10 metod oszustów na okradanie starszych osób. Ostrzeż bliskich!

Finanse domowe Data publikacji: 08 marca 2023

Osoby starsze często są bardziej narażone na różnego rodzaju oszustwa i wyłudzenia, co może prowadzić do utraty ich oszczędności lub majątku. Niestety, oszuści często wykorzystują fakt, że starsze osoby mogą być bardziej łatwowierne lub mniej zorientowane w aktualnych zagrożeniach, co czyni je łatwiejszymi celami dla swoich działań.

W tym artykule zebraliśmy dziesięć wykorzystywanych przez oszustów metod wraz z opisem sposobu działania. Dzięki temu będziecie mogli ochronić siebie oraz swoich bliskich. Jeśli w swojej rodzinie macie seniorów, warto zaznajomić ich z tą wiedzą. Dzięki temu mogą uniknąć utraty swoich oszczędności i zmanipulowania przez ludzi, którzy będą chcieli wykorzystać ich łatwowierność do łatwego i szybkiego wzbogacenia się ich kosztem.

1. Metoda „na wnuczka”

Jest to jedna z najbardziej medialnych metod oszustów. Powinna więc być doskonale znana, ale mimo wszystko wciąż jest stosowana przez naciągaczy. Wczoraj (tj. 7.03.2023) według informacji KWP w Krakowie, policjanci z Komisariatu Policji w Rabce-Zdroju zatrzymali dwóch mężczyzn, którzy próbowali wyłudzić w ten sposób pieniądze od seniorek z Raby Wyżnej oraz Rabki-Zdroju.

Oszuści kontaktują się ze starszą osobą i podają za wnuczka lub innego krewnego. Jednocześnie informują, iż potrzebują pilnie pieniędzy na niecierpiący zwłoki cel. Może to być leczenie, spłata długo i inna fikcyjna potrzeba.

Warto uczulić starsze osoby, że taki telefon może być próbą wyłudzenia. W tej sytuacji mogą po rozmowie uwiarygodnić usłyszane informacje kontaktując się z innymi członkami rodziny. Na przykład własnymi dziećmi, którzy są rodzicami wnuczka.

2. Metoda „na policjanta”

Oszust dzwoni do starszej osoby, podając się za policjanta, informując o podejrzeniu kradzieży lub oszustwa i prosząc o przekazanie pieniędzy na wskazany rachunek bankowy lub wydanie ich w miejsce, gdzie zostaną odebrane przez rzekomych funkcjonariuszy.

Warto uczulić na to seniorów. Policja niejednokrotnie ostrzegała już, że nigdy nie przyjmuje od obywateli żadnych pieniędzy. Osoby, które będą tego chciały są po prostu złodziejami, chcącymi nas oszukać.

3. Metoda „na przedstawiciela firmy”

Oszuści dzwonią do starszej osoby, podając się za przedstawicieli firmy, z którą osoba ta miała wcześniej do czynienia, i informuje o potrzebie natychmiastowego uregulowania zaległych płatności lub przekazania zaliczki. Może to być zakład energetyki lub wodociągów. Rejon, w którym obsługuje klientów jest publicznie znany. Dlatego z łatwością można się pod niego podszyć i zagrozić odcięciem mediów bez uregulowania wpłaty.

Wielu seniorów płaci rachunki na poczcie lub w siedzibie firmy i są oni przyzwyczajeni do wręczania gotówki takim instytucjom. Mogą więc ulec oszustom. Warto ich ostrzec, aby nie przekazywały pieniędzy nigdy, jeśli wcześniej nie zweryfikują zaległości dzwoniąc na infolinię danego przedsiębiorstwa.

4. Metoda „na nagrodę”

Każdy z nas lubi coś wygrać. Oszuści dobrze o tym wiedzą i wykorzystując to dzwoniąc do starszych osób, informując o wygranej w konkursie lub loterii i prosząc o uiszczenie opłaty w celu otrzymania nagrody. Opłata nie będzie zazwyczaj wysoka, może być pretekstem pokrycia kosztów wysyłki czy opłat manipulacyjnych. Wartość rzekomo wygranego przedmiotu będzie zachętą do uiszczenia takiej opłaty.

W całym procederze może jednak nie chodzić o samo wyłudzenie małej kwoty, a uzyskanie dostępu do konta bankowego starszej osoby, z którego będzie można ukraść dużo wyższe sumy, a także zaciągnąć pożyczki przez Internet.

Warto uświadomić starsze osoby, że jeśli nie brały udziału w żadnej loterii, to nie powinny wierzyć w telefony informujące o rzekomych wygranych.

5. Metoda „na pokaz garnków”

Być może słyszeliście o pokazach garnków, kołder i innych produktów? Jest to proceder wykorzystywany przez oszustów. Dzwonią oni do starszej osoby informując, że zostałą ona wylosowana i otrzyma darmowy produkt np. odtwarzacz DVD. Jeśli nawet taki prezent otrzyma, to zapewne będzie to tani gadżet z Chin. Może jednak być prezentem dla wnuczka, prawda?

Na pokazie oszuści będą jednak starali się naciągnąć starszą osobę na zakup ratalny drogich niepotrzebnych jej do niczego produktów. Tutaj właśnie pojawia się ich zarobek. Chociaż powstało wiele materiałów reporterskich na ten temat i dokumentów telewizyjnych, to proceder ten jest nadal stosowany.

