Własna strona internetowa, to coś o czym myśli każda osoba zakładająca swoją firmę. Ile taka strona kosztuje, ile płaci się za domenę oraz serwer? Jak drogie jest utrzymanie własnej witryny internetowej? Zapytaliśmy o to ekspertów z Strony Internetowe Zielona Góra, którzy od dekady zajmują się tego typu rozwiązaniami dla swoich klientów.
Strona internetowa często traktowana jest przez przedsiębiorców jak zwykła wizytówka firmy, tylko w internecie. Pozwala zmieścić więcej informacji niż mały kawałek kartonu w formacie 90×50. Możemy umieścić na niej podstawowe dane kontaktowe, lokalizację, ale również ofertę firmy, wydarzenia z jej życia, a także inne treści, które mogą zainteresować potencjalnych klientów.
Wiele osób zapomina jednak o tym, że jest ona czymś znacznie istnitniejslzym niż wizytówka. Sama wizytówka w rękach klienta nie powoduje podjęcia decyzji o zakupie, a jedynie inicjuje kontakt. Zazwyczaj klient korzystając z danych na niej zawartych kontaktuje się z firmą, a następnie po przedstawieniu oferty przez sprzedawcę podejmuje decyzję o dalszej współpracy, lub jej braku.
W przypadku strony internetowej, decyzja może zapaść już na etapie jej odwiedzenia. Strona może być nieużyteczna na urządzeniach mobilnych, a wtedy taki użytkownik opuści ją i przejdzie na stronę konkurencji. Nie podejmie nawet próby zapoznania się z ofertą. Może nie wzbudzać jego zaufania, co również poskutkuje brakiem sprzedaży. Istnieje wiele potencjalnych ryzyk, na które musimy być przygotowani.
Dlatego powinniśmy ją traktować, nie jako zwykłą wizytówkę w sieci, ale jako jednego ze sprzedawców. I to bardzo ważnego, gdyż to on jest pierwszym punktem styczności naszej marki z klientem. Strona internetowa powinna być więc zoptymalizowana nie tylko pod względem szybkiego wczytywania się, jasnej struktury informacji czy dostępności na urządzeniach mobilnych.
Jej optymalizacja powinna polegać również na uwzględnieniu procesu sprzedaży. Poprowadzenia użytkownika w taki sposób, aby zechciał skorzystać z naszych usług. W tym celu użyć można z wielu narzędzi, które z jednej strony analizują to, jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie, a z drugiej ułatwiają im kontakt, co może doprowadzić do sprzedaży w sytuacji zawahania lub wątpliwości.
Strona internetowa może być więc bardzo istotnym źródłem sprzedaży usług lub produktów dla firmy. Pod warunkiem, że zostanie w odpowiedni sposób przygotowana i zoptymalizowana. Samo stworzenie strony też nie gwarantuje od razu sukcesu. Konieczne jest wdrożenie działań ją promujących np. pozycjonowania czy reklam w wyszukiwarce lub social mediach. Aby pozyskać klientów, musimy na stronę najpierw ich sprowadzić.
Przechodzimy do tematu kontrowersyjnego, gdyż trudnego do precyzyjnego określenia. To tak, jakby zapytać „ile kosztuje samochód”. To zależy jaki model wybierzemy, jakie opcje dodatkowe, jaką wersję silnikową. Zmiennych jest wiele. Dlatego dla każdego klienta strona wyceniana jest indywiudalnie w oparciu o wcześniejsze rozpoznanie jego potrzeb.
Możemy jednak przyjąć pewnego rodzaju widełki. Prosta strona dla lokalnej firmy usługowej to zazwyczaj koszt rozpoczynający się od 1 500 zł. W przypadku sklepów internetowych o podstawowej funkcjonalności ceny te zaczynają się od 6 000 zł.
Trzeba mieć jednak na uwadze, że kwoty te będą różniły się w zależności od funkcjonalności dodatkowej, której będziemy potrzebować.
Domena jest najmniejszym wydatkiem, który nas czeka. Koszt zakupu domeny (.pl) oscyluje zwykle w kwocie 10 zł netto. Bardziej niż na samą cenę zakupu warto jednak zwrócić uwagę na cenę odnowienia, którą będziemy musieli ponosić co roku. Obecnie na rynku możemy znaleźć oferty za ok. 60 zł netto. Jako agencja zwykle pomagamy klientom w zakupie domeny. Podobnie w przypadku serwera.
To, jakiego serwera będziemy potrzebować będzie zależało od tego, jak duży ruch będziemy obsługiwać na stronie. Jest to jednak problemem głównie sklepów internetowych. W przypadku stron usługowych i obecnych technologii cachowania, bez problemu możemy skorzystać z najtańszych opcji na rynku. W takim wypadku musimy przygotować się na roczny koszt rzędu 100-150 zł netto.
Mamy nadzieję, że udało nam się odpowiedzieć na zadane pytania i rozwiać wątpliwości czytelników. Własna strona internetowa może być istotnym źródłem pozyskiwania klientów dla firmy. Warto więc zadbać o to, jak widzą nas oni w Internecie.
Materiał powstał przy współpracy z agencją Creativegen.pl