się, że pod wpływem różnego typu czynników i tak dochodzi do zaburzenia jej równowagi. Czym objawia się dysbioza jelit?

  • Silnymi bólami brzucha.
  • Zmianą lub brakiem apetytu.
  • Nudnościami i/lub wymiotami.
  • Chudnięciem.
  • Biegunkami i/lub zaparciami.
  • Zgagą.
  • Wzdęciami.
  • Zmianą konsystencji stolca.
  • Czasami obecnością śluzu, krwi lub ropy w stolcu.
  • Zahamowaniem wzrostu.
  • Nadprodukcją gazów.
  • Spadkiem odporności.
  • Uczuciem sytości.

Jak dbać o florę jelitową?

Aby na co dzień cieszyć się dobrą kondycją, powinniśmy z dużą skrupulatnością podejść do kwestii zdrowia naszych jelit. Do najlepszych sposób dbania o ich mikroflorę należą:

  • zbilansowana dieta bogata w naturalne prebiotyki, które znajdziemy w takich produktach jak cykoria, karczochy, cebula czy szparagi;
  • aktywność fizyczna uprawiana na świeżym powietrzu;
  • higieniczny tryb życia związany z minimalizacją stresu oraz dobrej jakości wypoczynkiem;
  • rezygnacja z używek i wysoko przetworzonych pokarmów;
  • suplementacja wysokiej jakości prebiotyków i probiotyków.
Obserwuj nas w Google News i bądź na bieżąco!

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.