Warto z dziadkami lub rodzicami obejrzeć jeden z takich materiałów. Dostępne są one choćby na YouTube. Będą mogli oni przekonać się sami, jak działa tego typu oszustwo i jak je rozpoznać i nie dać się oszukać na grube tysiące złotych, a nawet większe sumy.

6. Metoda „na ofertę inwestycyjną”

Oszust dzwoni do starszej osoby, oferując inwestycję w atrakcyjny projekt lub interesujący produkt, jednak z zamiarem wyłudzenia gotówki lub uzyskania dostępu do jej rachunku bankowego.

Powinniśmy uczulić osoby starsze na to, aby nie podawały żadnych wrażliwych danych osobom, których nie znają. Każdą przedstawioną ofertę analizowały i starały się je weryfikować. Mogą o to poprosić rodzinę, której zaangażowanie już samo w sobie będzie straszakiem dla oszustów, którzy mogą wycofać się z próby oszustwa.

7. Metoda „na spadek”

Oszuści kontaktują się ze starszą osobą, podając się za notariusza lub prawnika, informując o spadku, którego osoba ta rzekomo jest beneficjentem, ale wymaga wcześniejszej wpłaty na koszty notarialne lub podatki.

Należy zachować czujność i nie przekazywać nieznanym osobom informacji, takich jak numer PESEL. Nie przekazywać pieniędzy bez wcześniejszego spotkania się z notariuszem i zweryfikowania testamentu. Warto również u rodziny potwierdzić, czy taki zgon miał faktycznie miejsce. W razie wątpliwości możemy zasięgnąć porady innego notariusza lub prawnika.

8. Metoda „na konsultację medyczną”

Oszustwo polega na podszywaniu się pod lekarzy i innych specjalistów medycznych oraz wyłudzeniu pieniędzy pod pretekstem możliwości uzyskania badań lub leczenia. Osoby starsze zmagają się z wieloma problemami zdrowotnymi i chętnie też często korzystają z badań profilaktycznych.

Tutaj również nie należy przekazywać swoich danych osobistych. Zweryfikować autentyczność telefonu kontaktować się z ośrodkiem realizującym badania. Sprawdzając, czy faktycznie istnieje i czy dane kontaktowe zgadzają się.

9. Metoda „na konto emerytalne”

Oszust podszywa się pod pracownika ZUS, i informuje o wprowadzeniu zmian w systemie emerytalnym, wymagających uzupełnienia danych lub wpłaty na nowe, specjalne konto. Ustrzec można się bardzo łatwo. Wystarczy nie podawać przez telefon żadnych danych. Poinformować, że rozłączymy się i zweryfikujemy autentyczność sprawy w oddziale ZUS i tam podamy wszystkie niezbędne dane.

10. Metoda „na zwrot długu”

Oszust dzwoni do starszej osoby, informując o istnieniu długu, który ma zostać niezwłocznie uregulowany, pod groźbą poboru komorniczego lub innych nieprzyjemnych konsekwencji. Chęć uniknięcia problemów, może skłonić do zapłacenia takiego długo.

Trzeba jednak zweryfikować, czy dług jest prawdziwy. Jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić tego samodzielnie, to może pomóc nam w tym prawnik.

Warto pamiętać o tym, że oszuści stale modyfikują istniejące metody, a także wymyślają nowe. Dostosowują je również do obecnej sytuacji na świecie czy w kraju. Bazują na strachu, opiekuńczości i łatwowierności starszych osób.

Oto kilka sposobów, jak chronić się przed oszustwami, które wymieniliśmy:

  1. Zachować czujność – jednym z najważniejszych sposobów ochrony przed oszustami jest zachowanie czujności i ostrożności. Należy być ostrożnym i podejrzliwym wobec nieznajomych osób, które nagle dzwonią lub odwiedzają nas z propozycją wykorzystania naszych oszczędności lub informacji finansowych.
  2. Nie udostępniać informacji osobistych – nigdy nie należy udostępniać informacji osobistych, takich jak numer PESEL, adres, numer dowodu osobistego czy informacje o rachunkach bankowych.
  3. Weryfikować tożsamość osoby dzwoniącej – przed podjęciem jakichkolwiek działań finansowych, warto upewnić się, czy osoba dzwoniąca jest rzeczywiście tym, za kogo się podaje. Można poprosić o numer telefonu do firmy lub instytucji, z którą jest związana, i oddzwonić, aby potwierdzić tożsamość osoby dzwoniącej.
  4. Nie przekazywać pieniędzy – nigdy nie należy przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy lub którym nie ufa się w pełni. Jeśli ktoś prosi o wpłatę lub przelew, lepiej zawsze skonsultować to z bliskimi lub ekspertami.
  5. Korzystać z usług zaufanych firm i instytucji – warto korzystać z usług firm i instytucji, które posiadają dobrą opinię i są znane z rzetelności i profesjonalizmu. Warto również sprawdzić opinie innych klientów przed podjęciem jakichkolwiek działań.
  6. Edukować się na temat metod oszustw – warto czytać o metodach oszustw i wyłudzeń, które pojawiają się w mediach lub na stronach internetowych, aby lepiej rozumieć zagrożenia i wiedzieć, jak się przed nimi uchronić.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest zachowanie czujności i ostrożności, a także zawsze zadawanie pytań i weryfikacja tożsamości osoby dzwoniącej czy przedstawiającej się jako specjalista. W razie wątpliwości warto skontaktować się z bliskimi lub ekspertami, którzy pomogą w ocenie sytuacji i podjęciu odpowiednich działań.

Podobne artykuły