Jeśli sprzedawca nie chce przyjąć zwrotu bez paragonu to nie ma do tego prawa!

Porady Data publikacji: 20 października 2016

Jeśli zgubiłaś paragon, a sprzedawca nie chce przyjąć zwrotu albo reklamacji bez niego to nie ma do tego prawa.

dompelenpomyslow-najlepsze-pomysly-poradniki-przepisy-porady-lifehacki-dieta-odchudzanie

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, że zapisy i informacje w sklepach o treści „Bez paragonu towar nie podlega zwrotowi” są niezgodne z prawem, a klient ma prawo przedstawić inny dowód potwierdzający zakup. Musimy pamiętać, że paragon nie jest jedynym dowodem zakupu.

Warto też przytoczyć zapis prawny, który mówi, że ciężar udowodnienia faktu zakupu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne. Więc to kupujący musi udowodnić, że coś kupił. Dlatego musimy udać się do sklepu z dowodem zakupu, ale gdy nie mamy paragonu może to być coś innego.

Co może być dowodem zakupu?

  • wydruk z karty kredytowej
  • wydruk złożonego zamówienia w sklepie internetowym
  • potwierdzenie systemu aukcyjnego (nawet  komentarz sprzedawcy)
  • potwierdzenie przelewu
  • nagranie rozmowy telefonicznej
  • korespondencja e-mail
  • zeznanie świadka, który tego dnia był z nami
  • list przewozowy/kurierski

Jak widać zakup można udowodnić na wiele sposobów. Paragon fiskalny jest dokumentem, który sprzedawca musi przechowywać, więc łatwo jest potwierdzić czy zakup został dokonany. Oczywiście może to chwilę potraw po stronie sprzedawcy, musi dotrzeć do tych informacji, ale jeśli transakcja była faktycznie zawarta zawsze da się ją w jakiś sposób potwierdzić bez paragonu.

Podobne artykuły