Jeśli kupiliście używane opony sprawdźcie ten numerek. Okaże się czy nie kupiliście szrota!

Motoryzacja Data publikacji: 17 kwietnia 2018 / Aktualizacja: 2022-02-21

Gdy kupujemy używane opony jedną z bardzo ważnych rzeczy oprócz sprawdzenia stanu bieżnika jest wiek opony. Opona może wyglądać dobrze, ale mogła też po prostu parę lat przeleżeć nieużywana. Dlatego mimo iż bieżnik będzie mało zużyty to sama opona nie powinna być już używana. Jeśli kupiliście używane opony sprawdźcie to i zobaczcie czy nie zostaliście zrobieni w tak zwanego konia.

Jak sprawdzić wiek opony

Jeśli przyjrzymy się naszej oponie zauważymy, że znajduje się na niej wiele informacji. Aby znaleźć wiek opony musimy najpierw znaleźć ciąg liter DOT. Dot to skrót od Departament Of Transport, po którym to znajdziemy kilka informacji, ale najważniejszą jest ciąg czterech cyfr zazwyczaj zamknięty w w wypukłej ramce. Oznacza on właśnie datę produkcji opony.

Jeśli znajdziecie tam trzy cyfry to opona ta w zasadzie nadaje się jedynie na śmietnik bo oznacza to, że wyprodukowana była w latach 90-tych. Dlatego rzadko takie zdarzenia będą miały miejsce. Zazwyczaj znajdziemy tam cztery cyfry, dwie pierwsze informują nas w jakim tygodniu danego roku opona została wyprodukowana. Dwie ostatnie to właśnie końcówka roku.

Na przykładzie powyżej widzimy dokładnie, że opona została wyprodukowana w 13 tygodniu 2014 roku. Powstaje więc teraz pytanie, ile lat opona powinna mieć żeby nie nadawała się już do użytku?

[adopony]

Ile lat maksymalnie może mieć opona

Uczuliliśmy Was na tę kwestię bo mogliście zostać zwyczajnie oszukani i ktoś mógł sprzedać Wam stare opony, które wyglądają jeszcze dobrze. Jednak ogumienie nawet gdy nie jest używane traci swoje właściwości, których nadał mu producent i jazda na takich oponach zwyczajnie jest niebezpieczna. Pamiętajcie, że to jedyny element samochodu odpowiadający za Wasze bezpieczeństwo, który ma bezpośredni kontakt z jezdnią.

Zacznijmy od bieżnika, ten nie powinien mieć mniej niż 1,6mm. Dlatego jeśli kupujemy oponę zwróćmy na to uwagę. Tester bieżnika kupimy już za ok. 20 zł. Nie jest to dużo w porównaniu z tym ile możemy stracić. Tak naprawdę nie powinniśmy już kupować opon, które w przypadku letnich mają mniej niż 3mm i zimówek 4mm. To są dolne granice zmiany opon, które zalecają producenci.

Co jednak z wiekiem opony, gdy okaże się, że bieżnik jest jeszcze w normie? Fachowcy odradzają jazdę na oponach, które są starsze niż 10 lat. Nawet gdy opona wygląda dobrze, nie nadaje się ona do dalszej eksploatacji i może powodować niebezpieczeństwo.

Dlatego krótka rada, jeśli szukacie używanych opon sprawdzajcie dwie rzeczy:

  1. Bieżnik, który nie powinien być płytszy niż 5 mm
  2. Wiek opony nie powinien przekraczać 5 lat
  3. Guma na oponie nie powinna posiadać pęknięć czy mniejszych „pajączków”

Takie opony jeszcze jakiś czas nam posłużą, ale z pewnością nie zwiążemy się z nimi na zbyt długi czas.

Podobne artykuły