Samochodowe mity, w które wierzy jeszcze wiele osób

Motoryzacja Data publikacji: 31 marca 2018

Jest wiele mitów, w które wierzymy. Niektóre z nich są wręcz stworzone przez rynek by wyłudzić z nas pieniądze. Inne to po prostu informacje oparte na pewnej niewiedzy i powtarzane na tyle często, że kłamstwo powtórzone wielokrotnie stałą się prawdą. Dzisiaj kilka z takich mitów postaramy się rozwiać.

1. Paliwo o większej zawartości oktanów sprawi, że moje auto będzie jeździć lepiej

To MIT. Paliwo jedynie może być droższe, ale to nie znaczy, że będzie czystsze czy lepsze. Niektóre pojazdy mogą potrzebować paliwa, które jest mniej łatwopalne. Ale nie będzie to miało żadnego wpływu na jazdę. Dlatego jeśli producent stworzył silnik pod benzynę 95 oktanową to taką należy stosować. Informację o tym czy powinnaś tankować 95 lub 98 oktanów znajdziesz w instrukcji samochodu.

2. Samochody elektryczne częściej ulegają samozapłonowi

To nie prawda, że ryzyko spłonięcia samochodu elektrycznego jest wyższe.  National Highway Traffic Safety Administration na podstawie przeprowadzonego w 2012 roku dochodzenia stwierdziło, że samochody elektryczne nie stwarzają większego ryzyka pożaru niż pojazdy benzynowe.

3. Olej long life i wymiana oleju co 30 tysięcy

Taki przekonanie skończyło się tym, że dzisiaj na potęgę regeneruje się turbosprężarki. Mamy również problemy z panewkami przy zaledwie 100 000 km przebiegu silnika. Wydłużony czas pomiędzy wymianami oleju to oczywiście atrakcyjna propozycja i oszczędność. Niestety tylko pozorna. Olej powinniśmy wymieniać co 15 tysięcy, a najlepiej co 10 tysięcy kilometrów. Olej po prostu się zużywa i traci swoje właściwości. W tym momencie zaczyna się niszczenie silnika, a później drogie naprawy. Kto na tym korzysta najbardziej? Czy nie ten kto produkuje części do samochodu?

4. Jazda na luzie

Z jednej strony jest to niebezpieczne bo gdy mamy auto na luzie nie zdążymy na czas uciec przed niebezpieczeństwem bo nie będziemy mogli dodać gazu. Po drugie utrzymanie biegu jałowego i tak wymaga spalenie określonej ilości paliwa. Większość samochodów podczas wytracania prędkości na biegu powoduje zatrzymanie podawania paliwa na cylindrach. Dlatego jadąc z górki lepiej hamować silnikiem co będzie dużo bardziej oszczędne i bezpieczne niż jazda na luzie.

5. Nie wolno mieszać benzyny o różnej oktanowości

To mit. Benzyna jest po prostu benzyną bezołowiową i dolanie wysokooktanowej benzyny do baku gdy mamy już tam paliwo o mniejszej zawartości oktanów nic nie zmieni.

6. Oleje syntetyczne szkodzą silnikowi

To oczywiście mit i pokutuje tutaj stare myślenie. Oleje syntetyczne są wręcz lepsze od mineralnych i wydłużają żywotność silnika, poprawiają jego pracę i nie gęstnieją w niskich temperaturach jak inne oleje.

 

Podobne artykuły