Mata sensoryczna dla dziecka

mata sensoryczna (1)

mata sensoryczna (9)

Sposoby wykorzystania:

1. „Kamienie” czy „Wyspy”… – rozsypanka. Chodząc po puzzlach dzieci stymulują zmysł dotyku, uczą się planować trasę unikając bodźców nieprzyjemnych, wybierając przyjemne, nieznane lub w wybranym kolorze , ćwiczą równowagę i współpracę podczas „mijanek” z innymi dziećmi (niekiedy na tych samych polach).

2. Reakcja na sygnał – podczas marszu na sygnał (dźwiękowy lub wzrokowy) dzieci zatrzymują się, kucają, zmieniają kierunek marszu, robią obrót, nieruchomieją, zamieniają się w coś…

3. „Kolory” – do dokonywania klasyfikacji. Można wykorzystać reakcję na sygnał, lub dołączyć pracę rąk i zbierać/ przekładać/układać… kolekcję kolorów. Puzzle różnią się odcieniami, co dodatkowo wzbogaca doświadczenia dzieci.

4. „Pary” – można ograniczyć ilość puzzli i szukać par tych samych kolorów lub udostępnić więcej/wszystkie i dać dziecku możliwość znajdywania par podobnych (lub opozycyjnych) sensorycznie

5. „Węże” – układanie np. 2 węży i porównywanie ich długości (dużo-mało, przeliczanie, o ile dłuższy, o ile krótszy, dodawanie, odejmowanie, dzielenie…). Ważne jest zastosowanie pytań i zadań problemowych np.: co zrobić, żeby powstały 4 takie same węże (dziecko odkrywa co to jest dzielenie, ale też samo wybiera kryterium – „takie same” może oznaczać np. długość, to że każdy wąż jest tylko jednego koloru lub kolejność kolorów w wężu.

6. „Ciągi matematyczne” – dzieci kontynuują zapoczątkowany ciąg np. Żółty, czerwony, zielony, żółty, czerwony…

7. „Odwzoruj” – układanie węża zgodnie z podanym wzorem. Wzór może być ułożony z puzzli lub przygotowany w innej formie np. z ustawionych kolejno klocków drewnianych czy graficznie na papierze. Dzieci same mogą sobie przygotować bazę wzorów do losowania, lub przygotować zadania na wymianę dla kolegów.

8. „Orientacja w przestrzeni” i kierunki. Punktem wyjściowym są puzzle ułożone w kwadrat (obwód). Dzieci stoją zwrócone twarzami w jedną stronę i realizują polecenia np. „przesuń się o 2 pola w przód, 5 pól w tył….” Jeżeli dzieci zwrócone są twarzą do środka operujemy kierunkami „prawo, lewo”

9. „Gra ściganka” z kostką do gry, na zasadzie gry planszowej typu „wyścig”. Na początku gry wspólnie z dziećmi ustalamy jakie zadanie należy wykonać na jakim polu i zapisujemy to w formie graficznej (np. czerwone = 2 przysiady, żółte = 5 podskoków…) Załączam zdjęcia ćwiczeń z wiekowej gry planszowej którą odnalazłam gdzieś w piwnicy przedszkolnej. W obecnym numerze „Bliżej Przedszkola” są też ciekawe zdjęcia ćwiczeń symbolizujących zwierzęta. Można wykorzystać pola do innych sfer nad którymi chcemy popracować np. logopedyczna (każdy kolor odpowiada danej samogłosce, sylabie czy słowu)

10. „Twister” – analogicznie do zasad gry ruchowej z kolorową kostką. (puzzle poukładane w rzędach kolorystycznych)

11. „Ręka noga” puzzle złączone w pełny kwadrat w losowych kolorach. Nauczyciel układa kolejno symbole kolorów które trzeba dotknąć ręką lub nogą (tak, że po 4 kolorach dzieci są już w pozycji czworaczej). Przy kolejnych kolorach należy jeden wcześniejszy wykluczyć np.: podnieś nogę/rękę z czerwonego i wybierz pomarańczowy. Wygrywa ten, kto najdłużej się utrzyma (podobnie jak w twisterze)

Skomentuj

Mata sensoryczna dla dziecka