Jak jeździć na suwak

Czym jest jazda na suwak?

Metoda zamka błyskawicznego w jeździe samochodem zwana też “na suwak” czy “na zakładkę” polega na kontynuowania ruchu oboma pasami podczas gdy dochodzi do zwężenia jezdni do jednego pasa. Wymaga to jednak zrozumienia wszystkich członków ruchu. Niestety nie każdy tę zasadę zna lub chce ją wprowadzać. Przez to możemy spotkać tak zwanych “szeryfów lewego pasa”, którzy starają się go blokować aby inne samochody nie mogły przejechać.

Jest to oczywiście negatywnym zjawiskiem, a sama jazda na suwak ma za zadanie usprawnić przejazd i skrócić korek. W niektórych krajach jest ona uregulowana kodeksem drogowym np. Niemcy. U nas znajdziemy znaki, które sugerują prawidłową jazdę czyli na suwak, ale nie musimy się niestety do nich stosować.

 

000536848VTEKLD4-C116-F4

Jak prawidłowo jeździć na suwak?

W zależności czy poruszamy się prawym czy lewym pasem ruchu gdy zauważamy korek i czekające nas zwężenie drogi to po prostu kontynuujemy jazdę tym samym pasem ruchu, aż do końca. Nie zmieniamy pasa w trakcie i przed końcem swojego pasa ruchu nawet gdy widzimy wolne miejsce. Generuje to niebezpieczeństwo, a za chwilę i tak zajmie je inny samochód. Gdy dojeżdżamy do zwężenia wpuszczamy jeden pojazd z lewego pasa i przejeżdżamy. Auto za nami wpuszcza kolejny pojazd i też przejeżdża. Bardzo ważna jest tutaj synchronizacja, samochody na lewym pasie nie mogą się pchać, przejeżdża raz jeden, raz jeden. Dzięki temu ruch jest systematyczny, a korek się szybciej rozładowuje.

Poradnik wideo

Skomentuj

Jak jeździć na suwak