Opel Insignia podwyższone wolne obroty ok. 1000 obrotów na biegu jałowym.

Motoryzacja Data publikacji: 14 stycznia 2018

Zauważyłeś w swoim samochodzie Opel Insignia podwyższone wolne obroty, które oscylują w granicy ok. 1000 obrotów na sekundę na biegu jałowym? Jest to problem, który martwi wielu kierowców, a objawia się zazwyczaj zimą. Dlaczego tak się dzieje?

Podwyższone wolne obroty

Niekiedy do tego dochodzi nierówna praca silnika na wolnych obrotach. Potrafią one sobie skoczyć i spaść np. gdy stoimy pod światłami. Dla żadnego kierowcy nie jest to nic co nie wzbudzałoby podejrzeć i zastanawiamy się zastanawiać w czym jest problem.

Ja okazuje się, nierówna praca silnika na wolnych obrotach to problem dość popularny zwłaszcza w silnikach Diesla. Na usterkę tę w serwisie autocentrum skarży się aż 639 kierowców. Problem podobno dotyczy błędnego oprogramowania ECU. Podobno pomaga wgranie oprogramowania od 2013 roku i regulacja dawki na komputerze. Również w niektórych przypadkach pomaga wymiana czujnika ciśnienia. Ludzie radzą uważać na serwisy, które w tym przypadku często chcą wymieniać dwumas.

Wróćmy jednak do tematu wolnych obrotów. Gdy temperatura spadnie w okolice zera lub poniżej, auto wpada na wyższe obroty na biegu jałowym. Spalanie jednak pozostaje w normie 0.7-0.9l. Nie jest to więc procedura wypalania PDFu. Dlatego aby to zdiagnozować przełączcie komputer na spalanie chwilowe i zobaczcie czy nie podniosło się one jak w przypadku wypalania. Warto również zainstalować sobie kontrolkę, którą podpina się pod podgrzewanie lusterek. W Insigni podczas wypalania DPFu jednocześnie włącza się podgrzewanie lusterek, dlatego można sobie taką kontrolkę założyć o czym nie pomyślał producent.

Jeśli wcześniej nie mieliście tego problemu to może jakoś nie dawno byliście w serwisie i zrobiono wam upgrade softu silnika? Jest to uzależnione właśnie od temperatury otoczenia, która pobierana jest z czujnika przy zderzaku. Gdy ta spada poniżej zera auto dostaje wyższe obroty w okolicach 1000 obrotów na minutę. Nie ważne czy silnik jest nagrzany czy nie.

Co ciekawe nawet gdy zmienicie ogrzewanie na LOW to obroty i tak pozostaną wyższe. Jeśli chcesz samodzielnie sprawić by obroty nie podnosiły się podczas minusowych temperatur wystarczy odłączyć czujnik temperatury pod zderzakiem. Da się to zrobić bez jego demontażu dobrze wkładając rękę. Pamiętaj, że wtedy jednak stracisz podgląd temperatury na zewnątrz.

Pamiętaj również, że taka sama sytuacja może pojawić się podczas upalnych dni, gdy obroty zostaną podwyższone aby tym razem schłodzić kabinę w środku. Jest to związane z pracą klimatyzacji, która jest dodatkowym obciążeniem dla silnika.

Podobne artykuły