Ten prosty wzór pozwoli Ci obliczyć ile kalorii powinnaś jeść aby chudnąć!

Prostym sposobem na zrzucenie wagi jest po prostu zrozumienie tego ile powinniśmy jeść i ograniczenie kalorii do tych, które są nam niezbędne. Aby to wyliczyć można zastosować prosty wzór. On odpowie na pytanie, ile kalorii potrzebuje nasz organizm aby funkcjonować.

W 1919 r. Amerykański naukowiec Francis Benedict i jego współautor, James Harris, opublikowali artykuł na temat podstawowej przemiany materii. Podstawowa przemiana materii to nic innego jak ilość spalanych kalorii potrzebnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Nasze narządy potrzebują energii, a ta brana jest oczywiście z tego co jemy. To natomiast przeliczamy na kalorie, które nasz organizm spala. Gdy spożywamy ich więcej niż możemy spalić to zaczynamy tyć. Jeśli odwrócimy te proporcje, ale jednocześnie podejdziemy zdrowo do tej sprawy i zapewnimy organizmowi potrzebną ilość kalorii, to i tak będziemy chudnąć. Wystarczy nawet niewielka aktywność fizyczna, którą i tak każdy z nas w ciągu dnia ma.

Mifflin opracował formułę, która określa to ile musimy jeść by nie szkodzić naszemu organizmowi. Gdy będziemy spożywać mniej kalorii może to odbić się negatywnie na naszym zdrowiu. Narazimy się na efekt jojo i każda nawet mała nadwyżka kalorii będzie od razu odkładana na czarną godzinę przez nasz organizm.

Wzór

Dla każdej z płci wzór wygląda inaczej. Uwzględniamy w nim naszą wagę, wzrost oraz wiek. To daje nam bazowe dniowe zużycie kalorii.

Kobieta – (10 x waga w kg) + (6,25 x wzrost w cm) – (5 x wiek w latach) – 161
Mężczyzna – (10 x waga w kg) + (6,25 x wzrost w cm) – (5 x wiek w latach) + 5

Podłóżmy pod ten wzór przykład uwzględniając kobietę, która ma 30 lat, 170 cm wzrostu i waży 65 kg. Wyjdzie nam więc, że dzienne zapotrzebowanie na kalorie to 1 401 kcal.

Co z aktywnością fizyczną?

Wzór również to uwzględnia i wynik należy pomnożyć przez określoną liczbę, która określa naszą aktywność.

  1. Siedzący tryb życia – x 1,2
  2. Mała aktywność 1-3 razy w tygodniu – x 1,375
  3. Średnia aktywność 3-5 razy w tygodniu – x 1,55
  4. 6-7 treningów, ćwiczeń w tygodniu – x 1,725
  5. Całodniowa praca fizyczna – x 1,9

Powróćmy do naszego przykładu. Jeśli weźmiemy tą samą kobietę, która większość czasu spędza pracując przy komputerze to jej zapotrzebowanie niewiele się zmienia bo do 1 681 kcal, ale jeśli do tego chodzi na godzinne spacery 3-5 razy w tygodniu to już zapotrzebowanie wzrośnie do 2 171 kcal.

Jak schudnąć wykorzystując te informacje?

Trzeba pamiętać o tym, że wzór jest uniwersalny, a my jesteśmy wyjątkowi. Każda osoba ma inny metabolizm i może ona nie sprawdzać się w 100%. Jeśli jednak chcesz schudnąć powoli i nie szkodzić zdrowiu to zmniejsz ilość kalorii o 250 z wyliczonych według wzroku.

Jeśli chcesz schudnąć szybciej zmniejsz je o 500, jednak pamiętaj, że nie możesz jeść mniej niż 1200 kcal dziennie jeśli jesteś kobietą i 1400 jeśli jesteś mężczyzną.

Skomentuj

Ten prosty wzór pozwoli Ci obliczyć ile kalorii powinnaś jeść aby chudnąć!