Jak ugotować cieciorkę? Dlaczego warto ją jeść?

Ciecierzyca czy jak kto woli cieciorka to bardzo zdrowy i smaczny kąsek. Można ją przygotować jako dodatek do obiadu, samodzielne danie lub przekąskę. Często sięgam po ciecierzycę w swojej kuchni z racji, tego że jest dietetyczna i zdrowa. Dzisiaj podpowiem Wam jak ją przygotować.

Cieciorka to białko, które stanowi dla nas doskonałą wartość odżywczą. Bez problemu osiągniemy z jej pomocą uczcie sytości na długo. Oprócz tego znajdziemy w niej cenne aminokwasy, witaminy i minerały. Ma wiele ciekawych właściwości:

  1. obniża pozom złego cholesterolu
  2. zmniejsza ryzyko raka jelit
  3. daje uczucie sytości na długo
  4. dostarcza witamin i minerałów
  5. obniża ciśnienie krwi
  6. ma niski indeks glikemiczny
  7. podnosi odporność organizmy
  8. wspomaga leczenie cukrzycy
  9. dobrze wpływa na płodność
  10. przyśpiesza trawienie
  11. obniża poziom glukozy we krwi
  12. poprawia wygląd skóry

To chyba wystarczająco dużo powodów by po nią sięgnąć :) Ale jak ją ugotować? Dla wielu osób wydaje się być to czarną magią, ale wcale tak nie jest.

Jak ugotować cieciorkę

Przygotujcie się na to, że proces jest czasochłonny. Najpierw moczymy ją w wodzie i to na dwanaście godzin. Zalej ją zimną wodą i odstaw na ten czas w chłodne miejsce. Potem odsącz ją i gotuj przez około półtorej godziny na małym ogniu. Nigdy nie sól wody, w której ją gotujesz. Robimy to dopiero pod koniec!

Nie brzmi to zbyt zachęcająco? Możesz kupić gotowaną cieciorkę w zalewie w słoikach. Wtedy już masz problem z głowy i jesteś kilkanaście godzin do przodu. Taką cieciorkę lubię upiec dzięki czemu powstaje chrupka przekąska a’la solone orzeszki. Tylko, że dużo zdrowsza!

Pieczona cieciorka

Pieczona ciecierzyca jest prosta w przygotowaniu i bardzo smaczna. Potrzebujemy jednego słoiczka ugotowanej już ciecierzycy. Do tego dwie łyżki oliwy i ulubione przyprawy. Ja dodaję sól, słodką i ostrą paprykę. Po odsączeniu ciecierzycy mieszamy ją z oliwą i przyprawami. Wykładamy blachę papierem do pieczenia, wysypujemy na nią ciecierzycę i wkładamy do piekarnika rozgrzanego na 200 stopni Celsjusza na 25 minut. Musi zrobić się rumiana i chrupiąca. Możesz spróbować przed wyjęciem.

Jak zrobić hummus

Kolejnym sposobem na przygotowanie ciecierzycy jest hummus. Na pewno go próbowaliście lub kupowaliście gotowe dania z hummusem. Jego przygotowanie wcale nie jest trudne. Potrzebujemy ciecierzycy. jeden słoik wystarczy.  Do tego oliwa z oliwek, kin rzymski, sok z cytryny, pieprz, sól. Do tego też 4 łyżki pasty tahini, możecie kupić gotową.

Ciecierzycę wrzuć do blendera, dodaj łyżkę soku z cytryny, 4 łyżki pasty tahini, 4 łyżki oliwy, łyżeczkę kminu rzymskiego i trochę soli oraz pieprzu. Zblenduj na jednolitą masę i nasz hummus gotowy. Prawda, że szybko? :)