15 lipca 2014

Jak zdrowo grillować

Zasady zdrowego grillowania

Potrawy z grilla są smaczne i mogą być też zdrowe. Niestety często przez popełnianie prostych błędów sprawiamy, że to co jemy z grilla wcale zdrowe dla nas nie jest. Dzisiaj podpowiemy Wam co robić aby grillować zdrowo.

Zasada 1

Do grillowania powinniśmy używać jedynie węgla drzewnego lub brykietu. Ten drugi składa się z mielonego węgla drzewnego, z którego wcześniej wyeliminowano szkodliwe substancje. W procesie produkcji dodaje się do niego skrobię spożywczą. Brykiet jest wydajniejszy do węgla drzewnego w czystej postaci, żarzy się zdecydowanie dłużej.

Zasada 2

Jako podpałki zawsze używajmy naturalnych substancji, spalających się całkowicie, bez wydzielania jakichkolwiek zapachów. Aby mięso było bardziej aromatyczne, można wrzucić do paleniska np. owoce jałowca lub łupiny orzecha.

Zasada 3

Do grilla nie należy dodawać drewna iglastego czy samych igieł lub szyszek, ponieważ zawierają żywicę, a jej spalanie powoduje powstawanie szkodliwych związków. Nie należy również używać drewna lub papieru, gdyż zawierają one często dodatek lakierów lub farby drukarskiej.

Zasada 4

Obserwujemy podpalony brykiet:kiedy pokryje się szarym popiołem, wówczas możemy rozpocząć grillowanie. Aby sprawdzić czy temperatura żaru jest odpowiednia można wykonać test. Należy przybliżyć dłoń ponad płomień. Jeżeli wytrzymamy 3-4 sekundy oznacza to, że grill jest dobrze rozgrzany; jeżeli tylko 1 sekundę, wiemy wtedy, że temperatura jest za wysoka.

Zasada 5

Należy stosować aluminiowe tacki – perforowane lub specjalnie żłobione. Zapewniają one, że każdy produkt zawierający tłuszcz, jest oddzielony od żaru. Tacki pozwalają wyizolować uciekający z mięsa tłuszcz, który zbiera się w rowkach. Jeśli nie położymy tacki, palący się tłuszcz ścieka bezpośrednio do paleniska i tam pali się, co spowoduje wydzielanie się szkodliwych substancji (tworzy się szkodliwy benzo(a)piren). Substancje te z powrotem osadzają się na przyrządzanym mięsie.

Zasada 6

Do przyrządzania bezpośrednio nad żarem nadają się te produkty, które opieka się krótko, np. pieczywo czy niektóre warzywa (papryka, cukinia, pomidorki koktajlowe, pieczarki).

Zasada 7

Wszystkie kładzione na ruszt potrawy powinny mieć temperaturę pokojową. W żadnym razie nie wolno grillowaćproduktów zamrożonych.

Zasada 8

Nie należy kłaść na grillu mięs zapeklowanych, ani konserwowanych saletrą. Niektórzy producenci stosują dodatek azotanów (symbole E251 i E252) oraz azotynów (symbole E249 i E250) do utrwalenia, dlatego konieczne staje się czytanie składu surowcowego kiełbasy, obecnego tylko na wędlinach pakowanych i unikanie produktów z tymi symbolami.

Zasada 9

Mięso przeznaczone na grill może być wcześniej zamarynowane. Mięso przez położeniem na ruszt powinno być przyprawione, lekko schłodzone. W sklepach mięsnych jest coraz większy wybór mięs już przygotowanych – to wersja dla leniwych i wszystkich, którym brak czasu. Najlepsza jest jednak marynata przygotowana samodzielnie. Powinna ona zawierać oliwę z oliwek lub olej rzepakowy oraz sok z cytryny. Dzięki zawartym w tych produktach substancjom przeciwutleniającym, np. witaminie C, szkodliwe dla zdrowia związki chemiczne powstające w produktach spożywczych podczas grillowania zostaną w znacznym stopniu zredukowane, a potrawy będą znacznie zdrowsze.

Zasada 10

Ważna jest też wielkość pieczonych kawałków. Nie powinny być zbyt grube, bo wtedy będą musiały leżeć na grillu nawet kilkadziesiąt minut, a w takim mięsie liczba niezdrowych substancji jest spora.

Zasada 11

Udowodniono, że stosowanie przypraw, zwłaszcza bazylii, mięty, tymianku, oregano, rozmarynu i szałwii także znacząco redukuje działanie szkodliwych związków powstających podczas grillowania, np. wolnych rodników.

Zasada 12

Pamiętajmy, aby ruszt na którym będziemy piec, dokładnie oczyścić z pozostałości spalonego tłuszczu i starych potraw. Niedopalony węgiel wyrzucamy. Nie powinno się go używać do następnego grillowania, gdyż gromadzą się w nim szkodliwe toksyny, które uwolnią się podczas następnego użycia.