8 maja 2021

Czy arbuz tuczy? Ile można jeść arbuza na diecie?

Arbuz na diecie? Jak najbardziej! Mimo złej sławy, spowodowanej wysokim indeksem glikemicznym tego owocu, warto po niego sięgać. Ilość kalorii oraz pyszny smak to atuty arbuza. Powodują, że to element diety, który warto spożywać w czasie walki o szczuplejszą sylwetkę i zdrowy styl odżywiania.

  1. Czy arbuz tuczy – wartości odżywcze i kalorie zawarte w arbuzie.
  2. Arbuz na diecie – co z wysokim indeksem glikemicznym?

Czy arbuz tuczy – wartości odżywcze i kalorie zawarte w arbuzie.

Aby odpowiedzieć na pytanie, czy arbuz tuczy, należy przede wszystkim przeanalizować skład owocu. Arbuz aż w 90% składa się z wody! Dla porównania jabłko ma jej 85%, a banan tylko 75%. Duża zawartość wody sprawia, że arbuz jest orzeźwiającą przekąską z niewielką zawartością cukru. Doskonale sprawdzi się w ciepłe dni, by nawodnić organizm i uzupełnić zapasy wody.

Co z kaloriami? Czy arbuz tuczy poprzez sporą ich ilość? Absolutnie! Posiada on 36 kcal na 100 g produktu. To naprawdę dobry wynik w stosunku do innych owoców. Arbuz zawiera znikome ilości tłuszczu oraz białka. Niewielka ilość błonnika sprawia, że rzadko powoduje on problemy ze strony układu pokarmowego. 

Poza pysznym, słodkim smakiem, arbuz dostarcza Twojemu ciału niezbędnych składników odżywczych. Jest bogaty w witaminę A oraz E. Zawiera również witaminy z grupy B oraz cenne pierwiastki – m.in. cynk, potas, miedź, mangan i magnez. To elementy niezbędne do prawidłowego działania gospodarki hormonalnej. Prawidłowo uregulowane hormony mają niebagatelny wpływ na metabolizm, wygląd skóry oraz funkcjonowanie organizmu. 

Arbuz na diecie – co z wysokim indeksem glikemicznym?

Z powodu wysokiego indeksu arbuz na diecie jest często demonizowany. Czym jest indeks glikemiczny? To wskaźnik, który pokazuje, jak szybko po danym produkcie wzrasta poziom glukozy we krwi. Jeśli indeks jest wysoki, ilość glukozy rośnie gwałtownie, co powoduje równie nagły wyrzut insuliny. Skoki insuliny są niepożądanym zjawiskiem, jeśli są zbyt częste lub zbyt wysokie. Mogą one wywoływać senność, zaburzenia wagi, a w konsekwencji prowadzić do chorób metabolicznych. Arbuz posiada indeks wysoki, ale…

… należy wciąż pod uwagę, że indeks mierzony był lata temu na podstawie ilości węglowodanów zawartych w produkcie. Aby uzyskać 50 g węglowodanów z arbuza, trzeba byłoby zjeść 620 g owocu! To ogromna ilość, której niewiele osób zdołałaby podołać. Aby właściwie wyliczyć, jak mocno arbuz na diecie podniesie poziom glukozy, warto zapoznać się z pojęciem ładunku glikemicznego. Wskazuje on wzrost glukozy w odpowiedzi na DANĄ WAGĘ produktu (czyli jego ilość), a nie tylko jego rodzaj. W takim zestawieniu arbuz wypada dużo korzystniej. 

INDEKS GLIKEMICZNY ≠ ŁADUNEK GLIKEMICZNY 

Arbuz to wyśmienity pomysł na zdrową przekąskę w ciepłe dni. Dzięki bogatemu w substancje odżywcze składowi jest cennym źródłem niezbędnych pierwiastków. Sięgaj śmiało po arbuza na diecie – to tani, pyszny i łatwo dostępny produkt. Zjadany w umiarkowanych ilościach nie tuczy, za to świetnie nawadnia organizm i pomaga zadbać o zdrowie i dobrą formę.  

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.