10 trików, które każdy kierowca powinien znać

1. Poprawne ułożenie lusterek

Jeśli w lusterku widać zbyt dużo samochodu, to zwiększamy tak naprawdę martwe pole. Aby je ograniczyć w jak największym stopniu ustaw lusterko tak by widać było brzeg Twojego auta, a następnie przesuń je odrobinę aby auto znikło.

fot. brightside.me 

2. Naucz się odczuwać gdzie są koła

Jeżdżąc długo uczymy się samochodu. Możemy jednak przyśpieszyć ten proces i nauczyć się gdzie znajdują się nasze koła. Połóż na pustym placu butelkę, otwórz okno, a następnie próbuj najechać na nią każdym z kół.

fot. brightside.me 

3. Po przejechaniu kałuży ostudź tarcze hamulcowe

Woda negatywnie wpływa na tarcze hamulcowe. Są one zazwyczaj gorące więc przejeżdżanie przez kałuże szybko je ostudza, a tarcze zaczynają się wykrzywiać podczas ostrego hamowania. Dlatego po przejechaniu kałuży staraj się nie hamować gwałtownie, a najpierw osusz tarcze i rozgrzej je delikatnie naciskają parę razy hamulec. Tarcie wytworzy ciepło, a dzięki niemu woda wyparuje.

4. Stojąc w korku spoglądaj w lusterko wsteczne

Jakiś czas temu bardzo popularny stał się na YouTube film kierowcy, który cudem uniknął śmierci. Stał w korku, a za nim jechała rozpędzona ciężarówka, przed nim stała druga. Gdyby nie zerkał w lusterko nie wiedziałby, że auto nie zwalnia bo kierowca zasnął i najprawdopodobniej zginąłby zmiażdżony przez oba samochody. Warto wziąć sobie tę historię do serca.

5. Opuść lusterko w nocy

Nie każdy o tym wie, ale wiele lusterek w samochodach posiada dwa tryby, nocy oraz dzienny. Oczywiście nie dotyczy to każdego modelu auta i niektórzy mają lusterka fotochromatyczne, które same się ściemniają. Jednak jeśli takiego nie masz jest prawdopodobne, że Twoje lusterko posiada ten tryb. Wystarczy opuścić je pociągając za dźwigienkę.

6. Nawet zimą włączaj klimatyzację

Aby zadbać o swoją klimatyzację również zimą warto ją czasem włączać. Chłodziwo bez tego może wyciekać, rury będą suche, a w klimatyzacji będzie rozwijał się grzyb. Oprócz tego klimatyzacja osusza powietrze więc podczas wilgotnych dni pomoże w tym aby szyby nie parowały.

7. Nie zostawiaj samochodu na ręcznym

Tak naprawdę w większości przypadków nie trzeba stosować hamulca ręcznego, wystarczy wrzucić odpowiedni bieg, jedynkę lub wsteczny w zależności od nachylenia terenu i tego, w którą stronę stoi auto. Jeśli zostawiasz auto na hamulcu ręcznym na zbyt długo zaciski mogą się zapiec i nie będziecie mogli go zwolnić. Z drugiej strony raz na jakiś staraj się to zrobić, aby pozostał on cały czas w użyciu. W przeciwnym przypadku może Cię zawieść gdy będzie potrzebny.

8. Gdy samochód na sąsiednim pasie zwalnia, rób to samo!

Jeżdżę często i niestety widzę, że wielu kierowców zapomina o tym by zachować bezpieczeństwo. Zawsze gdy widzisz, że auto na pasie obok zwalnia rób to samo. Być może za chwilę na ulicę wbiegnie dziecko, albo ktoś będzie przechodził na pasach lub czeka cię inne zagrożenie. Wtedy jednak będziesz przygotowana i będziesz miała dostatecznie niską prędkość by zdążyć zahamować. Szanuj swoje życie oraz innych.

9. Nie obracaj kół przed skręceniem

fot. brightside.me

Wielu kierowców ma w nawyku rozpoczynanie skrętu podczas gdy auto jeszcze stoi w miejscu. Jest to proste bo kierownica ma wspomaganie, ale niszczmy w ten sposób układ kierowniczy oraz opony. Ale nie to jest największym problemem. Gdy staniecie tak na drodze zamierzając skręcić w lewo i będziecie czekać aż auto z naprzeciwka przejedzie, ktoś może zagapić się i uderzyć Wasze auto w tył. Wtedy zostaniecie wystrzeleni jak z prosty na czołowe zderzenie z autem z przeciwka bo skręcone koła pokierują Was na pas obok. Dlatego trzymaj je do przodu, a skręć dopiero gdy zaczynasz manewr.

10. Nigdy nie ufaj nikomu

Niestety, ale na drodze nie możemy mieć do nikogo zaufania. Nigdy nie wiemy co komuś może przyjść do głowy, a kierowcy są różni. Jeden błąd, zbyt duże zaufanie, którym kogoś obdarzymy może spowodować utratę zdrowia, a nawet życia. Dlatego zasada ograniczonego zaufania jest dla mnie jedną z najważniejszych.

Skomentuj

10 trików, które każdy kierowca powinien znać