Odcinkowy pomiar prędkości – jak działa i dlaczego jest tak skuteczny? Wiele mówi się ostatnio o odcinkowym pomiarze prędkości na autostradzie A1 i jego skuteczności w łapaniu kierowców przekraczających prędkość. Chcielibyśmy dzisiaj wytłumaczyć Wam jak to działa i dlaczego tak wiele osób daje się złapać na przekroczeniu prędkości podczas pomiaru na odcinku.
Odcinkowy pomiar prędkości sprawdza prędkość pojazdu na danym odcinku drogi od punktu A do punktu B. Oznacza to, że w odróżnieniu od zwykłego fotoradaru, który sprawdza nasza prędkość w danym miejscu, odcinkowy pomiar wyciąga średnią prędkość naszego samochodu na danym odcinku drogi.
Co to oznacza dla nas? Podczas przejeżdżania koło zwykłego fotoradaru wielu kierowców zwalnia np. do 50 km/h jeśli takie ograniczenie funkcjonuje w danym miejscu. Po minięciu fotoradaru natomiast znów przyśpiesza. Dzięki temu kierowca może uniknąć w ten sposób mandatu.
Odcinkowy pomiar prędkości rozwiązuje ten problem i pozostaje bezlitosny dla kierujących. Jeśli na danym odcinku obowiązuje ograniczenie 70 km/h, a my pojedziemy szybciej nawet przez fragment drogi, wtedy może okazać się, że nasza średnia prędkość wyniesie np. 80 km/h. Okazuje się więc, że przekroczyliśmy prędkość dozwoloną na tym odcinku drogi o 10 km/h.
Na początku i na końcu odcinkowego pomiaru prędkości stoją radary. System oczywiście potrafi odczytać numery rejestracyjne naszego samochodu. Na podstawie czasu przejazdu bez trudu może on obliczyć średnią prędkość naszego pojazdu. Jeśli będzie ona wyższa niż prędkość dozwolona, wtedy otrzymamy mandat. System działa zarówno w dzień, jak i w nocy.
Oczywiście o tym, że nasza prędkość będzie mierzona na danym odcinku drogi doskonale wiemy, gdyż musi on być oznaczony.
Początek odcinkowego pomiaru prędkości oznaczony jest znakiem D-51a, a koniec D-51b.
Jak uniknąć mandatu na odcinkowym pomiarze prędkości? Sposób jest bardzo prosty i wymaga po prostu dostosowania swojej prędkości do obowiązującego ograniczenia. Można spodziewać się, że odcinkowy pomiar prędkości będzie coraz częstsza praktyką na naszych drogach. Badania pokazują bowiem, że jest on skutecznym narzędziem służącym zmniejszenia prędkości kierujących na drogach, a tym samym zwiększa on bezpieczeństwo na drodze.