Propozycje zmian w podstawie programowej mają na celu zmniejszenie objętości materiału nauczania przy niezmienionym wymiarze godzin, co ma pozwolić na głębsze przyswajanie wiedzy. Zaproponowano usunięcie rzadkich i egzotycznych tematów, zastąpienie wymagań pamięciowych analizą i zwiększenie nacisku na praktyczne aspekty nauczania.
Wprowadzone zmiany obejmują wykreślenie z listy lektur takich dzieł jak „Konrad Wallenrod” i „Romeo i Julia”, ograniczenie fragmentów „Pana Tadeusza” i „Chłopów”. Usunięto lektury uzupełniające w szkołach średnich, dając nauczycielom i uczniom swobodę wyboru. Dodano również współczesne teksty literackie i usunięto przestarzałe formy tekstowe.
Zmiany w nauczaniu chemii skupiają się na znacznej redukcji materiału opartego na zapamiętywaniu na rzecz rozwijania umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji.
Ograniczono wymagania dotyczące wiedzy encyklopedycznej i szczegółów matematycznych, ułatwiając ogólne wymagania i skupiając się na zrozumieniu kluczowych koncepcji.
W informatyce nastąpiło skupienie na nowych technologiach zamiast historii komputerów, z przesunięciem algorytmiki i zagadnień matematycznych na poziom rozszerzony.
W nauczaniu języków nowożytnych obniżono poziom biegłości językowej o pół stopnia i wykreślono mniej używane na co dzień kategorie słownictwa, z naciskiem na porozumiewanie się w mowie i piśmie.
W historii zmniejszono szczegółowość mniej istotnych wydarzeń, a w geografii ograniczono skomplikowane zagadnienia trudne do spotkania na co dzień.
Zredukowano zakres geometrii analitycznej i wiedzy encyklopedycznej, skupiając się na praktycznym zastosowaniu matematyki.
Te zmiany mają wejść w życie od roku szkolnego 2024/2025, z planami dalszej, kompleksowej reformy programowej przewidzianej na lata późniejsze.