Czy keczup jest dietetyczny?

Bez kategorii Lifestyle Data publikacji: 20 stycznia 2020 / Aktualizacja: 2022-03-28

Czy keczup jest dietetyczny? Wydaje się, że do jego zrobienia niewiele trzeba, a głównym składnikiem są pomidory. Do tego pomidory przetworzone co jest pewnym ewenementem, są zdrowsze od świeżych. Dlatego też wiele osób uważa keczup za dietetyczny w czym popełnia wielki błąd. Niestety producenci nie stronią w nich od dodatku cukru. Rekordziści potrafią w jednej butelce zmieścić nawet 30 łyżeczek tej białej śmierci!

Co to oznacza dla nas? To, że keczup nie jest wcale fit i jeśli używasz go na swoje diecie żeby nadać potrawom smaku, to może się okazać, że nieświadomie szkodzisz jej efektom.

Keczup zawiera cukier

Keczup znajdziemy w lodówce praktycznie każdego. Dodajemy go do kanapek. Polewamy nim różne dania, albo używamy jako sosu do przekąsek. Czasami jest też głównym składnikiem wielu dań. Ja na przykład robię potrawkę meksykańską, gdzie keczup jest właśnie najważniejszy.

Co najgorsze, uważamy go często za coś zdrowego i niekalorycznego. Jest to niebezpieczne tym bardziej, że tak naprawdę większość z nas spożywa więcej cukru niż powinna. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca ograniczenie do 5 łyżeczek dziennie. Średnio zjadamy ich 10 i ta liczba ciągle rośnie. Niestety wiele tego cukru zjadamy nieświadomie po prostu nie zwracając uwagi na etykiety i traktując niektóre produkty mylnie jako zdrowe.

Jednym z nich jest właśnie keczup. Zrobienie keczupu jest proste, a jego głównym składnikiem są pomidory. Możemy zrobić go samodzielnie w domu i na koniec właśnie przedstawimy Ci taki przepis bez dodatku cukru. To bardzo proste.

Dlaczego więc producenci dodają cukier do keczupu? Tym bardziej w wersjach dziecięcych, w przypadku których jest to moim zdaniem zbrodnią. Oczywiście chodzi o uzyskanie lepszego smaku, ale czy kosztem naszego zdrowia, nadwagi i późniejszych problemów z tym związanych?

Miałam akurat pod ręką dwa keczupy. Jeden Kotlin. Wystarczy spojrzeć na etykietę aby dowiedzieć się ile posiada cukru. Domyślnie wartość podawana jest na 100g produktu chyba, że napisano inaczej.

Cukru szukamy w tabelce z wartościami odżywczymi. Odszukujemy „węglowodany”, a następnie ” w tym cukry”. Widzimy więc, że keczup ten ma 23 g cukru w 100 g produktu. Przypomnę tylko, że łyżeczka cukru waży 5 g.

Drugi keczup jaki miałam to Kania dla dzieci. Widzimy więc, że zawiera on w sobie też 23 g cukru. Moim osobistym zdaniem produkty takie nie powinny być reklamowane jako dla dzieci.

Ok, wiele osób powie, że przecież nie zjadamy całego opakowania keczupu na raz. Jest to prawdą, ale zadajcie sobie pytanie. Ile z Was monitoruje w ogóle ile cukru dziennie zjada, albo ile zjada go dziecko? Mało kto to robi. Tak naprawdę nie zdajemy sobie jakie ilości cukru spożywamy utożsamiając go tylko z herbatą, którą słodziki bądź słodyczami, które jemy. A cukier potrafi skrywać się w wielu różnych produktach.

Dlatego zanim drugi raz kupicie keczup odwróćcie opakowanie i zobaczcie ile ma cukru. Porównajcie go z innymi keczupami od innych producentów i wybierzcie ten, który ma go najmniej. To my decydujemy naszym portfelem co produkują producenci. Jeśli będziemy kupować rzeczy, które mają mniej cukru to takie właśnie zaczną produkować. Jeśli jednak nie zwracamy na to uwagi i kupujemy taki keczup to taki właśnie będzie, a może cukru będzie więcej żeby bardziej nam smakował.

Domowy keczup bez cukru

Ok. Ponarzekałam sobie trochę na producentów keczupu, wypadałoby więc dać Wam alternatywę. Tą alternatywą będzie domowy keczup bez cukru. Sam keczup jest bardzo prosty w zrobieniu. To w zasadzie pomidory, z których musimy usunąć nadmiar wody. Dzięki temu zgęstnieją, zblendujemy je i powstanie keczup. Zaletą domowego keczupu jest to, że możemy go doprawić w nasz ulubiony sposób.

Jeśli lubicie keczup ostry wystarczy dodać trochę ostrego sosu lub papryczek i zblendować to razem. Jeśli wolicie z czosnkiem to też nic nie stoi na przeszkodzie. A może bardziej ziołowy z majerankiem, bazylią czy innymi przyprawami? Wszystko zależy od Was.

Składniki na domowy keczup bez cukru

  • 1 kg pomidorów (najlepiej mięsistych)
  • 1 cebula
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki
  • sól
  • pieprz

Dodatkowo

Stosujemy też dodatki smakowe wedle własnego uznania. Możemy dodać czosnku, ostrej papryki, ulubionych przypraw itd.

Przygotowanie

Zacznij od sparzenia pomidorów i obrania ich ze skórki. Kroimy je na mniejsze kawałki. Przekładamy je do blendera. Dodajemy też pokrojoną cebulę, przyprawy do smaku i oliwę. Blendujemy wszystko.

Przekładamy pastę do garnka. Gotujemy aby odparować wodę mieszając. Robimy to do uzyskania odpowiedniej konsystencji. Jeśli jest dla nas zbyt mało pomidorowy możemy jeszcze dodać koncentratu.

Jeśli nie lubimy pestek w keczupie to polecam przed nałożeniem go do słoiczka przetrzeć go przez sitko. Keczup trzymamy oczywiście zamknięty w lodówce.

Podobne artykuły