15 sierpnia 2019

Jak gotować na parze i czy warto to robić?

Gotowanie na parze jest najzdrowszym i najbardziej dietetycznym sposobem na przygotowanie jedzenia. Jednocześnie jest to bardzo szybki sposób na przygotowanie potraw. Niestety nie jest popularne ze względu na swoje walory smakowe. O ile warzywa gotowane na parze nie różnią się od tych, które gotujemy w wodzie to potrawy smażone czy pieczone są po prostu smaczniejsze. Dlatego często je wybieramy zamiast dużo zdrowszych i mniej kalorycznych posiłków przygotowanych na parze.

Gotowanie na parze

Aby zacząć gotować na parze tak naprawdę nie musimy kupować niczego. Można wykorzystać zwykły garnek i metalowe sito. Warto jednak zaopatrzyć się w parowar. Urządzenie to nie kosztuje wiele i już w cenie od 100 do 200 zł możemy kupić dobry parowar, który posłuży nam na wiele lat. Można też kupić ciekawe wkładki do zwykłych garnków, które pozwalają na gotowanie na parze. Dopasowują się one do wielkości garnka dlatego są uniwersalne. Na dół wlewamy wodę. Potem wkładamy wkładkę i na niej umieszczamy to co chcemy ugotować. Jedzenie nie może dotykać wody. Wtedy unosząca się para tak jak w parowarze ugotuje naszą potrawę.

Parowar jednak będzie wygodniejszy. Zwykle zawiera 2-3 poziomy, na których możemy ułożyć różne potrawy. W ten sposób za jednym razem możemy przygotować cały obiad i ugotować mięso, warzywa i inne dodatki do niego. W późniejszej części artykułu zamieścimy czasy gotowania najpopularniejszych produktów. Zobaczycie wtedy same jakie to szybkie rozwiązanie. W 20 minut można zrobić cały obiad.

Budowa parowaru jest bardzo prosta. Dolna część zawiera pojemnik na wodę i grzałkę. Woda wlana do niego zostanie podgrzana, a unosząca się do góry para przeniknie do produktów, które w ten sposób się ugotują. Powyżej pojemnika na wodę mamy zazwyczaj dwa lub trzy pojemniki na żywność. Według mnie dwa to minimum bo wtedy możemy na jednej półce umieścić mięso, a na drugiej warzywa i w ten sposób za jednym razem ugotować cały obiad.

Warto też zwrócić uwagę na to jak z niego korzystamy aby służył nam jak najdłużej. Przede wszystkim podczas nalewania wody zwróć uwagę na to by grzałka była w niej w całości zanurzona. Warto też używać wody filtrowanej aby nie osadzał się na niej kamień. Po każdym użyciu parowar myjemy. Pojemniki zazwyczaj myję w zmywarce, ale niestety nie wszystko w ten sposób możemy umyć bo dolna część zawiera części elektroniczne. Dlatego je czyścimy ręcznie. Parowar też ma zwykle specjalną tackę, która zbiera tłuszcz i inne rzeczy, które skapną podczas gotowania. Dlatego utrzymanie parowaru w czystości jest bardzo proste. To dużo mniej pracy niż podczas przygotowania obiadu w tradycyjny sposób.

Podczas gotowania pamiętaj o tym, że im niżej tym temperatura będzie większa. Dlatego na najniższym poziomie zawsze układamy produkty, które będą gotować się dłużej. W parowarze często przygotowuję piersi z kurczaka i warzywa. Piersi kładę na dolnej półce, a warzywa na górnej. Dzięki temu mimo, iż długość ich przygotowania teoretycznie jest inna to są gotowe do spożycia w tym samym czasie.

Co zrobić aby potrawy z parowaru miały smak?

Większość nie lubi gotowanych na parze dań bo są one mdłe w smaku. To prawda, to co przygotujemy na patelni, przyprawimy i usmażymy jest smaczniejsze. Ale jeśli chcemy wybrać zdrowie to lepiej jest to samo zrobić na parze. Oczywiście nie będzie to to samo i nie ma sposobu by uzyskać w parowarze ten sam efekt. Jednak nauczyłam się paru trików, dzięki którym jedzenie z parowaru jest też smaczne.

Po pierwsze przyprawy. Stosuj je bez obawy, część spłynie i to jest prawdą. Ale za to możesz przyprawić potrawę bardziej tak by nie przejmować się tym, że przyprawy spłyną. Gdy przygotowuję piersi z kurczaka stosuję prosty trik, na który kiedyś wpadłam. Rozcinam pierś i przyprawiam ją w środku, a następnie składam i wtedy wkładam do parowaru. Dzięki temu przyprawy nie spływają, a pierś jest smaczna.

