Masz samochód w automacie? Oto błędy, które najczęściej popełniamy podczas jeżdżąc automatyczną skrzynią biegów.

Motoryzacja Data publikacji: 2017-12-17

Automatyczna skrzynia biegów ma wielu zwolenników jak i przeciwników. Krąży wiele mitów na temat jej zawodności. Musimy pamiętać, że w automatycznej skrzyni biegów dzieje się więcej rzeczy samodzielnie bez naszej ingerencji. Jest więc mniej czynników, które mogą powodować usterkę z naszej winy. Oczywiście automaty też się psują, ale nie jest to tak częstym problemem jak powszechnie się uważa. Większość to wynik zaniedbań i niewłaściwej eksploatacji. Kupując auto używane nie wiemy nigdy jak wcześniej skrzynia była traktowana.

Biegi w automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów posiada kilka trybów, które warto znać gdy pierwszy raz wsiadamy do auta z automatem. Po pierwsze zapominamy o lewej nodze. Połóżcie ją sobie gdzieś obok, nie będzie Wam bowiem więcej potrzebna podczas prowadzania auta.

Nie próbujcie nią hamować! Lewa noga działa dużo ciężej, to pamięć mięśniowa. Hamując nią w automacie zatrzymacie auto w miejscu wciskając hamulec do samego końca. Nie da się tego zrobić delikatnie tak jak prawą nogą. Możecie tym samym spowodować wypadek, kierowca z tyłu nie będzie się tego spodziewał.

Automatyczna skrzynia biegów posiada podstawowe tryby P, R, N i D. Dodatkowo niektóre skrzynie posiadają tryb manualny gdzie popychając gałkę do przodu lub do tyłu możemy zmieniać biegi o jeden w górę i jeden w dół.

oznacza tryb parkowania z angielskiego „park”. to bieg wsteczny z angielskiego „reverse”. Następnie mamy N czyli bieg neutralny od „neutral” oraz D czyli jazda do przodu od „drive”.

Błędy popełniane podczas jazdy automatem

Lewa noga

To chyba najczęstszy błąd początkującego. Tak jak wcześniej wspominaliśmy o lewej nodze musimy zapomnieć. Nie ma sprzęgła więc ona też nie ma co robić. Połóż ją sobie wygodnie, znajdź jakieś miejsce i nie dotykaj nią pedałów :)

Używanie P na postoju

Tryb parkowania używamy jedynie gdy zatrzymujemy aut np. na parkingu. Nie używamy go stojąc na czerwonym świetle w korku. Dodatkowo włączenie P w trakcie nawet minimalnego poruszania się samochodem może być dla skrzyni zabójcze. Położenie to bowiem całkowicie blokuje przekładnię i może ją uszkodzić mechanicznie. W czasie dłuższego postoju można stosować pozycję neutralną N i zaciągnięty hamulec ręczny.

Zbyt wolno wbijamy D

D znajduje się po R na skrzyni biegów (w większości przypadków). Jak wiecie ruszamy nią jedynie w górę i w dół, więc aby włączyć drive musimy przejść przez reverse. To powoduje załączenie elektroniki do trybu cofania się, dlatego aby do tego nie dopuszczać powinniśmy na D przełączać skrzynię jak najszybciej.

Zmienianie trybów skrzyni podczas toczenia się auta

Nie wolno robić tego podczas jazdy, ale również podczas toczenia się auta może to być niebezpieczne. Tryby w skrzyni automatycznej zmieniamy jedynie gdy auto stoi w miejscu, a my mamy wciśnięty hamulec nożny. Nigdy nie przełączaj pozycji D na R i odwrotnie gdy auto jest jeszcze w ruchu.

Złe używanie trybu neutralnego

Ze względu na budowę automatycznej skrzyni biegów potrzebny jest bieg, który umożliwia wtoczenie auta np. na lawetę albo usuniecie go podczas awarii ze skrzyżowania. Do tego właśnie służy pozycja N i do tego powinna wyłącznie być stosowana.

Podobne artykuły