Co zrobić, gdy otrzymamy niezamówione paczki z Amazon? Sytuacja ta spotyka wiele osób. Dostają one paczki z Amazona, chociaż nic nie zamawiały. Przesyłka jest opłacona, ale imię i nazwisko nie zgadza się, jedynie adres jest poprawny. Dlaczego ktoś takie paczki wysyła i co w takiej sytuacji zrobić, aby więcej ich nie otrzymywać?
Jest to rodzaj oszustwa, w którym nieświadomie bierzemy udział. Sprzedawca lub ktoś na jego zlecenie wysyła na nasz adres jakiś produkt. Zazwyczaj są to tanie i niepotrzebne nam do niczego rzeczy. Adresy pobierane są z różnych baz, które wyciekły w Internecie lub ogólnie dostępnych zbiorów danych np. baz firm. Jeśli zarejestrowaliśmy działalność pod adresem, w którym mieszkamy, bardzo możliwe, że taką paczkę otrzymaliśmy właśnie z tego powodu na nasz adres domowy.
W całym oszustwie chodzi o to, aby sprzedawca mógł wystawić sobie opinię i tym samym zwiększyć swoją reputację na platformie zakupowej. Aby to mógł zrobić musi jednak podszyć się pod kogoś i sprawić wrażenie przeprowadzenia rzeczywistej transakcji. Stąd właśnie paczka, która do nas dociera.
W zasadzie możemy ją zatrzymać, gdyż jest opłacona. Może jednak denerwować nas to, że ktoś posługuje się naszym adresem, a samo odbieranie paczek może nastręczać problemów. Nie jesteśmy bowiem gotowi na to, że będziemy musieli odbierać paczki, których nie zamawialiśmy. Co możemy w takiej sytuacji zrobić?
Z racji tego, że sami spotkaliśmy się z tym problemem i kilka paczek do nas dotarło, to postanowiliśmy skontaktować się w tej sprawie z Amazon przez chat dostępny na stronie Działu Obsługi Klienta. Żadnej z przesyłek nie odebraliśmy, otrzymaliśmy więc informację, że nie można powiązać ich z żadnym kontem, które mogłoby używać naszego adresu.
Z informacji konsultanta wynika, że gdybyśmy odebrali taką paczkę, można byłoby powiązać je z kontem na Amazon i podjąć jakieś działania. Takie też otrzymaliśmy zalecenie, aby kolejną paczkę odebrać, a następnie skontaktować się ponownie.
Jeśli nie mamy możliwości odebrania jej, to warto chociaż mieć zdjęcie etykiety, aby był widoczny nadawca i odbiorca. Zalecenie jakie otrzymaliśmy, to jednak to, aby paczkę zachować i jej zawartość. Mimo braku powiązania, sprawa ma być analizowana. Ze wstępnych informacji wynika, że może zająć to ok. 10 dni.
Według biura obsługi konsumenta, paczkę możemy zachować. Od siebie jednak dodamy, aby raczej mieć dość podejrzliwy stosunek do jej zawartości. Lepiej nie stosować produktów, które tam się znajdują, gdyż nie wiemy, jakiej są jakości i czy są dla nas bezpieczne.
Jeśli na paczce będzie Twoje imię i nazwisko, może to oznaczać, że ktoś ma dostęp do Twojego konta. Na niektórych paczkach są losowe imiona i nazwiska zagranicznie brzmiących osób. Warto jednak wejść na swoje konto Amazon, zmienić hasło i włączyć weryfikacją dwuetapową przez SMS. Dzięki temu mamy pewność, że nasze konto jest bezpieczne.
Jeśli korzystacie z tego samego hasła i adresu e-mail, co na Amazon na innych stronach, to również warto je tam zmienić.