Jedziesz nad morze? UOKiK ostrzega przed jedzeniem w podróży!

Lifestyle Data publikacji: 23 czerwca 2019

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie internetowej ostrzega przed jedzeniem w podróży. Według urzędu w 87% barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może spotkać nas przykra niespodzianka. Wynika to z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową.

Uważaj na jedzenie podczas wakacyjnych podróży

Gdy podróżujemy często zdarza nam się zjeść w przydrożnej stacji benzynowej, restauracji na dworcu czy w innym miejscu. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała 169 takich miejsc. Niestety wnioski z kontroli nie są dla nas pocieszające. W 87% miejsc wykryto nieprawidłowości. Oszukiwano nas na rodzaju mięsa, ryby czy sera. Oto najczęstsze grzechy, na które możemy się natknąć:

  1. zmiana składników: np. grillowane kotlety z jagnięciny tak naprawdę są z wołowiny, wieprzowiny i drobiu. Dorsz został zastąpiony mintajem. Oscypek to tańsza rolada ustrzycka.
  2. wydawanie zbyt małych porcji: porcje mniejsze niż deklarowane w menu
  3. wprowadzanie w błąd: np. reklamowanie produktów jako świeżych, a posiłki przygotowane z głęboko mrożonych produktów
  4. przeterminowane produkty
  5. nieprawidłowe przechowywanie żywności
  6. nieprawidłowe warunki sanitarne
  7. niepełne informacje o cenach

Pamiętaj, że gdy jesteś w barze lub restauracji masz prawo do pełnej informacji o posiłku. Musisz mieć możliwość wglądu w cennik, menu, skład i substancje alergenne. To powinno być ogólnie dostępne, nie może być tak, że musisz dopytywać kelnera.

Tak samo informacja o cenie musi być dokładna. Jeśli ktoś w karcie podaje cenę za 100g co najczęściej występuje w smażalniach ryb, to musisz dostać przybliżoną informację o wielkości porcji i cenie jaką zapłacisz. Nie może to być owiane tajemnicą. Pamiętaj też, że danie powinno być zważone po ugotowaniu, a nie przed.

Masz możliwość reklamacji jeśli uważasz, że coś zostało wykonane nieprawidłowo. Może to być różnica wagi, składników, które znajdują się w menu i wszelkie inne nieprawidłowości. Jeśli masz uzasadnione wątpliwości co do jakości usług danej restauracji możesz skontaktować się z Izbą Handlową.

Podobne artykuły