Jak wymienić zawór ciśnienia turbiny w Opel Insignia

Motoryzacja Data publikacji: 09 czerwca 2021 / Aktualizacja: 2024-09-10

Wymiana zaworu ciśnienia doładowania turbiny w Oplu Insignia jest bardzo prosta i samodzielnie jesteśmy w stanie ją wykonać bez większej znajomości mechaniki samochodowej. Objawem, który jest charakterystyczny dla Opla Insigni i zaworu ciśnienia turbiny jest buczenie, które słyszalne jest podczas zatrzaśnięcia maski samochodu w jego przedniej części. Jest ono również słyszalne podczas jazdy podczas jazdy, gdy operujemy na obrotach około dwóch tysięcy. Buczenie to informuje nas o tym, że zbliża się koniec żywota zaworu i chociaż auto może jeszcze całkiem normalnie przyśpieszać, to gdy zawór ulegnie całkowitemu uszkodzeniu auto straci swoją moc. Warto więc wymienić go za wczasu, nikt nie chciałby bowiem doświadczyć efektów tej usterki na przykład podczas wyprzedzania.

Wymiana tego zaworu jest bardzo prosta, a dostęp do niego również jest łatwy. Kosztuje on obecnie ok. 180-200 zł, dlatego możemy pokusić się o samodzielną naprawę usterki. Zanim jednak kupimy zawór najlepiej jest otworzyć maskę samochodu, a następnie spisać numer katalogowy części i kupić dokładnie taki sam zawór. W sklepach motoryzacyjnych pomogą nam również dobrać odpowiednia część po numerze VIN.

Zawór ciśnienia turbiny firmy Pierburg z Opla Insigni 2.0 CDTI

Jedyną rzeczą, w którą musimy się wyposażyć do wykonania tej naprawy jest oczywiście nowy zawór i klucz 10 mm. Najwygodniejszy będzie tutaj klucz nasadowy, jeśli jednak takim nie dysponujemy możemy również poradzić sobie kluczem płaskim.

Gdzie jest zawór ciśnienia turbiny w Oplu Insignia?

Zawór ciśnienia turbiny w Oplu Insignia znajduje się na pasie przednim po prawej stronie od zamka maski przedniej samochodu. Ujrzymy go bez trudu po otwarciu maski. Do pasa przedniego przykręcony jest za pomocą dwóch śrubek o średnicy 10 mm. Prowadzą do niego dwa gumowe węże. Nie sposób jest je pomylić, gdyż mają one różną średnicę. Jeden z węży jest krótszy, a dalej przedłużony metalowym wężykiem. Z lewej strony zaworu znajduje się kostka dwupinowa.

Cały proces wymiany tego zaworu opiera się więc na wypięciu kostki, odłączenia wężyków oraz odkręceniu dwóch śrubek. Jest to bardzo proste i z pewnością damy sobie z tym radę.

Jak wymienić zawór ciśnienia turbiny w Oplu Insignia

Sam zawór, jak i przewody do niego prowadzące nagrzewają się, dlatego jeśli wykonaliśmy trasę na rozgrzanym silniku warto pozostawić go na trochę, aby ostygł. Przygotowujemy klucz 10 mm, a następnie otwieramy maskę samochodu.

Z prawej strony w miejscu pokazanym na zdjęciu znajduje się zawór ciśnienia turbiny w Oplu Insignia. Zdejmujemy dwa gumowe wężyki, które nałożone są na zawór. Możemy zrobić to okręcając nimi lekko w jedną i drugą stronę.

Następnie wypinamy kostkę, która znajduje się na dole zaworu po lewej stronie. Blokadę, która chroni kostkę przed wypadnięciem należy od spodu podnieść do góry palcem. Jest to zwykły drucik, który wpada w otwory, a następnie zahacza o wypustki w zaworze. Dzięki temu kostka podczas jazdy nie ma prawa spaść. Podnosimy więc ten drucik i jednocześnie ściągamy zawór.

Wymiana zaworu ciśnienia turbiny Opel Insignia

Gdy mamy już rozbrojony cały zawór odkręcamy nakrętki, które znajdują się z prawej i lewej strony zaworu. Teraz już możemy wyjąć stary zawór. Przygotowujemy teraz nowy zawór i umieszczamy go na śrubach mocujących do pasa przedniego.

Najpierw przykręcamy nakrętki, aby zawór nie spadł. Nie używamy do tego dużej siły, gdyż mocowanie nie jest wykonane z bardzo mocnych materiałów i moglibyśmy je uszkodzić. Gdy zawór jest już przykręcony, nakładamy gumowe wężyki.

Wężyk, który wychodzi z bloku silnika jest długi i cały wykonany z gumy. Nakładamy go na górną nasadkę. Drugi gumowy kruciec o szerszej średnicy przedłużony dalej metalową rurką schodzącą w okolice chłodnicy nakładamy na dolną grubszą wypustkę. Średnica tych dwóch wężyków jest różna, a więc nie można się pomylić podczas ich montażu.

Na koniec zakładamy kostkę pamiętając o blokadzie. Kostka musi wejść do końca, aby czujnik mógł prawidłowo funkcjonować. Po zakończonym montażu możemy wykonać jazdę próbną. Auto powinno posiadać dalej swoją moc i swobodnie przyśpieszać. W przypadku pojawienia się braków mocy lub komunikatów o błędzie na desce rozdzielczej samochodu należy sprawdzić ponownie montaż czujnika oraz jego numer katalogowy, czy odpowiada on opcji silnika i modelowi naszego samochodu. Montaż jest jednak na tyle prosty, że nie powinien sprawić problemów i o ile mamy prawidłowy i sprawny czujnik, po jego montażu wszystko będzie w porządku.

Mamy nadzieję, że z tą instrukcją wiecie już jak wymienić zawór ciśnienia turbiny w Opel Insignia. Jest to prosta czynność, która nie wymaga wizyty w warsztacie, który może nas skroić na większa kwotę, jeśli nie jesteśmy świadomi tego, że na tę czynność wystarczy dosłownie pięć minut. Koszt części to za to ok. 200 zł.

Podobne artykuły