Kiedy wymienić pasek rozrządu? Ile to kosztuje?

Motoryzacja Data publikacji: 15 września 2017

Wałek rozrządu napędzany jest przez wał napędowy. Na wał napędowy jest nakładany pasek rozrządu, który można też nazwać paskiem zębatym. W niektórych markach samochodów stosuje się łańcuch rozrządu co jest zdecydowanie trwalszym rozwiązaniem.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Łańcuch rozrządu

Zacznijmy od drugiej sytuacji, takiej w której w naszym aucie zamiast paska, znajduje się łańcuch. On ulega zerwaniu bardzo rzadko. Jeśli jednak tak się stanie silnik po takiej awarii nadaje się zazwyczaj tylko do wymiany. Musimy pamiętać, że sam łańcuch rozrządu nie jest wieczny, ale jego żywotność w porównaniu do paska rozrządu jest dużo większa.  Szacuje się jednak, że wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się w przedziale 200-300 tysięcy kilometrów. Dlatego jeśli kupujemy auto z niepotwierdzonym przebiegiem, a można zakładać, że duża część sprowadzanych aut takie ma to łańcuch rozrządu powinniśmy wymienić. Jeśli kupimy auto z przebiegiem 200 tyś km i było skręcone o 50 czy nawet 100 tysięcy kilometrów to ryzyko awarii łańcucha rozrządu się zwiększa. Operację możemy odwlec w czasie gdy mamy pewność, że kupujemy auto z przebiegiem poniżej 200 000 km. Wtedy stan łańcucha rozrządu możemy sprawdzić podczas np. rutynowej wymiany oleju. Kupując auto możemy też założyć, że właściciel wcześniej łańcucha rozrządu nie wymieniał bo nie było raczej takiej konieczności.

Pasek rozrządu

Tutaj żywotność tego elementu jest dużo krótsza niż w przypadku łańcuszka rozrządu. Dlatego rozrząd powinniśmy praktycznie wymieniać zawsze przy zakupie używanego samochodu. Jego zerwanie może trwale uszkodzić silnik i wpędzić w nas w spore koszta dalszej naprawy, często po prostu opłaca się wymienić silnik na nowy. Standardowa żywotność paska rozrządu to ok. 5 lat i 120 tysięcy kilometrów. Dlatego podczas kupowania używanego samochodu w większości przypadków należy go wymienić jeśli właściciel nie okaże nam faktury, że zrobił to wcześniej. Wymiana więc powinna dotyczyć przypadków gdzie kupujemy auto starsze niż 5 lat lub z przebiegiem udokumentowanym większym niż 120 tysięcy kilometrów. Dłuższą żywotność mają natomiast paski rozrządu w kąpieli olejowej, które szacuje się na 10 lat i 240 tysięcy kilometrów. Jednak jest to rozwiązanie dość nowe i na razie sprawdza się różnie. Dlatego po kupnie auta jeśli nie mamy pewności czy posiadamy pasek czy łańcuch i w jakim jest stanie, udajmy się do znanego nam warsztatu i dokonajmy diagnostyki.

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

W niektórych autach np. tak jak Open Insignia pasek napędza pompę wody i wtedy najlepiej jest wymieniać obie rzeczy razem. Tym bardziej, że to jeden koszt demontażu i robocizny, a zazwyczaj koszt pompy wody nie jest wielki. Jednak jej awaria czy uciekanie oleju w tym miejscu może spowodować spory koszt naprawy silnika.

Wymiana paska rozrządu to zazwyczaj koszt od 80 do 140 zł za robociznę w zależności od modelu samochodu. W niektórych dojście jest lepsze, w innych gorsze. Wymiana całego rozrządu też zależy od typu silnika i przedział jest już większy bo wynosi od 80 do nawet 370 zł.

Sam koszt paska rozrządu również jest różny i musicie sprawdzić go po prostu do swojego modelu samochodu. Np. dla Volkswagena Passata B5 jest to ok. 100 zł do  500 zł za cały zestaw rozrządu w zależności od pojemności silnika. Dlatego kupując auto warto sprawdzić ile kosztuje zestaw rozrządu dla każdego modelu jaki rozpatrujemy i uwzględnić w cenie zakupu od razu jego wymianę.

Podobne artykuły