Czy warto jeść słonecznik?

Bez kategorii Lifestyle Data publikacji: 15 stycznia 2020 / Aktualizacja: 2022-03-28

Lubicie łuskać słonecznik? Okazuje się, że jedzenie go może przysporzyć Wam wielu korzyści. Ziarna słonecznika mają bowiem wiele wartości odżywczych i chociaż są dość kaloryczne to raczej mało kto zjada je w takiej ilości by móc się tym przejmować. 100 g ziaren słonecznika to 584 kcal, ale trzeba pamiętać, że chodzi o słonecznik już bez łusek.

Właściwości zdrowotne słonecznika

Ziarna słonecznika są kaloryczne bo posiadają sporo tłuszczu. Ale jak dobrze wiecie tłuszcz tłuszczowi jest nie równy. Jedząc słonecznik dostarczamy naszemu organizmowi kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Tak – tych samych co przy jedzeniu ryb. Do tego słonecznik jest też dobrym źródłem białka, ale ze względu na raczej małe ilości, które go jemy nie możemy traktować go jako jego główne źródło.

100 g zawiera 21 g białka, musielibyśmy zjeść prawie pół kubka już wyłuskanego słonecznika, aby dostarczyć organizmowi tyle białka. Przyjmuje się, że nasz organizm potrzebuje tyle białka ile ważymy. Dlatego jeśli ważycie 65 kg to tyle biała właśnie potrzebujecie. Oznacza to, że musiałybyście zjeść ponad 300 g słonecznika, a to oznacza już 1752 kcal!

Dlatego słonecznik dużo bezpieczniej jest traktować jako dodatek np. do sałatki czy deseru lub jako przekąskę. Łuskanie go pomaga się odstresować, a niektórym służy jako sposób na zerwanie z nałogiem. Tutaj jest to z pewnością dużo zdrowszą alternatywą od papierosów.

Co jeszcze znajdziemy w ziarnach słonecznika? Na przykład magnez. Ten dodaje nam więcej energii eliminując uczucie zmęczenia. Oprócz tego pomaga też utrzymać metabolizm.

Do tego zawiera żelazo będące wsparciem dla naszego układu odpornościowego. Do tego potas, który obniża ciśnienie krwi i regeneruje mięśnie. Do tego wapń, który dba o kości i zęby dużych i małych, ale to nie wszystko.

W ziarnach słonecznika znajdziemy witaminę E. Jest ona nazywana często witaminą młodości. Dzięki niej po prostu będziesz wyglądać młodziej, jej działanie polega na ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Jak więc widzisz dłubanie słonecznika można traktować nie tylko jako rozrywkę, ale również jako sposób na dbanie o swoje zdrowie.

Podobne artykuły