24 listopada 2020

UOKiK ostrzega przed Black Friday i Cyber Monday – nie daj się oszukać!

Black Friday i Cyber Monday to święto zakupów. Wiele osób czeka na ten moment, aby dużo taniej kupić produkty, których potrzebują. UOKiK ostrzega przed nadużyciami związanymi z tymi okazjami. Jakie zagrożenia na nas czekają?

Żonglerka cenami

Powszechnie znana jest technika, która polega na wcześniejszym podniesieniu ceny, by następnie obniżyć ją na Black Friday. UOKiK ostrzega przed takimi praktykami konsumentów. Trzeba być świadomym, że niektórzy będą starali się tak skusić nas do zakupów, tworząc pozorną niesamowitą okazję cenową. My w zeszłym roku napisaliśmy artykuł o tym, jak sprawdzić historyczną cenę produktu na Black Friday. Dzięki temu możecie zobaczyć jak cena zmieniała się w czasie i czy przecena jest rzeczywiście okazją czy jedynie trikiem.

Promocyjne „przynęty”

Kolejną techniką przed, którą ostrzega UOKiK jest zachęcanie wysoką obniżką artykułów, podczas gdy dotyczy ona w rzeczywistości jedynie wybranych produktów. Widzimy więc informację o rpzenienzie „drugi produkt za -50%”, a faktycznie okazuje się, że nie dotyczy to całego asortymentu sklepu, a jedynie konkretnych produktów np. danej marki.

Niejasne naliczanie mandatów

Może okazać się, że już podczas zakupów okaże się, że zamiast deklarowanej obniżki ceny dostaniemy mniejszy upust niż miał wynosić.

Anulowanie opłaconych zamówień

Może spotkać nas sytuacja, że nasze promocyjne zamówienie zostanie anulowane. Często podawanym powodem jest „błąd systemu”.

Pamiętaj o swoich prawach

UOKiK przypomina, że jako konsumenci podczas e-zakupów mamy swoje prawa. Jednym z nich jest prawo do reklamacji na takich samych zasadach jak w sklepie stacjonarnym. Jeśli produkt w ciągu dwóch lat od daty zakupu okazał się wadliwy, możemy go zwrócić i zażądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy jest to wada istotna – zwrotu pieniędzy.

Przy zakupach na odległość przez Internet produkt możemy zwrócić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Wystarczy wypisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

UOKiK radzi jak faktycznie oszczędzić w Black Friday

UOKiK przygotował listę porad, która pozwoli nam faktycznie zaoszczędzić podczas tego święta zakupowego.

  1. Porównaj cenę, również tę historyczną
  2. Sprawdź opinie o produkcie na niezależnych portalach
  3. Zwróć uwagę na cechy charakterystyczne produktu, aby nie natrafić na podróbkę
  4. Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje – mogą one pochodzić od oszustów
  5. Sprawdzaj tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim
  6. Zwróć uwagę na to kiedy przedsiębiorca powstał, czy jest znany i ma pozytywne opinie
  7. Upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – wtedy Twoje prawa są mocniej chronione
  8. Zweryfikuj adres zwrotu i czas zwrotu
  9. Płać kartą kredytową – łatwiej odzyskać pienią∂ze, gdy coś pójdzie nie tak korzystając z procedury chargeback
  10. Korzystając z płatności online sprawdzaj czy strona nie jest fałszywa
  11. Uważaj na zakupy produktów cyfrowych, które mają ograniczoną możliwość zwrotu
  12. Pamiętaj o 14-dniowym prawie zwrotu przy zakupach przez internet
  13. Pamiętaj o pozostałych prawach konsumenta, w tym rękojmi

Co zrobić by ktoś nas oszukał?

Gdy ktoś nasz oszuka należy złożyć zawiadomienie na policji lub prokuraturze. Jeśli spotkamy się z odmową, przysługuje Ci bezpłatne zakażenie do sądu w ciągu 7 dni. Dochodź swoich praw i roszczeń.

Bezpłatną pomoc może uzyskać:

  • Infolinia konsumencka (proste sprawy bez analizy dokumentów) tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16
  • Konsumenckie Centrum E-Porad – porady@dlakonsumentow.pl
  • Rzecznicy konsumentów – musimy znaleźć jednego w swoim mieście lub powiecie