3 lipca 2020

Większość z nas zaciąga ręczny w ten sposób – to błąd!

Hamulec ręczny nazywany jest hamulcem pomocniczym. Ma on za zadanie w razie awarii hamulców, pomóc nam zatrzymać auto. Przydaje się również podczas ruszania pod górę oraz przy zatrzymywaniu auta na wzniesieniach. Warto zaciągać go regularnie, aby nie dopuścić do zacięcia się hamulca ręcznego przez jego zardzewienie lub inne defekty wynikające z nieużywania go.

Hamulec ręczny posiada ząbki od zapadki, które słyszymy podczas zaciągania w postaci “zgrzytania”. Gdy zaciągamy ręczny powinien on być zaciągnięty na ostatni ząbek, aż do momentu postawienia oporu przez dźwignię hamulca ręcznego.

Żeby jednak nie wycierać ząbków, warto podczas zaciągania hamulca wcisnąć przycisk, którego używamy podczas jego zwalniania. Puszczamy go dopiero w górnej pozycji, gdy dźwignia stawi opór i czujemy, że doszliśmy do końca.

@himlalrimal1

##driving ##tips

♬ original sound – southernmom_

Zgrzytanie zapadek nie jest związane z siłą hamowania. Nawet gdybyśmy odłączyli linkę hamulcową, to dźwignia hamulca ręcznego nadal by zgrzytała. Blokada ta zapobiega jedynie jej opuszczeniu.

Oczywiście znajdziemy grupę osób, która zaciąga ręczny z przyciskiem, jak i tą, która robi to bez tego. Niektórzy zgrzytanie uważają za dobrą oznakę, że zapadki działają. Jednak gdyby nie działały to ręczny i tak by opadł gdy zostawimy go w pozycji górnej. Warto więc podczas zaciągania ręcznego trzymać auto na hamulcu nożnym i zwalniać go powoli po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Dzięki temu zapobiegniemy stoczeniu się auta ze wzniesienia.