Na jakim oleju najlepiej smażyć?

Zdrowie Data publikacji: 23 lutego 2016 / Aktualizacja: 2019-03-19

Smażymy praktycznie codziennie nie zwracając uwagi na to czego używamy i jaki ma to wpływ na nasze zdrowie. Nawet nie zdajemy sobie zazwyczaj sprawy jak bardzo tłuszcz, na którym smażymy zmienia nasze zdrowe warzywa w bombę kaloryczną. Jednak nie rezygnujmy ze smażenia bo przygotowane w ten sposób potrawy są smaczniejsze, jednak zwróćmy uwagę na to czego używamy do smażenia. Tutaj powiemy Wam na czym jest najzdrowiej smażyć.

Na jakim tłuszczu smażyć?

Do smażenia nadają się tłuszcze, które mają wysoką temperaturę topnienia czyli nie przemieniają się szybko w dym – dzięki temu zapobiegamy powstawaniu szkodliwych substancji. Wśród olejów roślinnych najlepiej sprawdza się oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy.

Dla osób, które chcą się odchudzać najlepszym tłuszczem do smażenia jest olej ryżowy. W drugiej kolejności oliwa z oliwek i olej rzepakowy. Warto trzymać się zasady by nie używać więcej niż dwóch łyżek oliwy do smażenia – wtedy nasze potrawy będą mniej kaloryczne. Unikajmy zatem dań smażonych w głębokim tłuszczu, zawsze możemy dodać wody i udusić mięso np. z cebulką, zamiast obficie je smażyć. Dla osób odchudzających się wskazana jest również rezygnacja z wszelkiego rodzaju panierek, które wręcz nasiąkają tłuszczem.

Porady dotyczące smażenia

Warto też trzymać się kilku zasad, które pomogą Ci smażyć zdrowiej.

  1. Nigdy nie smaż dwa razy na tym samym tłuszczu. Tłuszcz podczas smażenia podlega rozpadowi na kwasy tłuszczowe i glicerol. W wyższej temperaturze ulatują również aldehydy i ketony. Z glicerolu natomiast powstaje szkodliwa akroleina.
  2. Nie dolewaj nowego tłuszczu do wcześniej rozłożonego już tłuszczu na kwasy i glicerol.
  3. Nie smaż produktów, które np. wcześniej gotowałaś. Wchłaniają one o wiele więcej tłuszczu.
  4. Zawsze wykładaj produkty na rozgrzany tłuszcz.
  5. Nie pozwalaj by podczas smażenia powstawał dym. To znam, że temperatura smażenia musi być niższa.
  6. Nie smaż na maśle albo smalcu. Nie jest to zdrowe, nie tylko chodzi tutaj o tuczenie.

Serwis pełni wyłącznie formę edukacyjno-informacyjną i nie jest poradnikiem medycznym. Wszelkie informacje zamieszczone na DomPelenPomyslow.pl nie zastępują i nie mogą zastępować indywidualnej wizyty i konsultacji lekarskiej. Informacje zawarte na stronie DomPelenPomyslow.pl mają charakter informacyjny, a stosowanie ich w praktyce powinno za każdym razem być konsultowane z lekarzem specjalistą.

Podobne artykuły