Home-office, czyli jak zorganizować pracę w domu i poprawić swoją efektywność? Sprawdzone sposoby

Porady Data publikacji: 10 marca 2021

Niezależnie od tego, czy pracujesz zdalnie od lat, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z systemem home-office, pamiętaj o kilku zasadach, metodach i nawykach. Pomogą ci one w zoptymalizowaniu wykonywanych zadań, sprawią, że szybciej zlokalizujesz niezbędne dokumenty czy artykuły biurowe, a po godzinach pozwolą na zachowanie zdrowego work-life balance.

Zaplanuj gabinet pracy

Zastanów się, jak zaplanować home-office – szczególnie jeśli musisz stworzyć go w ramach pomieszczenia pełniącego zupełnie inną rolę. W pierwszej kolejności pomyśl o dedykowanych meblach. Pracowanie przy stole w kuchni czy wprost na kanapie to rozwiązanie krótkoterminowe. Podstawą jest ergonomiczne biurko oraz wygodne krzesło podtrzymujące kręgosłup. Doskonale sprawdzi się tu biurko z blatem o regulowanej wysokości, które można dostosować również do pracy stojącej.

Zadbaj o styl

Biurko i fotel najlepiej wstawić pomiędzy kuchnią a salonem w mieszkaniu o planie otartym, w salonie, np. za kanapą, bądź w sypialni. Zadbaj o to, aby meble biurowe były maksymalnie dopasowane do stylu wnętrza oraz jego kolorystyki, dzięki czemu całość będzie prezentować się nienachalnie i konsekwentnie. Może, zamiast klasycznego biurka, lepiej wybrać elegancki sekretarzyk? Dotyczy to także szafek i regałów oraz wszystkich innych mebli służących do przechowywania dokumentacji, artykułów biurowych itp. Pamiętaj, że twoja przestrzeń powinna mieć przede wszystkim charakter domowy, osobisty. Funkcja związana z pracą jest na drugim miejscu.

Pomyśl o sposobie na przechowywanie

Jeżeli domowe biuro funkcjonuje jako część salonu, kuchni czy sypialni, tym większą uwagę należy przyłożyć do kwestii optymalizacji przechowywania sprzętów i dokumentów. Na szczęście wystarczy stylowa półka na książki, na której poustawiasz materiały biurowe, segregatory z dokumentami, teczki i foldery. Wybierz dobry sklep papierniczy, w którym kupisz wszystkie najpotrzebniejsze artykuły papiernicze i elementy wyposażenia, dodatkowo w atrakcyjnej kolorystyce czy w dopasowanych do wnętrza wzorach. To bardzo ważne w przypadku biura w domu! Doskonale wyposażona hurtownia papiernicza online sprawi, że zaoszczędzisz masę czasu, do tego bez potrzeby wydawania na kolejne przesyłki.

Przeprogramuj myślenie

Poza tym zwróć uwagę na kilka nawyków, dzięki którym, po pierwsze, łatwiej będzie ci wejść w tryb pracy, kiedy wybije 9:00, a po drugie – nauczysz się efektywnie wypoczywać zaraz po niej.

Przede wszystkim wyznacz sobie stałe godziny – nawet jeśli pracujesz w trybie zadaniowym. Mózg lubi rutynę i powtarzalność, więc budź się lub siadaj do biurka zawsze o tej samej porze. Co prawda, tryb home-office kusi, aby pomiędzy napisaniem jednego maila a telefonem do klienta zająć się praniem lub rozładowaniem zmywarki, jednak obowiązki domowe najlepiej przesunąć na później, aby nie wypaść z rytmu. Drobne sprawunki to za to dość dobry pomysł w przypadku dłuższej przerwy, np. na lunch – odświeżysz głowę, a przy okazji zażyjesz odrobiny ruchu i zadbasz o otaczającą cię przestrzeń.

Miej przy tym na uwadze, że skrupulatnego planowania wymaga nie tylko praca, ale także odpoczynek. Wpisz do kalendarza aktywności, które pomagają ci się zrelaksować, a będziesz je traktować równie poważnie, co projekty i deadline’y.

Przemyślana przestrzeń, podział funkcji we wnętrzu, odpowiednie meble i akcesoria biurowe, a do tego wyrobienie nawyków – to wystarczy, aby tryb home-office był równie efektywny, co praca w biurze. Sprawdź różne rozwiązania i wybierz najlepsze dla siebie.

Podobne artykuły