Dlaczego po przebudzeniu rano nie jestem wyspana?

Bez kategorii Lifestyle Data publikacji: 17 czerwca 2018 / Aktualizacja: 2022-03-28

Na pewno znacie to uczucie, gdy budzicie się rano i wcale nie czujecie się wyspane. Jeśli problem ten towarzyszy Wam dość często, to należy zmienić coś w swoim życiu. Dzięki temu wreszcie zaczniesz się wysypiać i rano będziesz miała energię na cały dzień, który Cię czeka.

Zbyt długi sen

Jest to kwestia, którą przerobiliśmy na swoim przykładzie. Czasem po ciężkim dniu mamy dzień wolny i chcemy się wyspać. Wpadamy więc w niedźwiedzi sen i zamiast przespać jak zwykle 7-8 godzin, śpimy do południa przesypiając 10-12 godzin. Jednak zaskoczeniem wtedy jest zwykle to, że budzimy się i wcale nie jesteśmy wyspani, a często nawet boli nas głowa.

Później zaczęliśmy zgłębiać ten temat i dopytywać lekarzy. Okazało się, że zbyt długi sen jest tak samo nie dobry, jak za krótki. W takim  przypadku powinniśmy i tak ustawić sobie budzik i wstać po tych 7-8 godzinach snu. Oprócz tego zbyt długi sen, może mieć negatywne skutki zdrowotne i może nawet wpływać na problemy z sercem, nadwagę czy cukrzycę.

Ma to wiele wspólnego z tym, że nasz organizm potrzebuje określoną ilość czasu do regeneracji, potem już po prostu już dalej się nie regeneruje, choć my śpimy. Dlatego ten czas jest po prostu zmarnowany, te godziny upływają, a my wcale nie czujemy się wypoczęci. Często wręcz budzimy się w jeszcze gorszym stanie niż się położyliśmy. Zbyt długie spanie to również zaburzenie snu i problem, który należy rozwiązać.

Zbyt krótki sen

Zaczęliśmy artykuł trochę przewrotnie, ale było to zagranie z premedytacją. Każdy bowiem myśląc o przyczynach niewyspania powie, spałaś za krótko. Jak widać, spać można również zbyt długo i to również może być przyczyną niewyspania. Oczywiście zbyt krótki sen również nie sprzyja poczuciu wyspania po obudzeniu się rano. Dlatego gdy śpisz mniej niż 7 godzin dziennie, warto zastanowić się jak ułożyć sobie dzień aby zyskać parę godzin snu więcej. Być może tracisz w ciągu dnia czas na zbędne rzeczy, a potem istotne kwestie załatwiasz wieczorem, zamiast po prostu położyć się spać i wypocząć. Potem tworzy to pętlę niezałatwionych spraw, coraz więcej czasu poświęcasz w nocy na pracę, a w dzień nie jesteś w stanie się skupić i starasz się odespać. Warto przeanalizować swój dzień i wprowadzić do niego zmiany.

Zaburzenia snu

Czasem nasz sen po prostu jest nieefektywny. Może mieć na to wpływ wiele czynników. Dlatego dzisiaj podpowiemy Wam co robić, aby dobrze się wysypiać.

  1. Odwodnienie może być przyczyną niewyspania, staraj się dziennie pić ok. 2l wody.
  2. Nie jedz ciężkostrawnych rzeczy na noc, organizm wtedy silniej pracuje i przez to może rano być pozbawiony energii.
  3. Nie pij alkoholu przed snem. Chociaż pomaga zasnąć to tak naprawdę sprawia, że organizm wtedy nie odpoczywa.
  4. Staraj się wieczorem wyciszyć przed snem. Odłóż telefon, nie oglądaj telewizji, poczytaj książkę :)
  5. Nie spożywaj przed snem kofeiny i napojów, które ją zawierają np. Cola.
  6. Zrób badania hormonów tarczycy, mogą być one powodem zaburzeń snu.
  7. Powodem ciągłego zmęczenia może również być cukrzyca, warto zrobić badanie cukru we krwi, które trwa tylko chwilę.
  8. Przyczyną przemęczenia może być również anemia, warto więc przeprowadzić ogólne badania krwi.

Zobacz również: Kalkulator snu – ile należy spać?

Podobne artykuły