Drugim sposobem, który wykorzystują są lekkie sosy np. vinaigrette. Przepis na dietetyczny sos winegret znajdziesz na tej stronie. Jest to sos na bazie octu winnego, oliwy i przypraw. Lubię dodać też do niego często łyżeczkę musztardy miodowej. Wtedy sos jest jeszcze smaczniejszy. Zamiast octu winnego często używam soku z cytryny, to dla tych, którzy nie przepadają za octem. Teraz po podaniu obiadu polewam sobie nim warzywa lub mięso aby były smaczniejsze.

Oczywiście przechodząc na tego typu potrawy przygotowane na parze musicie mieć na uwadze, że nigdy nie będzie to schabowym w panierce, do tego ziemniaki okraszone masełkiem i surówka z majonezem. To nie to samo, ale za to zmieni się wiele innych rzeczy, które zastąpią Wam przyjemność z jedzenia. Będziecie zdrowsi, sprawniejsi i szczuplejsi.

Dlaczego gotowanie na parze jest zdrowsze?

Warzywa czy mięso przygotowane w parowarze zachowują swoją jędrność, kolor i konsystencję. Można powiedzieć, że kipi z nich zdrowie. Różyczki brokuła ugotowane w ten sposób wyglądają jak z reklamy. Podobnie dzieje się z wartościami odżywczymi, które również pozostają w produkcie, a nie są wypłukiwane przez tłuszcz czy wodę, w których produkty są przygotowywane. Jak też dobrze wiecie sam proces gotowania odbywa się bez dodatku tłuszczu. Dlatego potrawy takie są mniej kaloryczne i dużo zdrowsze.

Dlatego jeśli chcesz zachować moc witamin i minerałów, które są zawarte w potrawach to nie ma lepszego sposobu ich przygotowania niż ugotowanie ich na parze. Mniejsza ilość spożytych kalorii świetnie natomiast wpłynie na waszą dietę. Dzięki temu schudniecie dużo szybciej niż Wam się wydaje.

Co jest problemem? Przyzwyczajenie się do nowych smaków. Z początku możecie spotkać się z uczuciem zawodu. Jedzenie nie będzie smakować tak jak wcześniej. Wasze kubki smakowe nie będą przygotowane do delikatniejszych smaków i możecie odczuwać mniejszą przyjemność z jedzenia. Musicie więc uzbroić się w cierpliwość. Warto też skorzystać z mnóstwa przepisów, które są w sieci i przygotowywać ciekawe potrawy. Gotowane na parze krewetki, ryby, owoce i warzywa to coś co może całkowicie odmienić Twoje menu i sprawić, że zaczniesz odkrywać nowe smaki.

Jak długo gotować na parze – tabela

Teraz długo obiecywana tabela czasów gotowania na parze. Na pewno pomoże Wam to gdy dopiero zaczynacie w ten sposób przygotowywać posiłki. Gotowanie na parze jest szybkie, dużo szybsze niż gotowanie w wodzie lub pieczenie.

  1. Pierś z kurczaka (500g) – 15 minut
  2. Udka z kurczaka (500g) – 30 minut
  3. Ryby (450g) – 10 minut
  4. Krewetki (200g) – 5 minut
  5. Całą ryba (600g) – 25 minut
  6. Brokuły, kalafior (500g) podzielony na różyczki – 15 minut
  7. Fasola (500g) – 25 minut
  8. Szpinak (300g) – 15 minut
  9. Cukinia (600g) w plastrach – 15 minut
  10. Kolba kukurydzy (500g) – 30 minut
  11. Ziemniaki (500g) pokrojone w kostkę – 30 minut

Tak naprawdę większość dań przygotujecie w ok. 20 minut i ja już nawet nie patrzę ile czasu co się gotuje. Wkładam wszystko na co mam ochotę i ustawiam czas na 20 minut. W trakcie podchodzę tylko sprawdzić jak wygląda potrawa. Najdłużej robi się zwykle mięso dlatego nawet jak coś trochę się rozgotuje bo poleży 5 minut dłużej to nic się nie stanie. Mięso jednak musi się ugotować dobrze. Zjedzenie go w części surowego nie będzie przyjemne i może skończyć się nieprzyjemnościami.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.